Gå til innhold

[Løst] Noen flere som har blitt "angrepet"? (DDOS?)


Anbefalte innlegg

Jeg hadde satt opp en noip hostname, og oppdaterte den til min eksterne ip.

Den ble satt opp slik at en av mine kamerater kunne enkelt koble seg opp når vi skulle spille et spill sammen som trengte direkte forbindelse, og slikt at han kunne bruke den samme "hostname"en, selv om jeg hadde fått ny ekstern ip.

Jeg hadde også åpnet én (kun én) port som rutet all trafikken (port forwarding / virtual server) på den porten til min stasjonære spillmaskin på samme interne port som den eksterne porten.

 

MEN i går og i dag, så har blant annet svchost.exe (netsvcs) hatt mange tilkoblinger inn på blant annet port 80, og endel porter fra 5xxx. Fikk avsluttet prosessen, lasta ned ZoneAlarm, MBAM og Avast, og skannet maskinen for virus, spyware og malware. Ingenting ble funnet.

Selveste ip range'en på tilkoblingene hadde et mønster; f.eks 111.222.333.xxx. Så jeg sperret hele fra f.eks 111.222.333.0->111.222.333.254, bare for sikkerhetsskyld.

 

Eneste ipn som har "drept" linja mi hittil nå, er en ip tilhørt Microsoft, som blir brukt av Windows Update og BITS. Foreløpelig deaktivert BITS til linja mi blir mer stabil.

 

Jeg har også fjernet noip hostname'et, og restartet multimodemet, men fortsatt samme eksterne ip som før jeg restartet.

 

Linja mi er foreløpelig stabil, og "angrepene" har stoppet etter at jeg sperret ip range'en med ZoneAlarm.

Å sperre ip'ene har ikke hatt noe merkbart forskjell på vanlig surfing, spilling over internett, streaming fra Viaplay, YouTube og Twitch enn som det var før angrepene startet, jeg kommer fortsatt inn på de nettsidene jeg pleier å surfe på, og får fortsatt spilt de samme spillene over internett.

 

 

Mine kunnskaper om internett og nettverk er ikke av det beste, lenge siden jeg var utplassert og lærte mye om nettverk og sikkerhet. Men jeg husker ihvertfall litt, les; nok til å klare meg greit nok, og sette opp et enkelt hjemmenettverk, og enkle media-servere, spillservere m.m, husker fortsatt litt om port forwarding og sånt.

Men jeg er redd for at jeg har klart å rote til ting. Føler mye for tiden at jeg roter til alt, da jeg er noe deprimert.

 

Så et kort oppsummeringsspørsmål: Er det min egen feil at nettet mitt har "gått til helvete"? Eller er det et slags globalt "angrep" som er "ute å går"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt vanlig og ufarlig, du er ikke under angrep. Alt tyder på at det er snakk om vanlig trafikk.

Det er lett og bli skremt av nettverkstrafikk logger ;)

SVCHOST har en sentral rolle i Windows og er involvert i mange av prosessene som kjører. Mye av nettverkstrafikken du observerer er intern. Det kan se skummelt ut, men er helt normalt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

"Problemet" er at linja "blir brukt" opp, via disse ip'ene, bruker til sammen 13Mbit/s ned, og det er alt jeg har. Var ikke sånn for et par dager siden. Alle de tilkoplingene kommer fra *.static.customer.pronea.no, som jeg har skjønt er fra Broadnet (HomeNet), og jeg har brebånd fra HomeNet. Er det virkelig vanlig at jeg skal få såpass mange tilkoplinger samtidig at ikke engang vanlig (lett) nettsurfing skal fungere??

 

Beklager er bare litt stressa, hatt dataproblemer i et par/tre dager nå (som nå er fikset), sliter med humøret og motivasjonen, så jeg håper at jeg ikke fremstår som "dum", ignorant eller noe.

 

Leste også at det har vært et angrep på IoT. Heldigvis så har jeg ikke et kjøleskap eller en fryser som er låst og ber om løsepenger via PayPal eller noe. :p

Lenke til kommentar

 

SVCHOST har en sentral rolle i Windows og er involvert i mange av prosessene som kjører. Mye av nettverkstrafikken du observerer er intern. Det kan se skummelt ut, men er helt normalt.

Men tilkoblingene er eksterne, og fra *.static.customer.pronea.no, og bruker opp all min internettbåndbredde.

 

@Uderzo

Lenke til kommentar

GLEM DET!

 

Fant ut at jeg hadde startet nedlastingen av Forza Motorsport 6: Apex.

Den nedlastingen har tydeligvis stoppet samtidig som jeg hadde "stoppet angrepene"..

 

EUhMZyx.jpg

 

Hadde fullstendig glemt bort den jeg..

Har bare lyst til å grave meg langt ned, og gjemme meg vekk fra diskusjon.no for alltid.  :wallbash:

 

Er ikke rart nettet går tregt, når den driver å laster ned spill. :p

 

Sånn går det når jeg ikke er helt i form for å si det sånn.  :ninja:

Endret av Gnålern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...