Gå til innhold

Alternativ til huffyuv? Valg av codec? urgento


Anbefalte innlegg

har lagd en film i premiere. Synes beste måte å komprimere filen (ca 15 min video fra dv kamera) er å eksportere den i veldig god kvalitet (ja, filen kan godt bli stor) for så å komprimere i virtualdub. Dette skal fungere bedre enn å lagre direkte som divx fra premiere (da blir ikke kvaliteten så veldig bra synes jeg).

 

Jeg er avhengig av en codec som gjør at man får veldig god bildekvalitet (greit med store filer). Jeg har prøvd en codec som heter huffyuv. Veldig godt fornøyd og bildekvaliteten blir utmerket, men blir ca 10 sekunder desync i forhold til lyden. Dette kan ordnes på i virtualdub, men vil helt unngå dette. Vet at huffyuv krever mye av cpu'en, men jeg har tross alt xp 2800+ og 512 ram og premire 7, så skulel ha fungert.

 

Det som også er litt rart, det er at når jeg eksporterer som avi fil (ukomprimert) fra premiere, da hakker filen når jeg spiller av etterpå. De 15 min med video tar da 19gb, så det er veldig store filer vi her snakker om. Når filen hakker når jeg skal spille av blir det hele litt håpløst...

 

Spørsmålet mitt er hvilken codec burde jeg bruke (som kan fungere litt på samme måte som huffyuv) som har veldig godt kvalitet og det er greit med store filstørrelser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv brukt huffyuv ved en del anledninger, uten å oppleve problemer med sync. Du har problemer med sync også etter å ha kodet filmen i virtualdub (ikke bare ved avspilling)?

 

Skal du klare å spille av ukomprimert AVI, så må du ha rimelig rask diskløsning. Vi snakker tross alt om over 20 megabyte!/sekund kontinuerlig datastrøm.

 

Arne:

Det vil være kvalitetstap ved bruke DV kodek! Filmen blir rekomprimert ved eksport fra Premiere.

Lenke til kommentar
Jeg ville anbefalt deg å bruke DV kodeken. Det er den samme som du jobber i allikevel, og du vil ikke kunne få noe bedre kvalitet ved o bruke en mindre komprimert kodek. Holder du deg til én kodek så lenge som mulig, vil du være sikker på ikke å får endring av kvalitet - noe rekomprimering alltid vil føre til.

såvidt jeg vet støtter hverken virtual dub eller gordian knot (min favoritt) windows DV kodek, man kan bruke Canopus DV converter eller Panasonic DV codec slik at man får dv direkte inn i virtual dub/ gordian knot

 

http://www.dvdrhelp.com/tools?tool=193

http://www.dvdrhelp.com/tools?tool=194#comments

http://cph.ing.dk/konf/root/digifoto/html/1090.all.html

Lenke til kommentar

dette med den store datamengden må være forklaringen på hvorfor ikke maskinen klarer å spille av den ukomprimerte filen. Vet ikke om det er grunnen for huffyuv også jeg. ER jo store filer der også. Har en xp 2800+ cpu, 512 ram og WD 7200 8mb 120gb harddisk.

 

Liker ikke helt windows DV codec'en. Klarer ikke endre størrelsen/kvaliteten. Er den samme uansett hva jeg velger på "data rate".

 

Har problemer med dsync også etter å ha komprimert i virtualdub. Så det er et stort problem.

 

finnes det ingen gode alternativ til huffyuv da?

Lenke til kommentar

Jeg tror nyeste versjon av VirtualDub støtter Microsoft DV... Dessuten lurer jeg på om Premiere Pro har pyntet på DV-kompresjonen, så den ikke blir så håpløs som i v6.0-6.5. Dataraten på DV-kodeken er fastsatt til 36 mbit/sek. Men hvis du virkelig vil ha bra kvalitet må du ha en "lossless" kodek. De skal finnes tror jeg :)

Lenke til kommentar
Dataraten på DV-kodeken er fastsatt til 36 mbit/sek. Men hvis du virkelig vil ha bra kvalitet må du ha en "lossless" kodek. De skal finnes tror jeg :)

- DV er 25mb/s.

- Huffyuv ER en lossless kodek.

 

 

EDIT: Legger til denne urlen. Litt utdatert, men nyttig lesetoff for digital videoredigering: http://www.adobe.com/motion/events/pdfs/dvprimer.pdf

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar

- DV er 25mb/s.

Hehe... skal ikke være kjempe-pirkete, men når vi først er i gang. DV video er 25MBit/sek. Deretter kommer lyden og metadata (info om tid, dato, tidskode, teknisk info etc). Til sammen mener jeg det er snakk om ca. 30 MBit/sek. Blir alltid litt forvirring mellom 3.6 Megabyte/sek og 25 MegaBit/sek, men skitt au.

 

I praksis kan vi i alle fall bruke tommelfingerregelen at 60 minutter DV opptar ca. 13 GB på disken.

 

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...