Gå til innhold

Skal kjøpe min første pc:S hjelp og tips vil bli satt pris på:)


Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

22 åring her som skal kjøpe sin første pc. Er totalt noob når det gjelder pcer og har absolutt ingen peiling på noe som helst innen pc verden. Eneste jeg har gjort er å bla rundt på diverse sider og se på ferdigbyggede pcer, uten å vite om de ferdigbyggede pcene er gode eller ikke. Så jeg tar gjerne imot alle tips fra alle som er villig til å gi :)

 

1. Hva skal maskinen brukes til?

Hovedsaklig spilling. Eneste spillet jeg stortsett spiller er CSGO. Når det gjelder CSGO så trenger jeg ikke full grafikk(synes grafikk er noe lunde overvurdert), men hadde ikke skadet. Prioritet 1 er seff at spillet kjører smooth:) kunne kanskje ha vært fint å ha mulighet til å kunne spille andre spill også. Men trenger absolutt ikke noe battlefield 1 på ultra settings.

 

Hadde vært fint å kunne bruke dataen til litt leksejobbing, youtube, se filmer osv... you get the point;)

 

2.Prisantydning.

Er egentlig på jakt etter så billig så mulig for å være ærlig. Er ikke noe mega gamer elns er bare jæææævli lei av ein ræv skole pc der det eneste jeg kan gjøre er å se youtube. Er litt gjerrig tbh så kort sagt, jo billigere jo bedre. (Vil helst ikke overstige 10k)

 

3.Skal maskinen overklokkes

ingen peiling hva det betyr:D men sikkert ikke så farlig om den ikke skal overklokkes:PpP

  • 4.AMD eller Intel-basert?
  • Hjertet sier intel, men hodet sier AMD. neeei jeg har ingen peiling her heller. Hva er best? Spiller det noe rolle i det hele tatt :D:D?
  •  
  • 5. Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc
  • Trenger skjerm og tastatur ja, men resten har jeg. Tar gjerne imot tips på skjerm, men tastatur gir jeg litt f, skal ikke ha noe flashing regnbue tastatur til 2k hvertfall :)

 

Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Mye det samme for meg om ferdigbygget eller ikke. Sikkert ikke det letteste å bygge selv, men tar gjerne på meg utfordringen dersom det er best. Er slik jeg har forstått det hvertfall, at man får i det minste mer for pengene når man bygger selv.

 

Brukt eller ikke? Er ganske usikker her, sånn hvis er mye billigere så  er sikker brukt innenfor, men føler det er litt yolo strats å kjøpe brukt siden pcer har så kort leve alder?

 

Tusen takk om noen gidder å ta seg bryet på gi meg tips:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har antakeligvis sett The Corporal og Black Refinery fra denne tråden

 

Det er helt supre all-round maskiner hvor du får veldig mye for pengene, avhengig av hvor mye du vil bruke.

 

The Corporal med den anbefalt skjermen lander på rundt kr 8000-9000. Og da har du penger igjen til tastatur og en eventuell oppgradering av f.eks. CPU.

Takk for svar. Jeg tok en titt, ser bra ut. Men det jeg lurer mest på er vel må jeg virkelig opp i så mye for en pc som skal takle csgo og litt musikk i bakgrunnen? Er jo ikke akkurat det mest krevende spillet skulle jeg tro. Men du har definitiv mer peiling enn meg, må jeg opp i så "mye"? 

Lenke til kommentar

Du skriver at du helst ikke vil overskride 10 000, så når du får et forslag om maskin til 9 000 og det fremdeles er mye må du blir litt mer spesifikk i kostnadstaket ditt :)

 

Hva legger di i "takle"? Som et minum kan du fint kjøre CS:GO på en laptop til 3 000 kr. Det burde gå helt fint, gitt at du kan leve med lave grafikkinstillinger og dårlig oppløsning.

