Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe meg inn i enebolig.


Torres

Anbefalte innlegg

Om ikke så lenge kan det være at jeg skal kjøpe meg inn i eneboligen til mine foreldre. 

 

Det jeg lurer på er hvordan blir prosessen til dette? Er det så enkelt at jeg kan ta over f. eks halvparten av lånet mine foreldre har igjen? Stiller det samme krav til meg som hvis jeg skulle kjøpe meg en leilighet til 2 000 000?

 

Som dere skjønner kan jeg lite om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett ville i allefall jeg fått takstert huset, og deretter betalt halve summen, eller ønsket andel. La oss si at huset har en verdi på 2 millioner, og de har 1 million igjen på lånet, kan man ikke betale 500.000,- og dermed eie 50%. Sett opp ett budsjett, og kjøp en andel du mener du klarer å håndtere.

 

Kravet med egenkapital er vel pr dags dato satt til 15% av lånesummen, og du ha kunne håndtere lånet (krav fra banken). En annen mulighet er at de stiller som kausjon på 15%, og du slipper å legge ut egenkapital.

 

I ditt tilfelle ville jeg tatt en uforpliktende samtale med en bankrådgiver.

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at det er 4 enheter her, den ene bor selvsagt mine foreldre i fra før, de 3 resterende er utleid. Da blir det slik at jeg eier ca 25-30 % hvis jeg kjøper meg inn. 

 

Hvis f.eks de har igjen 2 000 000 på lånet, blir det slik at jeg tar 25-30 % av dette lånet på meg? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...