Gå til innhold

Hjelp til valg av CPU og hovedkort


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny CPU og ett nytt hovedkort, da mitt begynner å bli litt gammelt og relativt klikk. i5 2500K. Fra før av har jeg en 900W PSU sammen med en NVIDIA 970. 250GB SSD, 1TB Harddisk, 16GB 1600 RAM.

 

 

Vurderer kjøp av en i7 6700K. Skal mest sannsynligvis ikke overklokkes med det første, men vil ha mulighet til å gjøre det senere om jeg føler det blir nødvendig.

 

Hovedkortet jeg vurderer å kjøpe er en ASUS Maximus VIII RANGER. Trenger 1151 chipset, gamle hovedkortet har da ikke det.

 

Det jeg lurer på er om dette er en kombinasjon som fungerer bra sammen, uten problemer? Og om dere kanskje har noen innspill og "bedre" valg å gå for til tilnærmet samme pris.

 

Takk for på forhånd!

Endret av Swiggyswoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra denne: http://www.pcgameware.co.uk/reviews/motherboards/asus-maximus-viii-ranger-motherboard-review/

Virker hovedkortet ut som er bra kjøp for overklokking.

 

Men har du forsøkt å overklokke cpuen du har nå?

Ville gitt det forsøk før du bytter.

Selv om fra i5 2500k til i7 6700k er en grei oppgradering så er det litt waste når det burde fint gå ann å få i5 2500k å yte like rask som i5 6600k bare i5 2500k vil trekke rundt 130-150 watt muligens på samme ytelse rundt 4.5 Ghz. Men nå går det mot vinteren så tempratur er ikke største problemet da. Siden med det hovedkortet må du nok bytte rambrikkene i samme slengen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vurderer kjøp av en i7 6700K. 

 

Vent til Januar/Februar. Da kommer Intel med oppdatert CPU serie, "Kaby Lake" i form av i7 7700K. Den kjører på 4.2 Ghz base og 4.5 Ghz boost. Vil koste omtrent samme som 6700K i dag. Så bare å spare opp mer penger frem til da :)

 

Edit : DDR4 RAM brikker trenger du også da. 16GB er anbefalt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Vent til Januar/Februar. Da kommer Intel med oppdatert CPU serie, "Kaby Lake" i form av i7 7700K. Den kjører på 4.2 Ghz base og 4.5 Ghz boost. Vil koste omtrent samme som 6700K i dag. Så bare å spare opp mer penger frem til da :)

Problemet vil nok bli slik ivybridge/haswell var, må ha oppdatert bios ellers risiker man må ha i5 6600k for å oppdatere bios.

Ellers vil det ikke virke. AMD Zen er også noe å vente på kan jo få intel til å måtte kutte prisene noe.

 

Muligens i 2020 vil i5 2500k og i7 2600k være utdaterte.

Cannon lake vil kanskje gjøre sandy brige yter halvparten som cannon lake.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Vent til Januar/Februar. Da kommer Intel med oppdatert CPU serie, "Kaby Lake" i form av i7 7700K. Den kjører på 4.2 Ghz base og 4.5 Ghz boost. Vil koste omtrent samme som 6700K i dag. Så bare å spare opp mer penger frem til da :)

Problemet vil nok bli slik ivybridge/haswell var, må ha oppdatert bios ellers risiker man må ha i5 6600k for å oppdatere bios.

Ellers vil det ikke virke. AMD Zen er også noe å vente på kan jo få intel til å måtte kutte prisene noe.

 

Muligens i 2020 vil i5 2500k og i7 2600k være utdaterte.

Cannon lake vil kanskje gjøre sandy brige yter halvparten som cannon lake.

 

 

Kjenner jeg Asus rett, så har de nye hovedkort klare på samme tid som 7700K kommer, da med Z270 chipset.

 

At 2500/2600K holder frem til 2020....vel kanskje sammen med et GTX 970 kort. Titan X Pascal og kraftigere, så vil en 2500K være en flaskehals mange steder. Finnes ikke noe som heter for raskt :p

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe som heter for raskt :p

Tror du man hadde klart å få over 250 FPS i crysis Warhead med i5 7600k hvis den hadde teoretisk blitt overklokket til 10 ghz på vannkjøling?

