Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter på en moden Ivy bridge 3570K og venter på vannkjøler samt Coollaboratories Liquid Ultra. Snuser litt på å delidde den. Aldri prøvd dette før, men lurer på om det er å få kjøpt (helst her i Norge for hurtig levering) noe silikon egnet til forsegling etter delidding? Vet ikke om dette bare blir mer mas og kjas enn bare å la varmesprederen hektes på sokkelen, men om noen har noen tips setter jeg pris på det.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke lime IHS etterpå. Den sitter fast vba låsearmen på hovedkortet. 

 

Jeg gjorde forøvrig følgende:

 

- Delid vba tvinge og klossmetoden

- Rengjorde skikkelig (må nok skrape det rent vha plastikkort elns)

- Maskerte innsiden av IHS slik at det feltet som treffer selve chip er maskert rundt (NB: OBS på orientering)

- Pensle på et tynt strøk med CLU på chip og innside av IHS (feltet du maskerte rundt)

- Fjerne maskering og sette CPU tilbake i socket, legge over IHS og låse det fast (OBS igjen på orientering)

 

Funka gull det der på 4670K. Temp. sank med 15-20 grader!

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke lime IHS etterpå. Den sitter fast vba låsearmen på hovedkortet. 

 

Jeg gjorde forøvrig følgende:

 

- Delid vba tvinge og klossmetoden

- Rengjorde skikkelig (må nok skrape det rent vha plastikkort elns)

- Maskerte innsiden av IHS slik at det feltet som treffer selve chip er maskert rundt (NB: OBS på orientering)

- Pensle på et tynt strøk med CLU på chip og innside av IHS (feltet du maskerte rundt)

- Fjerne maskering og sette CPU tilbake i socket, legge over IHS og låse det fast (OBS igjen på orientering)

 

Funka gull det der på 4670K. Temp. sank med 15-20 grader!

Hmm. Aldri hørt om noen som maskerte rundt på IHS for så å sette på pasta der og, men det er kanskje ikke dumt for kontaktflatens del. Grunnen til at jeg tenkte på å feste IHS, var ved et evt. videresalg eller tiden for å gi bort utstyret i fremtiden (ville selvfølgelig uansett informert om egenmekkingen). Tenker å prøve meg med noe pakningssilikon ala:

 

 http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Pakningssilikon-Hoytemperatur-2000036107/

 

Edit: Skulle gjerne brukt klossmetoden også, men er dårlig med skikkelig verktøy her i gården så blir vel en times forsiktig skjæring med barberblad.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det på 6 forskjellige cpu nå og bruker Merkur ekstra tynne barberblad.

 

Har ikke hatt noen problem, på 4770k hadde det veldig mye å si, ellers litt varierende.

 

Legger bare IHS på die med hovedkort liggende flatt og holder igjen med en finger mens jeg har har på låsemekanisme, ikke noe lim eller festemiddel.

Endret av Thobjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort det på 6 forskjellige cpu nå og bruker Merkur ekstra tynne barberblad.

 

Har ikke har noe problem, på 4770k hadde det veldig mye å si, ellers litt varierende.

 

Legger bare IHS på die med hovedkort liggende flatt og holder igjen med en finger mens jeg har har på låsemekanisme, ikke noe lim eller festemiddel.

Lurte litt på det...hvor kjøper man disse tynne barberbladene?

Lenke til kommentar

 

...

Hmm. Aldri hørt om noen som maskerte rundt på IHS for så å sette på pasta der og, men det er kanskje ikke dumt for kontaktflatens del. Grunnen til at jeg tenkte på å feste IHS, var ved et evt. videresalg eller tiden for å gi bort utstyret i fremtiden (ville selvfølgelig uansett informert om egenmekkingen). Tenker å prøve meg med noe pakningssilikon ala:

 

 http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Tetning/Pakningssilikon-Hoytemperatur-2000036107/

 

Edit: Skulle gjerne brukt klossmetoden også, men er dårlig med skikkelig verktøy her i gården så blir vel en times forsiktig skjæring med barberblad.

 

 

Jeg maskerte IHS også pga en video jeg så :p Sikkert litt tilfeldig at det ble slik .. Men det funka ekstremt bra iallfall. Om det hadde blitt like bra ved å kun pensle chip kan jeg jo ikke vite :)

 

Vedr "verktøy" så trenger du bare ei tvinge, en hammer og en eikekloss med en rett fin kant. Men barberblad funker det også - tar bare lenger tid.

 

PS Jeg solgte også min maskin med den delidda prosessoren. Jeg sa bare ifra hvordan det var - altså at IHS lå løst oppå - så det var ikke det noe tema. Kjøper brydde seg heller ikke om at det er et klart brudd på reklamasjon - Han var happy med et godt kjøp og en god 4670K :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tok å relidda både 3570k og 3770k mine etter å ha delidda og påført CLU. Jeg kjøpte Ultra Black Silicon Gasket RTV: 

 

http://www.ebay.com/itm/Permatex-Ultra-Black-82180-Max-Oil-Resistance-RTV-Silicone-Gasket-Maker-3-35OZ-/161022093183?hash=item257daa277f:g:fzwAAOxyW7tRiD28&vxp=mtr

 

Jeg fyllte på litt av den i en sånn sprøyte som man kjøper på apoteket med en 0,8mm tupp på, hvor jeg påførte en kjempe tynn stripe rundt for å feste IHS igjen. 

 

Funket utmerket! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...