Gå til innhold

Mcp 35x pumpe stoppet.


Anbefalte innlegg

Hei. Da jeg kom hjem fra jobb i dag så så jeg at pumpa hadde stoppet. Når jeg gav dunket pumpa i siden så startet den igjen. Hva tror dere har skjedd ? Har det kommet dritt i propellen ?

 

Dette skjedde mens pcen stod i idle. Når jeg forlot den så var den i hvilemodus. Virker som om pcen er ok selv om det stod 100 grader på temp. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Impelleren tenker du vel på. ^^

 

Kan tyde på at den begynner å bli sliten dersom den henger seg opp. Burde ikke komme noe dritt i en vannkjølingssystem, iallefall ikke såpass at pumpe stopper opp. 

 

Har den fungert smertefritt siden? Forskjell på pumpe-hastigheten når du spiller enn ved idle?

Det har skjedd to ganger. Første gangen fikk jeg den i gang ved å dunke litt i den. Andre gangen fikk jeg den i gang ved å riste litt på den. Jeg kjører fast 45 prosent hastighet. Regner med den har lang garanti. Skal være en bra pumpe. Anbefalt av DI. 

 

Både cpu og gpuer har overlevd. Selv om cpu nok var over 100 grader, tror afterburner ikke viser over 100 grader. Og det var i Idle...  Ville trodd at pc'en skulle skru seg av hvis den ble for varm ? 

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Impelleren tenker du vel på. ^^

 

Kan tyde på at den begynner å bli sliten dersom den henger seg opp. Burde ikke komme noe dritt i en vannkjølingssystem, iallefall ikke såpass at pumpe stopper opp. 

 

Har den fungert smertefritt siden? Forskjell på pumpe-hastigheten når du spiller enn ved idle?

Jeg har oppdaget at den til nå ikke har stoppet opp når den først er i gang. Det er bare hvis jeg skrur av pc'en eller setter i hvilemodus at jeg må dunke i den for å få den i gang. Snodig ?

Lenke til kommentar

Styrer du hastigheten med pwm?

 

45% PWM er *ikke* 45% hastighet, området pumpen kan gå i er bare et utdrag av PWM 0-100%

 

Har du mulighet til å stille annen starthastighet? Jeg kjører min på 100% i 10 sekund ved oppstart.

 

Btw, at CPU-en "koker" på 100C uten å skru av seg kan gå hardt utover cpu-vannblokken. Følg med etter lekasjer når du vet det har skjedd. (Har opplevd at en vannblokk begynte å lekke etter en slik runde selv...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styrer du hastigheten med pwm?

 

45% PWM er *ikke* 45% hastighet, området pumpen kan gå i er bare et utdrag av PWM 0-100%

 

Har du mulighet til å stille annen starthastighet? Jeg kjører min på 100% i 10 sekund ved oppstart.

 

Btw, at CPU-en "koker" på 100C uten å skru av seg kan gå hardt utover cpu-vannblokken. Følg med etter lekasjer når du vet det har skjedd. (Har opplevd at en vannblokk begynte å lekke etter en slik runde selv...)

står på halv hastighet via software(asrock fan-tastic tuning) Skal følge med. Men skal ikke pc'en egentlig skru seg av over 100 grader ? Finnes det noe jeg kan bruke slik at den skrur seg av ved en viss temp ? 

Lenke til kommentar

Jeg har den slik at CPU klokker seg ned/slår seg av ved 75'C. :)

 

Let litt i BIOSen din. Kan være du har samme funksjon!

Klarte ikke å finne ut hvordan den kan skru seg av seg ved en bestemt temp i biosen. Men bruker nå gratisprogrammet Coretemp i windows og har stilt det inn på å skru av maskinen ved 80 grader. Og det fungerer faktisk. Bra program !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...