Gå til innhold

MiniITX bygg for dedikert Plex Media Server


Anbefalte innlegg

På prosessor så har jeg tenkt på en i3-6100 eller er en Pentium G4400 bra nok? Kabinett med plass til minst 2 3.5'' HDD samt 1 2.5'' SSD, et kabinett på ca samme størrelse som Cooler Master Elite 110 (eller mindre hvis det er mulig). Skal kjøre med kablet nett og ikke trådløst. 4GB ram burde holde? Da det ikke skal kjøres noe grafisk grensesnitt uansett.

 

Skal kun koble til tastatur og skjerm ved installasjonen, orker ikke å styre med noe fjerninstallasjon / Netboot for å si det sånn. :p Og maskinen skal da flyttes inn i en hylle sammen med ruteren (eventuelt på en egen plass i hylla, rydder plass da til serveren). 

Av OS så skal jeg kjøre Ubuntu Server (er den jeg er vandt med), administrerer da via SSH og web klienten til Plex Media Server.

 

Hylla:

lQs1Gj5.jpg

Beklager for mørkt bilde.

 

Budsjett rundt 4-5000,-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G4400 holder den, men kanskje i3 er et bedre valg med tanke på 4K etc. CM Elite 110, er nok et bra valg. 4 GB er fint, er i verstefall bare å kjøpe en stick med 4GB og oppgradere ved behov?

 

Hvis du ikke har disker, velge et HK med m.2 og kjøpe en m.2 SSD? (De kommer jo i vanlig sata og ikke bare NVME)

WD RED serien er jo fine NAS disker.

 

PSU ville jeg valgt en semi modulær.

 

https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind-of-CPU-do-I-need-for-my-Server-

Lenke til kommentar

Har spilt av ett par 4K (H265/X265) filmer med Plex og prosessoren min blir makset da. Dvs min 5930K kjører 100%. Det vil jo komme veldig an på filen som spilles, men Plex har en tendens til å kunne kreve litt av prosessor.

Skal en strømme (<-- blir aldri vant til det ordet) flere filmer samtidig ville jeg ikke kjøpt en Pentium G4400. Pleier som regel ikke å kjøre dårligere enn 1080p/10Mbps. 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Så lenge det er direct play (ingen transcoding) så klare du deg fint med de CPUene du nevner. Problemet er at mange klienter krever transcoding (spesielt hvis du bruker undertekster). Med G4400 klarer du å transcode en 1080p film, i3-6100 klarer to samtidige. Uten transcoding er det heller båndbredden og I/O som setter begrensinger.

 

4K HEVC er en helt annen sak, der klarer ikke min i7-3770 transcode en eneste film i 2160p, men den takler fint 5 samtidige brukere i 1080p.

 

Mao, du bør også tenke over hva du skal bruke som klient og hvor mange samtidige brukere. Jeg bruker en RaspberryPi 3 med OpenPHT som klient. Den kjører direct play på alt unntatt 4K innhold. NVIDIA Shield takler 4K innhold, men krever transcoding med undertekster som ikke er .srt.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Det blir strømming i maks 1080p og ikke 2160p.

Plex kjører foreløpig på min stasjonære, med en i5-4460. Eksperimenterte litt med Direct Play i går. Og det fungerte faktisk ganske bra. Plex lå kun passer ca 1% CPU-bruk. Og nettbrettet mitt støtter visst også Direct Play, og det fungerte også strålende.

 

Som klient så er det egentlig kun stasjonæren via web og nettbrettet mitt når jeg har lagt meg litt nedpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...