Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ferdig utdannet siviløkonom om halvannet år. Jeg aner ikke hva jeg vil bli. Jeg sliter med å se hvilke muligheter som finnes bortsett fra "å følge strømmen" og starte i revisjon/konsulentbransjen. Hvilke andre muligheter har man? Litt usikker på om investeringsbank er noe for meg, men jeg trives veldig med retningen. Jeg setter pris på absolutt alt fra aktuelle selskaper til stillinger og bransjer som er aktuell for en nyutdannet. 

 

Klem fra demotivert soon-to-be sivøk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Foruten de vanlige tingene du nevner så er det absolutt verdt å sjekke ut IT-selskaper. Der er det et hav av muligheter og det blir stadig mer populært blant siviløkonomer. Innen IT kan du jo jobbe med alt mulig rart, men kan være en ide å sjekke ut store selskaper som Microsoft, IBM, Accenture, Capgemini, Cisco, HP, Sopra Steria, ERP-selskaper, Telekom-selskaper osv. Listen blir lang..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-uGzewNXO

Hei! Jeg er ferdig utdannet siviløkonom om halvannet år. Jeg aner ikke hva jeg vil bli. Jeg sliter med å se hvilke muligheter som finnes bortsett fra "å følge strømmen" og starte i revisjon/konsulentbransjen. Hvilke andre muligheter har man? Litt usikker på om investeringsbank er noe for meg, men jeg trives veldig med retningen. Jeg setter pris på absolutt alt fra aktuelle selskaper til stillinger og bransjer som er aktuell for en nyutdannet. 

 

Klem fra demotivert soon-to-be sivøk

 

Hei!

Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons-  og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år. Jeg er også NHH-student på femte året, og avslutter snart en mastergrad i Økonomi og Administrasjon. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om jobbmuligheter som kanskje kan være nyttig.

Først av alt, så vil jeg bare si at jeg skjønner deg veldig godt. Det er vanskelig å vite hvilken sektor man skal velge til tross for at økonomi kan brukes til mye. Man hører som regel mest om relativt få alternativer. Som snart nyutdannet går jeg gjennom samme tankeprosess som deg.

De tingene som har hjulpet meg personlig, er følgende: (Dersom du ikke studerer ved NHH, kan det hende ditt studiested har lignende tilbud)

- NHH gjennomfører en årlig arbeidsmarkedsundersøkelse. 2016-versjonen ble nylig publisert, og der står det nyttig info om både ulike bransjer folk starter i, samt info om lønnsnivå, hvilke byer nyutdannede primært jobber i etc. Du finner den her:
https://www.nhh.no/contentassets/cfcb428722c9499ca76c8728c6e11f1a/nhh-job-marked-survey-2016.pdf

- Karrieredager og bedriftspresentasjoner: Både karrieredager, bedriftspresentasjoner og andre arrangementer i regi av studiestedet gir en god indikasjon på hvilke bedrifter som er aktuelle. Se eksempelvis listen over bedrifter som deltok på høstens Karrieredag hos NHH: https://issuu.com/karrieredagenenhh/docs/katalog2016

- Utnytte nettverk: Snakk med uteksaminerte studenter om hvordan de trives i ulike bransjer. Hvis ingen av dine kontakter jobber med dine interessefelt, så kjenner de kanskje noen de kan sette deg i kontakt med. I tillegg er ofte forelesere behjelpelige med oppdatert og ærlig bransjeinfo.

- Digitale medier. Dersom det er noen spesielle selskaper du ønsker å lære mer om, er det flere av de største som benytter seg av blogger/Instagram etc. som ofte styres av nyutdannede. Der deler de informasjon om arbeidshverdagen og typen prosjekt de deltar i.

- Når det gjelder spesifikke jobbmuligheter så poster ofte vårt Næringslivsutvalg stillinger på Facebook. I tillegg har vi en Facebook-gruppe som poster aktuelle stillinger: '
internship and job opportunities for nhh students'


Håper dette kan være til hjelp,

 

Med vennlig hilsen
Stine W. Vintervoll


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...