Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem har egentlig lov til å ha sex?


reddhare

Anbefalte innlegg

Grunnen til at dette spørsmålet opptar meg er at jeg ofte støter på personer med sterke meninger om de andres seksuelle liv. Vi forholder oss nå til samtykkende voksne, myndige og frie mennesker.

Har noen mandat til å kontrollere seksualiteten til andre myndige mennesker?

 

En fersk raritet fra forsvaret, der krever tillitsvalgte visstnok et tydelig sexforbud. 

 

Fra tidligere dager har jeg støtt på Universiteter, Institusjoner og bedrifter som med etiske retningslinjer vil kontrollere seksualiteten til sine ansatte eller medlemmer.

 

Jeg kan ikke forstå at to ansatte i Statoil ikke har lov til å ligge sammen etter julebordet.

Heller forstår jeg ikke at rørleggeren kan ligge med den sørgende enka, mens presten ikke kan.

Kommunalt ansatte i Nes har ikke lov til å kjøpe sex men de kan fritt selge.

 

Resultatet virker som et oppgulp av middelaldersk moral blandet med ekstremistisk lovbruk som er umulig å forholde seg til.

 

Jeg vil være glad for andres synspunkter på problemstillingen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke uvanlig å "forby" forhold og sex på arbeidsplasser da det kan skape konflikter, sexuell trakasering kan brått bli en ting. Hvis en sjef puler en ansatt så har man brått trøbbel med at den ansatte har følt seg presset, f.eks. "jeg mister jobben hvis jeg ikke puler sjefen" eller "jeg får ikke forfremmelse hvis jeg ikke puler sjefen".

 

Det er etiske retningslinjer mange steder og en prest vil ikke være egnet i jobben sin hvis han har sex med "kunder", mens en rørlegger vil være like egnet selv med litt pulings.

 

Moral og etiske retningslinjer er viktig, det er ingen som forbyr folk å ha sex med hvemsomhelst (over lavalderen) men det er veldig greit å ha en grense på når det er "over streken". Hvor streken går kan man diskutere.

Lenke til kommentar

"Hvor streken går kan man diskutere."

 

Ja det kan man. Dette burde vært ferdigdiskutert i 2016. Og en utfyllende liste forlengst utarbeidet. Se for eksempel her om

statsråden og rådgiveren. 

Er dette opplagt ulovlig på noen måte? Er det ulikheten i stand som er problemet her? Kan to statsråder eller to rådgivere ha et forhold? En må gjerne problematisere habilitet i politiske avgjørelser. Men sex er da noe helt annet.

Lenke til kommentar

Synes loven som forbyr å kjøpe sex, men lov å selge er ganske teit..

 

Synes begge deler skulle vært lov, så lenge de har et enkeltkjønnsforetak og ikke hallikvirksomhet

Som parameter på lovlighet er det ubetydelig om sexen er kjøpt eller solgt eller basert på ukontrollerbar vill kåtskap. Eller om motivet rett og slett er forplantning. Hvilken opphøyet guddommelighet er kvalifisert til å vurdere grenselinjene her? Hallikvirksomhet vi kjenner det fra Hollywood er noe opplagt ulovlig svineri, men de finnes knapt i virkeligheten. En juridisk norsk hallik er noe helt annet en en farget ond gullpyntet jålebukk i rosa dress og kjørende i cabriolet der han kontrollerer gatepikene sine.

Endret av reddhare
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Sexforbud er fornuftig nå og da fordi sex kommer i veien for det som er viktig. Som i forsvaret, der en skal lære å drepe og ikke å elske. Forstår også arbeidsgivere som forbyr forhold på arbeidsplassen da slike fort kan skape veldig mye ressursbruk på annet enn arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar

Sexforbud er fornuftig nå og da fordi sex kommer i veien for det som er viktig. Som i forsvaret, der en skal lære å drepe og ikke å elske. Forstår også arbeidsgivere som forbyr forhold på arbeidsplassen da slike fort kan skape veldig mye ressursbruk på annet enn arbeidsoppgavene.