Selv GTX 1080 SLI og 32 GB ram tviler jeg på hadde hjelpet noe særlig.

 

Så ja det finnes for rask til å dra nytte av noe bedre crys warhead og den første i 2007 krevde enorm cpu kraft på 1\2 kjerne så det er umulig selv i dag å finne noen cpu som yter bra i det spillet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Finnes ikke noe som heter for raskt :p

Tror du man hadde klart å få over 250 FPS i crysis Warhead med i5 7600k hvis den hadde teoretisk blitt overklokket til 10 ghz på vannkjøling?

Selv GTX 1080 SLI og 32 GB ram tviler jeg på hadde hjelpet noe særlig.

 

Så ja det finnes for rask til å dra nytte av noe bedre crys warhead og den første i 2007 krevde enorm cpu kraft på 1\2 kjerne så det er umulig selv i dag å finne noen cpu som yter bra i det spillet.

 

 

Uhhh det er heller ikke poenget. Man ønsker en balanse mellom CPU og GPU kraft. Man putter ikke et Titan XP kort sammen med en lavt klokket i3 prosessor....men man kan fint ha en 6950X sammen med Titan XP, selv om noen kjerner ikke vil bli like godt utnyttet.

 

Så er det heller ikke max fps som er viktig heller. Minimum fps er noe folk ofte glemmer. Drit kjipt når fps dropper ned på 40-tallet i spill! Ødelegger spill opplevelsen for meg, selv med G-Sync skjerm.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Litt OT her i tråden. Skjønner ikke hvorfor det diskuteres om at 2500k er utdatert i 2020, det hjelper jo lite når det ikke fungerer slik det skal? 6950x og Titan XP? Han har ett 970 kort, ja som han kanskje kommer til å oppgradere senere, kanskje. Hvis han da ikke har sluttet å spille... Ser ikke noe problem med å kjøre 1070 eller 1170 kort for den sags skyld med en 6700K. Hvis en ikke kan eller har muligheten til å vente er det vel bare å slå til å handle? Fungerer det greit går det jo an å utsette det, om en klarer å leve med de problemene maskinen har (hadde ikke klart det hvis det var mye/stor feil).

 

Som sagt trenger du også minnebrikker, om det blir høyere kostnad enn du har budsjett til finnes det vel litt rimeligere hovedkort ute som det går an å handle som trekker totalprisen litt ned. Det ser greit ut det du har kommet frem til, så bare tilføy minnebrikker på listen :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Takk for svar og diskusjon, folkens!

 

Litt OT her i tråden. Skjønner ikke hvorfor det diskuteres om at 2500k er utdatert i 2020, det hjelper jo lite når det ikke fungerer slik det skal? 6950x og Titan XP? Han har ett 970 kort, ja som han kanskje kommer til å oppgradere senere, kanskje. Hvis han da ikke har sluttet å spille... Ser ikke noe problem med å kjøre 1070 eller 1170 kort for den sags skyld med en 6700K. Hvis en ikke kan eller har muligheten til å vente er det vel bare å slå til å handle? Fungerer det greit går det jo an å utsette det, om en klarer å leve med de problemene maskinen har (hadde ikke klart det hvis det var mye/stor feil).

 

Som sagt trenger du også minnebrikker, om det blir høyere kostnad enn du har budsjett til finnes det vel litt rimeligere hovedkort ute som det går an å handle som trekker totalprisen litt ned. Det ser greit ut det du har kommet frem til, så bare tilføy minnebrikker på listen :)

 

Har allerede ventet på neste generasjon en god del ganger nå, da det visstnok ikke var verdt å kjøpe generasjonen som var på markedet fra før av, men nå begynner det å bli en del feil med CPUen som jeg har, så en oppgradering er nødvendig.

 

Men da er 6700K + ASUS Maximus VIII RANGER en grei kombinasjon?

 

Og for DDR4 RAM, er https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeance-lpx-black-ddr4-2x8gb/227668.11118/

eller  

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeancelpxblack2666m2x8/220662.11118/

mest verdt å gå for? Personlig har jeg veldig liten peiling på RAM og hvordan det fungerer, og om 3000Mhz eller 2666Mhz spiller noen rolle.

