Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedlasting av YouTube videoer til privat, personlig bruk (ikke musikkvideoer, musikk, filmer, serier osv)


Laserbeam

Anbefalte innlegg

På hytta så har vi 4G med begrenset data i måneden.

 

Jeg sliter endel med angst og sosialt utmattelse, når jeg må trekke meg tilbake så er jeg avhengig av å se på filmer, serier og slikt for å avlede angsten.

 

Jeg kjøper DvDer av filmer og serier. Legger dem over til pcn min med MakeMKV, ser dem via Plex på mitt nettbrett, og legger dem over til mitt mitt nettbrett med Plex for offline-visning. Og tar med nettbrettet til hytta.

 

På hytta så er det kun jeg og min tvillingbror som ser på de filmene / seriene som ligger på nettbrettet (fra DvDer jeg har kjøpt selv).

Jeg bruker også Viaplay sin offline-funksjon.

 

Men hvordan er loven når det kommer til å laste ned YouTube videoer, midlertidig for kun privat, personlig bruk?

 

Tenker da kun på videoer av f.eks gjennomspillinger av diverse spill med kommentering, veiledinger og tips for f.eks programvare, spill, maskinvare etc, opptak av konferanser fra f.eks E3, TedTalks, TED, Gamescom, produktlanseringer, produktdemonstrasjoner, omtaler av diverse produkter, som f.eks spill, programvare, maskinvare osv.

 

Er da eventuelt kun jeg, og kanskje min tvillingbror som skal se på de videoene, skal ikke akkurat dele videoene videre, eller kringkaste dem for offentligheten for å si det sånn.

 

Har lest litt på SNL angående opphavsrett, men blir ikke helt klok.

 

Opphavsretten er undergitt avgrensninger av hensyn til allmennheten. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan det til privat bruk fritt fremstilles enkelte eksemplarer av offentliggjorte verk. Dette gjelder dog ikke oppføring av byggverk. Man kan heller ikke fremstille maskinlesbare eksemplarer av hhv. datamaskinprogrammer og elektroniske databaser, eller ved fotokopiering, avstøpning e.l. lage eksemplar som kan oppfattes som originaleksemplar. For mange typer verk er det ikke adgang til å bruke fremmed hjelp til eksemplarfremstillingen. Det gjelder bl.a. for filmverk og musikkverk, men funksjonshemmede kan likevel bruke fremmed hjelp som ikke medvirker i ervervsøyemed. Det er i alle fall et vilkår at eksemplarfremstillingen skjer på grunnlag av en lovlig gjengivelse av verket og uten at kopisperrer ulovlig brytes. For denne kopieringen yter staten over statsbudsjettet en kompensasjon til rettighetshaverne.

Kan noen forklare litt hva det jeg har sitert over betyr? Og hva betyr "i ervervsøyemed"?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...