 

Har noen i Norge rett til å bestemme over andres seksualliv? Jeg tviler på det. Det virker altfor dystopisk. 

Endret av reddhare
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Sexforbud er fornuftig nå og da fordi sex kommer i veien for det som er viktig. Som i forsvaret, der en skal lære å drepe og ikke å elske. Forstår også arbeidsgivere som forbyr forhold på arbeidsplassen da slike fort kan skape veldig mye ressursbruk på annet enn arbeidsoppgavene.

 

 

Har noen i Norge rett til å bestemme over andres seksualliv? Jeg tviler på det. Det virker altfor dystopisk.

Alle siviliserte samfunn har føringer som definerer hva som er akseptable rammer for sex. Samfunn vil ikke fungere uten slike retningslinjer.

Lenke til kommentar

 

 

Sexforbud er fornuftig nå og da fordi sex kommer i veien for det som er viktig. Som i forsvaret, der en skal lære å drepe og ikke å elske. Forstår også arbeidsgivere som forbyr forhold på arbeidsplassen da slike fort kan skape veldig mye ressursbruk på annet enn arbeidsoppgavene.

 

Har noen i Norge rett til å bestemme over andres seksualliv? Jeg tviler på det. Det virker altfor dystopisk.

Alle siviliserte samfunn har føringer som definerer hva som er akseptable rammer for sex. Samfunn vil ikke fungere uten slike retningslinjer.

 

Vi har vår skikk og bruk, oppdragelse og moral som vi etterlever etter beste evne. Men det er ikke til hinder for at to i departementet, militæret eller Statoil kan bli kjærester. Jeg tror vi må være vaktsomme mot en ny-moralsk trend til å utøve illegitim makt mot de andre syndige menneskene. 

Lenke til kommentar

 

 

Vi har vår skikk og bruk, oppdragelse og moral som vi etterlever etter beste evne. Men det er ikke til hinder for at to i departementet, militæret eller Statoil kan bli kjærester. Jeg tror vi må være vaktsomme mot en ny-moralsk trend til å utøve illegitim makt mot de andre syndige menneskene. 

 

 

Det finnes da ingen slike regler heller? Mange finner hverandre på jobb. Men man ønsker gjerne at kjærestepar i veldig seriøse jobber med mye på spill, jobber i ulike avdelinger, da handlingene deres eller forholdet deres kan forstyrre andre, og forstyrre beslutningene i bedriften, uten at kjæresteparet tenker over det. 

 

For eksempel hvis mannen er avdelingsleder og kona jobber under ham og har en dårlig idé til avdelingen, og han aksepterer den, kan de ansatte begynne å lure, så blir det masse drama, og bortkastet tid på å finne ut av ting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

 

Sexforbud er fornuftig nå og da fordi sex kommer i veien for det som er viktig. Som i forsvaret, der en skal lære å drepe og ikke å elske. Forstår også arbeidsgivere som forbyr forhold på arbeidsplassen da slike fort kan skape veldig mye ressursbruk på annet enn arbeidsoppgavene.

 

Har noen i Norge rett til å bestemme over andres seksualliv? Jeg tviler på det. Det virker altfor dystopisk.

Alle siviliserte samfunn har føringer som definerer hva som er akseptable rammer for sex. Samfunn vil ikke fungere uten slike retningslinjer.

 

Vi har vår skikk og bruk, oppdragelse og moral som vi etterlever etter beste evne. Men det er ikke til hinder for at to i departementet, militæret eller Statoil kan bli kjærester. Jeg tror vi må være vaktsomme mot en ny-moralsk trend til å utøve illegitim makt mot de andre syndige menneskene. 

