Gå til innhold

De leter etter framtidens skolebygg. Her er resultatet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det kanskje slik at det er mer fancy med sol-celle enn termisk solfanger ( 5 gg. mer effektiv i Norge), selv om mye av energien brukes til varmtvann?

Solceller kombinert med grunnvarmebasert varmepumpe burde ha omtrent samme virkningsgrad. En vesentlig forskjell er at solceller kan kjøle bygget på sommeren og kvitte seg med overskuddsvarmen i grunnen slik at det kan hentes opp igjen når vinteren kommer. En termisk solfanger kan ikke bidra til kjøling av bygget.

 

Men over til byggets fasong: Det var veldig høyt og lite kontakt med naturen rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det kanskje slik at det er mer fancy med sol-celle enn termisk solfanger ( 5 gg. mer effektiv i Norge), selv om mye av energien brukes til varmtvann?

Solceller kombinert med grunnvarmebasert varmepumpe burde ha omtrent samme virkningsgrad. En vesentlig forskjell er at solceller kan kjøle bygget på sommeren og kvitte seg med overskuddsvarmen i grunnen slik at det kan hentes opp igjen når vinteren kommer. En termisk solfanger kan ikke bidra til kjøling av bygget.

 

Men over til byggets fasong: Det var veldig høyt og lite kontakt med naturen rundt.

I et bygg som skal oppnå nær nullenergistatus, og attpåtil omtales som fremtidens bygg, er ikke svaret solfanger eller solceller, men begge deler.

 

Med bevisst prosjektering ville solvarmeanleggets kombinasjon med grunnvarmepumpe redusert dimensjoneringen av denne, økt system- og årsvirkningsgraden betraktelig, og ytterligere senket energiforbruket gjennom langt færre driftstimer.

 

Solfangere kan forøvrig også brukes til kjøling via absorsjonskjøling, men dette vil bli lite aktuelt fremover nå som solcellenes pris, og kombinasjonen med grunnvarmepumpe/-kjøling har blitt en langt bedre og mer energiøkonomisk og /-effektiv løsning.

 

Både dette bygget og skoler generelt blir alltid beregnet anderledes fordi bygget er stengt 2 mnd sommerstid. Er dette derimot samfunnsnyttig? Kan det ikke være aktuelt å utnytte ledig kapasitet til andre formål i de totalt 14 ukene i året skolene har ferie? Alle helgene? Alle ettermiddagene og kveldene? Det er svært dårlig kapasitetsutnyttelse å la så kostbare investeringer kun er i bruk under 15% av årets timer.

 

De fleste skoler bør ha svømmehall for å sikre god nok svømmeundervisning, men like fullt som en del av gymtimene hele året, i motsetning til noen få minimumstimer mange tilbys idag. Med billig/gratis oppvarming blir dette en helt annen kostnadsdiskusjon enn tidligere oljefyring.

En svømmehall kan og bør selvsagt være åpen for publikum utenom skoletid for å utnytte kapasitet, og samtidig sørge for inntekter.

Mange grupper driver trening/opptrening av helsemessige årsaker i basseng. Et tilbud som ofte i dag er stengt når skolen er stengt i ferier og helger, hvorfor i all verden kan vi ikke utnytte kapasiteten og samtidig øke velferdstilbudet i kommunene?

 

Solenergi vil endre hvordan vi har regnet på driftskostnader i offentlige bygg, og det ville endret mye mer om mulighetene hadde vært tenkt på fullt ut. Pga manglende mulighetstenking og -fokus blir av samme grunn spesielt solfangere ofte valgt bort allerede i startfasen av planleggingen.

 

Det er svært synd, både for målene om Enøk, men også for samfunnsnyttige tilbud

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Osloskolene er ganske effektive på å utnytte byggene utenom normal skoletid;

Noen skoler brukes 4 uker i sommerferien til sommerskolen, og andre brukes til overnatting under Norway Cup.

I noen helger blir skolens aula leid ut til private arrangementer, og andre helger blir det arrangert norskundervisning for innvandrere.

På hverdagskvelder blir skolens gymsal og svømmebasseng leid ut til idrettslag.

 

Mange av skolebyggene blir altså relativt godt utnyttet utenom skoletid - men dette er kanskje litt mer utfordrende i Distrikts-Norge.

 

Behovsstyrt ventilasjon/varme/belysning kan også hjelpe til med å minimere kostnadene når skolene ikke er i bruk.

 

Svømmebasseng er absolutt noe som burde være til stede for å lære barn å svømme, men det er veldig ressurskrevende med vedlikehold. Et alternativ for skoler med mindre ressurser kan være å innføre flere utflukter til en svømmehall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

En er passe idiot om en tror en kan bygge vekk bil. Bil har egenskaper ingen andre transportmidler har og som folk ønsker. En skal være bra trang i nøtta for å bygge så store bygg uten skikkelige parkeringskjellere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Osloskolene er ganske effektive på å utnytte byggene utenom normal skoletid;

Noen skoler brukes 4 uker i sommerferien til sommerskolen, og andre brukes til overnatting under Norway Cup.

