Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Plagiatkontroll på bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke tar helt feil har du vel lov til å kopiere fra hvilken som helst skriftlig resurs, så lenge du refererer til resursene du har brukt.

Så den boka med mye bra stoff, da kan du vel bare kopiere stoffet og vise til boka. Boka blir da en "kilde" som du viser til. Om kildene, altså boka/bøkene du viser til, holder mål og er fakta-basert og solide, er det en bra kilde.

 

Om du ikke har lov til å referere slik forklaringen min sier, kan du jo prøve å "omdanne" skriften, altså skrive teksten med egne ord basert på kilden.

 

Håper jeg var til hjelp, og lykke til med skolegang og utdannelse videre!  :)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil har du vel lov til å kopiere fra hvilken som helst skriftlig resurs, så lenge du refererer til resursene du har brukt.

Så den boka med mye bra stoff, da kan du vel bare kopiere stoffet og vise til boka. Boka blir da en "kilde" som du viser til. Om kildene, altså boka/bøkene du viser til, holder mål og er fakta-basert og solide, er det en bra kilde.

 

Om du ikke har lov til å referere slik forklaringen min sier, kan du jo prøve å "omdanne" skriften, altså skrive teksten med egne ord basert på kilden.

 

Håper jeg var til hjelp, og lykke til med skolegang og utdannelse videre!  :)

Men hvis læreren bruker plagiatkontroll kommer det da opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hvis du bruker informasjonen fra boka men med egne ord så viser du til hvor informasjonen kommer fra (kilde). 

Hvis du bruker det ordrett viser du at det er direkte sitat og hvor det er fra. 

Begge metodene er helt OK og det er positivt at du gjør det, ved mindre da hele saken er sitat. 

 

Om du bruker fra boka uten å oppgi kilde vil du i beste fall få trekk i karakter for ikke å oppgi kilde på informasjon. Om du har kopiert direkte kan det slå ut i plagiatkontrollen om boka ligger i noen som helst form digitalt, noe bøker ofte gjør på f.eks google books (om det er engelsk). 

 

Men større sannsynlighet for at det slår ut hos læreren. Folk som føler de må jukse har gjerne ikke det beste språket på egenhånd, så da er det VELDIG tydelig om plutselig flere setninger har et helt annet nivå på språket og ordforrådet enn resten. 

 

Kort sagt er det ingen grunn til å plagiere, noensinne. En tekst med skikkelig kildebruk vil være bedre enn en tekst skrevet "ut av hodet" uansett for sistnevnte eksisterer i praksis ikke i den akademiske verden. 

Lenke til kommentar

Vet dere hva, jeg orker ikke drive å bruke alle mulige kilder og være redd for å overskride plagiatgrensen. Tror jeg bare skriver min helt egen tekst og prøve å gjøre den bra på min måte og ingen andres. Får håpe læreren liker det. Takk for all den gode responsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vet dere hva, jeg orker ikke drive å bruke alle mulige kilder og være redd for å overskride plagiatgrensen. Tror jeg bare skriver min helt egen tekst og prøve å gjøre den bra på min måte og ingen andres. Får håpe læreren liker det. Takk for all den gode responsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Det er ikke noe "plagiatgrense" for du skal ikke ha plagiat i det hele tatt. Vet ikke om det er læreren din som ikke har forklart kildebruk eller du som ikke har fulgt med i timen, men du kan skrive en tekst full av ekstern informasjon uten at det er noen grad av plagiat. 

Lenke til kommentar

Vet dere hva, jeg orker ikke drive å bruke alle mulige kilder og være redd for å overskride plagiatgrensen. Tror jeg bare skriver min helt egen tekst og prøve å gjøre den bra på min måte og ingen andres. Får håpe læreren liker det. Takk for all den gode responsen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Som andre har vært inne på, det er ikke akkurat en vanskelig grense å forholde seg til, ikke skriv av tekst uten å angi at det er det du har gjort....

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...