Gå til innhold

Norsk selskap skal gjøre ørkenen grønn - nå får de støtte til å bygge tre ganger større


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Saudi-Arabia, Qatar, Israel og Jordan... Skulle tro det nok pengesterke lakenkledte individer deromkring, med egeninteresse i ørkendyrking, til at pengestøtte burde være unødvendig. Men, de sier vil ikke nei takk de heller når midlene kommer dalende.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

"vil vi begynne å produsere grønnsaker og produkter på et nivå som vil skape stor interesse fra investorer og næringsliv, sier Hauge i en pressemelding."

 

Plutselig , i artikkelen, kommer det en (upresentert) Hauge inn. Hvilke Hauge, Bellona-Hauge?

 

Hvis dette er det samme som det oppblåste fantasi- prosjektet som ble presentert i NRK for noen måneder siden, vil jeg nok overlate denne hobbyen til noen som selv er villig til å betale for dette, uten å få  uinformert støtte fra  folk flest ( 30 millioner fra Norge?) ( via skatteseddelen.).

Nå skal dette altså bli større; flere drivhus for å dyrke agurker.  30 mål med drivhus?

 

"- Det er ikke gitt at dette lykkes, men hvis det gjør det, får det stor betydning. For oss har det også vært avgjørende at kunnskapen og innsikten som prosjektet genererer gjøres tilgjengelig for alle som ønsker å bruke den."

 

Dette blir dyr og resurskrevende "matproduksjon" Og  erfaringene dette gir vil jeg tro  er lite nyttig i forhold til matvareproduksjon . Kanskje kun for Israel ( som av en eller annen grunn ødelegger oliventrær i ørkenen i Palestina, for å lage boområder.)

Det neste  blir vel et prosjekt, med støtte fra klimafondet, for å dyrke gulrøtter på sydpolen?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er så dumt å ha erfaring med slik teknologi om vi skulle komme i en situasjon der store landbruksarealer er ødelagt og vi må kompensere relativt fort. At det er dyrere å gro hodekål i Dubai enn på Toten skulle jo bare mangle. Dog, om teknologien modnes nok kan det jo hende at differansen i pris nærmer seg fraktkostnad.

Lenke til kommentar

"vil vi begynne å produsere grønnsaker og produkter på et nivå som vil skape stor interesse fra investorer og næringsliv, sier Hauge i en pressemelding."

 

Plutselig , i artikkelen, kommer det en (upresentert) Hauge inn. Hvilke Hauge, Bellona-Hauge?

 

Hvis dette er det samme som det oppblåste fantasi- prosjektet som ble presentert i NRK for noen måneder siden, vil jeg nok overlate denne hobbyen til noen som selv er villig til å betale for dette, uten å få  uinformert støtte fra  folk flest ( 30 millioner fra Norge?) ( via skatteseddelen.).

Nå skal dette altså bli større; flere drivhus for å dyrke agurker.  30 mål med drivhus?

 

"- Det er ikke gitt at dette lykkes, men hvis det gjør det, får det stor betydning. For oss har det også vært avgjørende at kunnskapen og innsikten som prosjektet genererer gjøres tilgjengelig for alle som ønsker å bruke den."

 

Dette blir dyr og resurskrevende "matproduksjon" Og  erfaringene dette gir vil jeg tro  er lite nyttig i forhold til matvareproduksjon . Kanskje kun for Israel ( som av en eller annen grunn ødelegger oliventrær i ørkenen i Palestina, for å lage boområder.)

Det neste  blir vel et prosjekt, med støtte fra klimafondet, for å dyrke gulrøtter på sydpolen?

 

Det er Bellona-Hauges bror, Joakim Hauge. Han er daglig leder i Sahara Forest Project. Ved en glipp skrev jeg ikke inn fornavnet og tittelen. Jeg har skrevet det inn i teksten nå. Den norske staten bidrar for øvrig som jeg skriver med 17 millioner kroner til sammen av totalt 30 millioner.

Mvh Øyvind Lie, journalist i Teknisk Ukeblad

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saudi-Arabia, Qatar, Israel og Jordan... Skulle tro det nok pengesterke lakenkledte individer deromkring, med egeninteresse i ørkendyrking, til at pengestøtte burde være unødvendig. Men, de sier vil ikke nei takk de heller når midlene kommer dalende.

 

qatar absolutt, men jordan er et relativt fattig land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som er så spesielt med dette anlegget, slik at det motiverer til offentlig støtte både fra Norge og USA. I Saudi Arabia har de i mange år hatt en betydelig jordbruksproduksjon basert på avsaltet vann. Og prisen på disse produktene var lavere enn i Norge sett fra forbrukernes lommebok. Det er dog et problem med avsaltet vann. Det er ikke helt fritt for salt, noe som over tid forgifter jorda, og gjør den ufruktbar.

Kjære Teknisk Ukeblad: I de artiklene hvor Dere presenterer prosjekter som skal redde verden, prøv å få til en teknisk begripelig beskrivelse av hva det er som gjør disse prosjektene så enestående. Det at Norge og USA søler bort penger på dem er lite interessant sett fra min teknisk orienterte ingeniørhjerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...