Gå til innhold

Slik skal Tesla gjøre Autopilot tryggere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen etter....andre fabrikanter med adaptiv cruisekontroll og nødbrems-systemer har løst dette potensielle problemet for flere år siden. Man har rett og slett ikke gått i fella med å basere seg på kameraer...man har i store trekk brukt begge deler...ellers sensorer som ikke har svakhetene et kamerabasert system har. At Tesla ikke evnet å se at en bil...og et slikt system...også må fungere i sterk sol...tett tåke...regn...snøfokk.....sier jo sitt om Tesla...

 

Ditto har andre fabrikanter med teknologi for å holde bilen innenfor kjørefeltet konsekvent hatt teknologi for å gi alarm når førerer en ikke lenger holder i rattet. Igjen, det sier mye om Tesla når man bare MÅ gamble med sikkerheten, og lar kundene være guinea pigs for "kreative" måter å gjøre ting på. Mercedes har hatt slik teknolgi lenge, andre tyske fabrikanter likeså - kjører selv en bil fra en leverandør som har hatt dette i mange år. Det er et fantastisk hjelpemiddel, og på min bil - som ble sluppet første gang i 2012 - er det altså flere mekanismer som sladrer når systemet ikke fungerer optimalt - eller når jeg som sjåfør ikke lenger følger med.

 

Rimelig åpenbart at alle som er opptatt av skkerhet for seg selv og familien bær velge n annen bil enn Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velkommen etter....andre fabrikanter med adaptiv cruisekontroll og nødbrems-systemer har løst dette potensielle problemet for flere år siden. Man har rett og slett ikke gått i fella med å basere seg på kameraer...man har i store trekk brukt begge deler...ellers sensorer som ikke har svakhetene et kamerabasert system har. At Tesla ikke evnet å se at en bil...og et slikt system...også må fungere i sterk sol...tett tåke...regn...snøfokk.....sier jo sitt om Tesla...

 

Ditto har andre fabrikanter med teknologi for å holde bilen innenfor kjørefeltet konsekvent hatt teknologi for å gi alarm når førerer en ikke lenger holder i rattet. Igjen, det sier mye om Tesla når man bare MÅ gamble med sikkerheten, og lar kundene være guinea pigs for "kreative" måter å gjøre ting på. Mercedes har hatt slik teknolgi lenge, andre tyske fabrikanter likeså - kjører selv en bil fra en leverandør som har hatt dette i mange år. Det er et fantastisk hjelpemiddel, og på min bil - som ble sluppet første gang i 2012 - er det altså flere mekanismer som sladrer når systemet ikke fungerer optimalt - eller når jeg som sjåfør ikke lenger følger med.

 

Rimelig åpenbart at alle som er opptatt av skkerhet for seg selv og familien bær velge n annen bil enn Tesla.

 

Jeg tror du missforstår litt, adaptiv cruise bruker radar hos Tesla. 

 

Tror nok du må prøve igjen, Tesla sitt system er det beste på markedet i dag. Iallefall ut i fra de tester som er blitt gjort så langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med kamera og radar skal jo softwaren ha nok data til kjenne igjen bruer og skilt minst like godt som ett menneske. Virker som de har problemer med å kombinere data fra kamera og radar siden de går fra å bruke kamera til å bruke radar "først og fremst". Håper de får løst dette, for flåtelæring virker fishy: ta en bro eller skilt der alle normalt kjører forbi, plutselig en dag er det en reell hindring i veien på nøyaktig samme sted...

Lenke til kommentar

Kan ikke dere i TU begynne å bli litt mer kritiske til Tesla og Musk. En autopilot som ikke klarer å bedømme størrelsen på brusbokser eller gjenkjenne skilt og stolper er bare tull. Tesla har lansert en uferdig og farlig autopilot bare for å få publisitet, og dere i TU biter på. Alle andre bilfabrikker har minst like gode systemer, men bare Tesla er så uansvarlig at de lanserer det.

 

Skriver heller litt om de enorme kvalitetsproblemene som Tesla sliter med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har lansert en uferdig og farlig autopilot bare for å få publisitet, og dere i TU biter på. Alle andre bilfabrikker har minst like gode systemer, men bare Tesla er så uansvarlig at de lanserer det.

 

Viss nokon har lansert eit uferdig og farlig system, så er det Mercedes.

 

Berre les denne samamlikningen mellom Autopilot (Tesla) og Drive Pilot (Mercedes).

 

http://www.thedrive.com/tech/4591/the-war-for-autonomous-driving-2017-mercedes-benz-e-class-vs-2017-tesla-model-s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det vil komme stadig flere kjøretøy med autopilot på veiene. Kanskje fabrikantene bør designe inn egne radarreflektorer på kjøretøy der karosseriet eller kapellet ikke er laget av metall?

 

Fotgjengere dropper å bruke refleks i dag, de vil neppe bruke radarreflektorer...

Fotgjengerne trenger ikke å tenke en døyt, det vil komme teknologi som detekterer dem også. Bilene trenger heller ikke reflektorer, for bilene vil snakke med hverandre og utveksle informasjon.

Lenke til kommentar

Kan ikke dere i TU begynne å bli litt mer kritiske til Tesla og Musk. En autopilot som ikke klarer å bedømme størrelsen på brusbokser eller gjenkjenne skilt og stolper er bare tull. Tesla har lansert en uferdig og farlig autopilot bare for å få publisitet, og dere i TU biter på. Alle andre bilfabrikker har minst like gode systemer, men bare Tesla er så uansvarlig at de lanserer det.

 

Skriver heller litt om de enorme kvalitetsproblemene som Tesla sliter med.

Hvorfor prater du når du ikke vet hva du snakker om? Brusboksen er bare ett eksempel på utfordringer. De er ikke ett problem.

 

Tesla har lansert sitt system som er i utvikling, alle tester viser til at det er det beste systemet på markedet mens de andre lanserer ferdige systemer som er dårligere. Hva er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Kan ikke dere i TU begynne å bli litt mer kritiske til Tesla og Musk. En autopilot som ikke klarer å bedømme størrelsen på brusbokser eller gjenkjenne skilt og stolper er bare tull. Tesla har lansert en uferdig og farlig autopilot bare for å få publisitet, og dere i TU biter på. Alle andre bilfabrikker har minst like gode systemer, men bare Tesla er så uansvarlig at de lanserer det.

 

Skriver heller litt om de enorme kvalitetsproblemene som Tesla sliter med.

Jeg ser du prøver å påstå at andre har bedre løsninger. Som andre med samme påstand tviler jeg på at du klarer å bevise det. det som er så fint med tesla er at Tesla pusher teknologien ut over alt for alle der de tradisjonelle bilprodusentene er så konservative at teknologien nesten ikke har utvikling.

 

Et annet spennende trekk er at nesten ingen tradisjonelle bilinteresserte har interesse for Tesla, mens alle teknologer elsker Tesla. Jeg tror det er fordi tesla primært er et teknologiselskap, som tilfeldigvis lager biler.

Lenke til kommentar

Noen som har peiling som kan svare på om infrarødt kamera er aktuelt og i slike systemer og om det er i bruk? Skulle tro det ville vært av enorm verdi å se forskjell på levende vesener og ting så tidlig som mulig.

 

Tenker du termokamera (far IR) eller IR-kamera (near IR)?

Tror det er en del restriksjoner på salg av termokamera som oppdaterer seg mer enn 9 ganger i sekundet, USA er redd slik teknologi skal havne i militært utstyr.

 

Bilder fra termokamera krever annen tolkning enn radar og vanlig kamera. Umalt metall er ofte usynlig, eller virker som speil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...