 

Om det er til hinder elelr ei handler om organisasjonen og denne organisasjonens formelle regler. Forhold på jobb _kan_ bli mer drama enn hva arbeidsgiver ønsker, og arbeidsgiver kan derfor lage de regler arbeidsgiver finner for godt. Dette handler ikke om moral, men om business.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Sexforbud er fornuftig nå og da fordi sex kommer i veien for det som er viktig. Som i forsvaret, der en skal lære å drepe og ikke å elske. Forstår også arbeidsgivere som forbyr forhold på arbeidsplassen da slike fort kan skape veldig mye ressursbruk på annet enn arbeidsoppgavene.

 

Har noen i Norge rett til å bestemme over andres seksualliv? Jeg tviler på det. Det virker altfor dystopisk.

Alle siviliserte samfunn har føringer som definerer hva som er akseptable rammer for sex. Samfunn vil ikke fungere uten slike retningslinjer.

 

Vi har vår skikk og bruk, oppdragelse og moral som vi etterlever etter beste evne. Men det er ikke til hinder for at to i departementet, militæret eller Statoil kan bli kjærester. Jeg tror vi må være vaktsomme mot en ny-moralsk trend til å utøve illegitim makt mot de andre syndige menneskene. 

 

Om det er til hinder elelr ei handler om organisasjonen og denne organisasjonens formelle regler. Forhold på jobb _kan_ bli mer drama enn hva arbeidsgiver ønsker, og arbeidsgiver kan derfor lage de regler arbeidsgiver finner for godt. Dette handler ikke om moral, men om business.

 

Jeg mener man må få øynene opp for denne praksisen. Ellers ender vi opp med at vi marsjerer rundt på arbeidsplassene som Maos maur i like klær uten egen vilje og lyst. Og til sist arrangerer den store sjefen ekteskap for oss med en annen maur.

 

Å regulere kjærligheten til de ansatte er etikk på ville veier. Det er faen meg på tide å ta fram en frase som var før: "Du bestemmer ikke over meg!" 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener man må få øynene opp for denne praksisen. Ellers ender vi opp med at vi marsjerer rundt på arbeidsplassene som Maos maur i like klær uten egen vilje og lyst. Og til sist arrangerer den store sjefen ekteskap for oss med en annen maur.

 

Å regulere kjærligheten til de ansatte er etikk på ville veier. Det er faen meg på tide å ta fram en frase som var før: "Du bestemmer ikke over meg!" 

 

No offence, men du har virkelig ikke peiling og jeg lurer på om du troller. Jo, de andre ansatte i en svært krevende jobb kan bli plaget av turtelduer i samme avdeling på jobb, og på en arbeidsplass må man ta hensyn til alle, ikke bare seg selv.

 

Det stemmer at ingen bestemmer over deg, men du bestemmer heller ikke over de andre ansatte, og om de ikke ønsker å blande kjærlighet & jobb, så må du heller finne deg en annen jobb.

 

Om du velger å jobbe som vasker på et hotell er det neppe noen som bryr seg om du hooker opp med en resepsjonist eller noe.

 

I seriøse jobber må man yte og ta hensyn til dem rundt seg. 

 

Jeg har ikke erfaring med å jobbe med kjærestepar bortsett fra i et prosjekt siste året på videregående, det var et helvete fordi de bare brydde seg om å fremstå som attraktive for hverandre fremfor å gjøre noenting. Jeg gjorde alt. Never again.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Nei, jeg troller ikke. Det er oppriktig overbevisning fra min side. Du bestemmer ikke over meg er ur-setningen i min livsfilosofi. Men fortsatt plikter vi å jobbe med habilitet og profesjonalitet. Sexforbud i forsvaret var dråpen i begeret. De unge tillitsvalgte vil ha sexforbud men forsvarssjefen mener det holder med vanlig skikk og bruk. 

 

Og vanlig skikk og bruk holder faktisk vanligvis. Sexforbud har jeg verken troen på eller respekt for.

 

Men jeg kunne støttet noen lover mot vulgær seksualisering av det offentlige rom, så kunne privatlivet fredes.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...