Gå til innhold

Studere farmasi/odontologi før medisin


Anbefalte innlegg

Jeg går vg3 nå, og lurer på om noen her har erfaringer med farmasi/odontologi/medisinutdanning? Jeg har et snitt som kan få meg inn på både odontologi og farmasi ved førstegangsvitnemål. Etter å ha fått alderspoeng vil jeg etter hvert få snitt til å komme inn på medisinstudiet også. Dette vil likevel ikke bli før jeg er 23, og er derfor blitt anbefalt av rådgiver på skolen å studere et medisinfaglig fag i ca 2 år før jeg begynner på medisin. Det vil gi meg noen ekstra poeng, i tillegg til en bedre bakgrunn for medisinstudiet. Noen her som har vært gjennom det samme?

 

Hva er mest relevant med tanke på medisinstudiet som kommer senere, er det farmasi eller odontologi? Har fått høre at f.eks odontologi og medisin skal være ganske likt de første årene.

 

:)  :)  :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener at det er slik at slike "smutthull" som du skisserer over med overgang fra odontologi til medisin har blitt strammet inn på. Slik jeg vurderer det, er det lite vits å studere noe i 2 år for så å hoppe av, da kan du likesågodt hoppe av etter første året eller fullføre en bachelorgrad. 1 års studium kan f.eks være innen molekylærbiologi eller kjemi. Skal du ta en bachelorgrad kan du vurdere å gå "reseptarfarmasøyt" eller sykepleier, så har du mulighet for å jobbe på siden, i ferier o.l.  

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tenkt til å bli tannlege eller farmasøyt, foreslår jeg at du ikke begynner på noen av disse utdannelsene. Du tar opp plassen til noen som kunne blitt det. Det er ikke samfunnsøkonomisk bærekraftig tankegang!

 

Jeg vil foreslå molekylærbiologi, kjemi eller noe i den dur. Eller at du evt fullfører sykepleie- eller reseptarfarmasøytutdannelsen som nevnt, og kan bruke den til å jobbe ved siden av studiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tenkt til å bli tannlege eller farmasøyt, foreslår jeg at du ikke begynner på noen av disse utdannelsene. Du tar opp plassen til noen som kunne blitt det. Det er ikke samfunnsøkonomisk bærekraftig tankegang!

 

Jeg vil foreslå molekylærbiologi, kjemi eller noe i den dur. Eller at du evt fullfører sykepleie- eller reseptarfarmasøytutdannelsen som nevnt, og kan bruke den til å jobbe ved siden av studiet.

 

Helt enig! Bli sykpleier istedet, slik at du slipper å stå igjen med "ingenting" etter årene. Da har du en grad og i tillegg kan jobbe i helger, kvelder og ferier mens du studerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...