Gå til innhold

RAID1 EXT3/EXT4 -->> Windows 10 ?


Buksa

Anbefalte innlegg

Heisann. 

 

Jeg har et gammel SATA RAID1 array sittendes i en gammel box.

Det er snakk om 2x2GB + 2x1 GB i disker. 

 

Dette er disker som er utbytteklare, samme med resten av maskina. Jeg tenker å gå vekk i fra å kjøre ting lagret på en Linux-box og heller etterhvert kjøpe meg en Asustor NAS og sette opp nytt RAID på nye disker der. 

Men innen det skjer, har jeg planer om å sette sammen en ny maskin til spillbruk (irrelevant forøvrig), hvor jeg også i aller høyeste grad tenker å få reddet mye av innholdet på mine gamle disker over på nye disker i ny maskin (ikke nødvendigvis RAID, men generelt overført til Windows-partisjon(er). 

 

Det er mer eller mindre ikke-eksisterende ethernet adapter i den gamle linux-boksen, det et gammelt intergrert fast ethernet på mainboard som ikke duger til noe som helst. I vertfall ikke overførting av store filer. 

 

Er det noen smart, sikker og effektiv løsning som anbefales for å gjennomføre denne kopieringen? 

Dersom jeg setter inn disse SATA-diskene mine som da er i et software raid allerede, inn i Windows-maskina, vil f.eks. VM Ware eller annen type software kunne gjøre jobben uten at jeg ødlegger noe eller mister data på diskene mine med Linux filsystem? Tenker jeg i riktig retning her? 

 

Takker for alle råd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal vell være mulig å importere raidet på en annen linux maskin, men å gjøre det igjennom vmware tror jeg ikke er løsningen. 

 

Hva med å sette inn en disk til i Linux boksen din, og kopiere filer over dit, for så å flytte den ? Å flytte ett raid er alltid masse knot, og sjansen for at alt forsvinner er der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...