Gå til innhold

15" med touch-skjerm og støtte for aktiv penn


Rune60

Anbefalte innlegg

Jeg har siden begynnelsen av 80-tallet brukt tankekart som notatteknikk. Fram til nå har det betydd penn og papir. Selv på min Lenovo Yoga Thinkpad med en utmerket 15" touchskjerm er jeg henvist til tastaturversjoner av tankekartprogrammer pga at den ikke støtter en god nok penn, altså det som kalles "aktiv stylus".

 

Min erfaring er at notatflaten må være så stor som mulig for å få benyttet fordelene med tankekart fullt ut. Selv 15-tommer er egentlig for lite, men ved å zoome inn på deler av arbeidsflaten, kan det fungere OK. Men det er likevel ikke fullt på høyd med penn og papir. Selv er jeg blitt så gammel at jeg nok kan leve med dette. Men min sønn starter snart på sin universitetsutdanning, og jeg skulle gjerne gitt ham det beste verktøyet som kan oppdrives.

 

I praksis betyr det en pc som støtter "aktiv stylus", har en skjerm på minst 15 tommer og som kan vris 360 grader slik at den kan brukes som notatblokk. Det siste er viktig pga to forhold. For det første er ikke skjermen stabil nok til å skrive på om den ikke kan vris het rundt. Og for det andre er den gjennomsnittlige arbeidsplassen i en forelesningssal alt for liten til å kunne bruke en PC som ikke kan vris helt rundt til "lesebrett-modus".

 

Så spørsmålet blir da: Er det noen der ute som kjenner til en PC som fyller kravet? Evt en som ventes på markedet i løpet av første halvår 2017

Endret av Rune60
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads, den 10 Nov 2016 - 23:32, sa:RRhoads, den 10 Nov 2016 - 23:32, sa:

Hvor mye er du villig til å legge i det?

Jeg regner med at 15 000 er en nedre grense, men om det blir det dobbelte så er det fortsatt innenfor. Hvor høyt jeg vil være villig til å gå, kommer i siste instans på hva den ellers har å tilby av spesifikasjoner.

Endret av Rune60
Lenke til kommentar

Den vil måtte kunne fraktes til og fra studiested. Han er ung og sprek med bra rygg. Sekken hans per i dag på 3. året studiespesialisering er temmelig tung. Og jeg regner ikke med at en kilo eller to ekstra i forhold til dagens PC vil være så farlig. Men noe over 5-6 kg er vel i drøyeste laget.... :rofl:

 

I grunnen er det verken pris, vekt, design eller lignende som setter grensene, men heller å få noe som funker. Ettersom disse kravene i første post er så spesielle, regner jeg i grunnen med at det kan bli både tungt og dyrt. Kanskje blir det nødvendig å importere fra utlandet og få en fagkyndig til å tilpasse for norske forhold. Skjønt det å ikke ha norsk tastatur er jo litt ugreit. Men med litt software-mikkmakk kan vel det ordne seg. Han skriver med touch-metoden, så det er ikke så farlig hva som står på tastaturet. Det ser han ikke så mye på likevel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det viser seg at Wacom kommer med en 15,6", Wacom MobileStudio Pro 16, med skikkelige spesifikasjoner og vekt så vidt over 2 kg. Hadde det vært en laptop hadde saken vært klar. Men det er dessverre bare et ekstra stort nettbrett. Man kan riktignok koble til et tastatur, men det kan bli litt klomsete... kanskje?? Eller er det bare en tilvenningssak.

 

Lenovos ThinkPad X1 kjente jeg til i utgangspunktet. Den har bare ett problem ut i fra de kravene jeg har skissert over. Og det er størrelsen på bare 14 tommer. Slik jeg ser det er størrelsen på den synlige arbeidsflaten ganske vesentlig. Men i og med at man kan zoome inn og ut og strengt tatt ha så stor skjult og synlig flate som oppløsningen tillater, så kan den være et alternativ om jeg ikke finner noe større. Det er dessuten ikke talltastatur på så små laptopper, noe en NTNU-student må ha. Tidligere har han ikke vært noen fan av separate talltastatur, men er ikke like kritisk nå. Så, ja kanskje det ender opp med en slik om det virkelig ikke finnes noen med 15 tommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...