Endret av Swiggyswoo
Lenke til kommentar

Om du planlegger å beholde geforce 970 ser jeg ikke poenget med å oppgradere resten.

 

Nå aner ikke vi hvilken type skjerm du har nå eller tenker å ha i fremtiden men jeg hadde heller spart til nytt skjermkort når du skulle føle det er nødvendig og heller oppgradert der andre og da.

:)

 

Det kan jo vel og tenkes at du drar mye på lan, har enormt med lagring, reiser rundt eller generelt ønsker større eller mindre pc og formfaktor du bygger rundt er viktig senere ?

Lenke til kommentar

Har allerede ventet på neste generasjon en god del ganger nå, da det visstnok ikke var verdt å kjøpe generasjonen som var på markedet fra før av, men nå begynner det å bli en del feil med CPUen som jeg har, så en oppgradering er nødvendig.

 

Men da er 6700K + ASUS Maximus VIII RANGER en grei kombinasjon?

 

Og for DDR4 RAM, er https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeance-lpx-black-ddr4-2x8gb/227668.11118/

eller 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeancelpxblack2666m2x8/220662.11118/

mest verdt å gå for? Personlig har jeg veldig liten peiling på RAM og hvordan det fungerer, og om 3000Mhz eller 2666Mhz spiller noen rolle.

 

Ja hvis du ikke kan vente, så er 6700K et godt valg. Vet ikke hvordan det RANGER kortet er, men jeg har et nesten samme som heter ASUS Maximus VIII HERO, og det er iallefall bra.

 

Angående RAM så, stikk innom Proshop.no da de har bedre utvalg.

 

I spill vil jo ditt GTX 970 uansett være en flaskehals da, men det vet du vel.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Har allerede ventet på neste generasjon en god del ganger nå, da det visstnok ikke var verdt å kjøpe generasjonen som var på markedet fra før av, men nå begynner det å bli en del feil med CPUen som jeg har, så en oppgradering er nødvendig.

 

Men da er 6700K + ASUS Maximus VIII RANGER en grei kombinasjon?

 

Og for DDR4 RAM, er https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeance-lpx-black-ddr4-2x8gb/227668.11118/

eller 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeancelpxblack2666m2x8/220662.11118/

mest verdt å gå for? Personlig har jeg veldig liten peiling på RAM og hvordan det fungerer, og om 3000Mhz eller 2666Mhz spiller noen rolle.

 

Ja hvis du ikke kan vente, så er 6700K et godt valg. Vet ikke hvordan det RANGER kortet er, men jeg har et nesten samme som heter ASUS Maximus VIII HERO, og det er iallefall bra.

 

Angående RAM så, stikk innom Proshop.no da de har bedre utvalg.

 

I spill vil jo ditt GTX 970 uansett være en flaskehals da, men det vet du vel.

 

 

Sjekket ut Proshop.no og tok bare ett impulsivt valg på G.Skill Ripjaws 16GB.

 

Og vet 970 er en flaskehals foreløbig. Det jeg nå vurderer er om jeg bare skal dra til og kjøpe en 1070. Har nå sjekket ut en god del reviews, og det ser ut til at 1070 er en syk forbedring over 970.

 

Det jeg da lurer på, er om det er verdt å dra til med en 1070 nå, eller om det dukker opp noe fint på markedet i den ikke så fjerne fremtid som jeg heller burde vente på? Budsjettet er ærlig talt ikke noe problem, men vil unngå å betale mer enn for en 1070.

 

Og viss 1070, kan noen linke meg til ett godt merke (ASUS etc) som de mener vil fungere bra med mitt setup? Deres erfaring med produktet hjelper mer enn disse reviewsa som sier alt er bra.

Lenke til kommentar

Takk for svar og diskusjon, folkens!