 

Hvis du vil kjøre det på høy oppløsning, gode innstillinger, og samtidig ha rom for å høre på musikk, kjøre noen andre programmer, og kanskje spille litt andre spill om det skulle komme noe ut, da ville jeg gått for The Corporal  :) 
 

Lenke til kommentar

Ja når dere sier det, så er det vel greit å være litt spandabel på seg selv når det kommer til pc, du får jo tross alt det du betaler for!

 

Eneste grunnen til jeg er lit skeptisk til å ta altfor mye i på prisen er vel frykten av at pcen ikke kommer til å bli brukt så mye som jeg kunne tenke meg nå, er jo tross alt fulltidstudent.

 

Så jeg ender nok opp med the corporal mest sannsynlig, men jeg har ett spørsmål til. Jeg har rotet litt på komplett og komt opp med en listen av forskjellige komponenter som jeg hadde satt pris på om noen tok en titt på. Så jeg står mellom denne listen jeg har laget selv eller the corporal

post-420390-0-51964900-1477500317_thumb.png

 

Ut av min forståelse så skal delene matche, men jeg er ingen ekspert:P Så er det noen som vet om ting matcher eller ikke? Og denne er en smule billigere enn the corporal truuur jeg, så  hvordan måles den opp til the corporal med tanke på performance?

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar

Ja når dere sier det, så er det vel greit å være litt spandabel på seg selv når det kommer til pc, du får jo tross alt det du betaler for!

 

Eneste grunnen til jeg er lit skeptisk til å ta altfor mye i på prisen er vel frykten av at pcen ikke kommer til å bli brukt så mye som jeg kunne tenke meg nå, er jo tross alt fulltidstudent.

 

Så jeg ender nok opp med the corporal mest sannsynlig, men jeg har ett spørsmål til. Jeg har rotet litt på komplett og komt opp med en listen av forskjellige komponenter som jeg hadde satt pris på om noen tok en titt på. Så jeg står mellom denne listen jeg har laget selv eller the corporal

attachicon.gifpc maybe update.png

 

Ut av min forståelse så skal delene matche, men jeg er ingen ekspert:P Så er det noen som vet om ting matcher eller ikke? Og denne er en smule billigere enn the corporal truuur jeg, så  hvordan måles den opp til the corporal med tanke på performance?

 

Takker for svar:)

Corporal er myye bedre for å si det sånn. Dårlig PSU og grafikkort i den lista.

Lenke til kommentar

 

Ja når dere sier det, så er det vel greit å være litt spandabel på seg selv når det kommer til pc, du får jo tross alt det du betaler for!

 

Eneste grunnen til jeg er lit skeptisk til å ta altfor mye i på prisen er vel frykten av at pcen ikke kommer til å bli brukt så mye som jeg kunne tenke meg nå, er jo tross alt fulltidstudent.

 

Så jeg ender nok opp med the corporal mest sannsynlig, men jeg har ett spørsmål til. Jeg har rotet litt på komplett og komt opp med en listen av forskjellige komponenter som jeg hadde satt pris på om noen tok en titt på. Så jeg står mellom denne listen jeg har laget selv eller the corporal

attachicon.gifpc maybe update.png

 

Ut av min forståelse så skal delene matche, men jeg er ingen ekspert:P Så er det noen som vet om ting matcher eller ikke? Og denne er en smule billigere enn the corporal truuur jeg, så  hvordan måles den opp til the corporal med tanke på performance?

 

Takker for svar:)

Corporal er myye bedre for å si det sånn. Dårlig PSU og grafikkort i den lista.

 

Da hører jeg på deg!:) men kanskje du kan hjelpe meg her, jeg surfet akkurat på dustin.no og fant denne: https://www.dustinhome.no/product/5010913800/rog-g20cb. Akkurat nå koster den 7k, så 500kr mer en corporal, men slipper å bygge selv(er litt standard meg å ødelegge noe under byggeprosessen) hvordan måles maskinen fra dustin mot corporal hvis du vet det også:):):)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...