 

Litt OT her i tråden. Skjønner ikke hvorfor det diskuteres om at 2500k er utdatert i 2020, det hjelper jo lite når det ikke fungerer slik det skal? 6950x og Titan XP? Han har ett 970 kort, ja som han kanskje kommer til å oppgradere senere, kanskje. Hvis han da ikke har sluttet å spille... Ser ikke noe problem med å kjøre 1070 eller 1170 kort for den sags skyld med en 6700K. Hvis en ikke kan eller har muligheten til å vente er det vel bare å slå til å handle? Fungerer det greit går det jo an å utsette det, om en klarer å leve med de problemene maskinen har (hadde ikke klart det hvis det var mye/stor feil).

 

Som sagt trenger du også minnebrikker, om det blir høyere kostnad enn du har budsjett til finnes det vel litt rimeligere hovedkort ute som det går an å handle som trekker totalprisen litt ned. Det ser greit ut det du har kommet frem til, så bare tilføy minnebrikker på listen :)

 

Har allerede ventet på neste generasjon en god del ganger nå, da det visstnok ikke var verdt å kjøpe generasjonen som var på markedet fra før av, men nå begynner det å bli en del feil med CPUen som jeg har, så en oppgradering er nødvendig.

 

Men da er 6700K + ASUS Maximus VIII RANGER en grei kombinasjon?

 

Og for DDR4 RAM, er https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeance-lpx-black-ddr4-2x8gb/227668.11118/

eller 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/internminne/ddr4/corsair-vengeancelpxblack2666m2x8/220662.11118/

mest verdt å gå for? Personlig har jeg veldig liten peiling på RAM og hvordan det fungerer, og om 3000Mhz eller 2666Mhz spiller noen rolle.

 

Er ikke prisforskjellen all verden mellom 2400-3200Mhz brikker ville jeg kjøpt det raskeste som var å få tak i. Selv hvis du ikke bruker brikkene på den raskeste hastigheten, så har du muligheten til det. Da er det ingen grunn til å kjøpe tregere brikker. Her handler det om pris og hastighet, stort sett.

Lenke til kommentar

Sjekket ut Proshop.no og tok bare ett impulsivt valg på G.Skill Ripjaws 16GB.

 

Og viss 1070, kan noen linke meg til ett godt merke (ASUS etc) som de mener vil fungere bra med mitt setup? Deres erfaring med produktet hjelper mer enn disse reviewsa som sier alt er bra.

 

Gå iallefall for 3200 Mhz brikker da (eller raskere). Brikkene på 3700 Mhz og opp blir litt dyre i forhold til hva man får. Så mellom 3200 og 3600 er bra.

 

Skjermkort : MSI 1070 Gaming X eller GIGABYTE GeForce GTX 1070 XTREME 8GB

Lenke til kommentar

 

Sjekket ut Proshop.no og tok bare ett impulsivt valg på G.Skill Ripjaws 16GB.

 

Og viss 1070, kan noen linke meg til ett godt merke (ASUS etc) som de mener vil fungere bra med mitt setup? Deres erfaring med produktet hjelper mer enn disse reviewsa som sier alt er bra.

 

Gå iallefall for 3200 Mhz brikker da (eller raskere). Brikkene på 3700 Mhz og opp blir litt dyre i forhold til hva man får. Så mellom 3200 og 3600 er bra.

 

Skjermkort : MSI 1070 Gaming X eller GIGABYTE GeForce GTX 1070 XTREME 8GB

 

 

Takk for svar. Gikk for 3200 Mhz G.Skill Ripjaws, fin pris.

 

Kan du gi en begrunnelse for hvorfor jeg bør kjøpe en av de to 1070'ene? Egne erfaringer, eller pris i forhold til pre-overklokking osv, og hvorfor det kanskje er verdt å betale for den som koster 300KR mer over den andre. 

Lenke til kommentar

Kan du gi en begrunnelse for hvorfor jeg bør kjøpe en av de to 1070'ene? Egne erfaringer, eller pris i forhold til pre-overklokking osv, og hvorfor det kanskje er verdt å betale for den som koster 300KR mer over den andre. 

 

Info fra tester på nettet, og erfaringer fra folk her på forumet, sier at MSI Gaming X er det mest stillegående av 1070 korta. Det til Gigabyte kjøler litt bedre, men ikke mye (5 grader forskjell kanskje).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...