I noen helger blir skolens aula leid ut til private arrangementer, og andre helger blir det arrangert norskundervisning for innvandrere.

På hverdagskvelder blir skolens gymsal og svømmebasseng leid ut til idrettslag.

 

Mange av skolebyggene blir altså relativt godt utnyttet utenom skoletid - men dette er kanskje litt mer utfordrende i Distrikts-Norge.

 

Behovsstyrt ventilasjon/varme/belysning kan også hjelpe til med å minimere kostnadene når skolene ikke er i bruk.

 

Svømmebasseng er absolutt noe som burde være til stede for å lære barn å svømme, men det er veldig ressurskrevende med vedlikehold. Et alternativ for skoler med mindre ressurser kan være å innføre flere utflukter til en svømmehall.

 

Om en trenger svømmebasseng i innlandet kan diskuteres, men det er en skam at det bygges nye skolebygg langs kysten vår uten at en samtidig bygger svømmebasseng.

Lenke til kommentar

"translucent", jeg gremmes.

 

Får på følelsen av at solfangere ville vært en bedre løsning enn solceller + grunnvarme, men det er vel mindre skryt å hente fra en enklere løsning.

 

Solfangere lager bare varme og mest av det på tiden av året man ikke trenger den. Lang skoleferie og lite forbruk av varmtvann gjør i praksis at man må bruke aerotempere utendørs for å kvitte seg med overskuddet. I tillegg er rørlegger kostnadene vesentlige i forhold til kabling av solceller som kan brukes til alt. Bremser eller reverserer strømmåleren alt etter produksjon og forbruk selvsagt. Dog synes jeg m2 prisen er drøy. Satte nettopp opp solceller på Hytta. 300W paneler på ca 2m2 a 2800 Kroner inklusive moms. Mulig dette er mer kostbart da Arkitekten ikke kunne leve med "standard" hyllevare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Osloskolene er ganske effektive på å utnytte byggene utenom normal skoletid;

Noen skoler brukes 4 uker i sommerferien til sommerskolen, og andre brukes til overnatting under Norway Cup.

I noen helger blir skolens aula leid ut til private arrangementer, og andre helger blir det arrangert norskundervisning for innvandrere.

På hverdagskvelder blir skolens gymsal og svømmebasseng leid ut til idrettslag.

 

Mange av skolebyggene blir altså relativt godt utnyttet utenom skoletid - men dette er kanskje litt mer utfordrende i Distrikts-Norge.

 

Behovsstyrt ventilasjon/varme/belysning kan også hjelpe til med å minimere kostnadene når skolene ikke er i bruk.

 

Svømmebasseng er absolutt noe som burde være til stede for å lære barn å svømme, men det er veldig ressurskrevende med vedlikehold. Et alternativ for skoler med mindre ressurser kan være å innføre flere utflukter til en svømmehall.

Om en trenger svømmebasseng i innlandet kan diskuteres, men det er en skam at det bygges nye skolebygg langs kysten vår uten at en samtidig bygger svømmebasseng.

 

 

Tipper du mener omvendt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Osloskolene er ganske effektive på å utnytte byggene utenom normal skoletid;

Noen skoler brukes 4 uker i sommerferien til sommerskolen, og andre brukes til overnatting under Norway Cup.

I noen helger blir skolens aula leid ut til private arrangementer, og andre helger blir det arrangert norskundervisning for innvandrere.

På hverdagskvelder blir skolens gymsal og svømmebasseng leid ut til idrettslag.

 

Mange av skolebyggene blir altså relativt godt utnyttet utenom skoletid - men dette er kanskje litt mer utfordrende i Distrikts-Norge.

 

Behovsstyrt ventilasjon/varme/belysning kan også hjelpe til med å minimere kostnadene når skolene ikke er i bruk.

 

Svømmebasseng er absolutt noe som burde være til stede for å lære barn å svømme, men det er veldig ressurskrevende med vedlikehold. Et alternativ for skoler med mindre ressurser kan være å innføre flere utflukter til en svømmehall.

Om en trenger svømmebasseng i innlandet kan diskuteres, men det er en skam at det bygges nye skolebygg langs kysten vår uten at en samtidig bygger svømmebasseng.

 

 

Tipper du mener omvendt?

 

Nei, det er ved kysten vi renner over av hav og marine aktiviteter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Osloskolene er ganske effektive på å utnytte byggene utenom normal skoletid;

Noen skoler brukes 4 uker i sommerferien til sommerskolen, og andre brukes til overnatting under Norway Cup.

I noen helger blir skolens aula leid ut til private arrangementer, og andre helger blir det arrangert norskundervisning for innvandrere.

På hverdagskvelder blir skolens gymsal og svømmebasseng leid ut til idrettslag.

 

Mange av skolebyggene blir altså relativt godt utnyttet utenom skoletid - men dette er kanskje litt mer utfordrende i Distrikts-Norge.

 

Behovsstyrt ventilasjon/varme/belysning kan også hjelpe til med å minimere kostnadene når skolene ikke er i bruk.

 

Svømmebasseng er absolutt noe som burde være til stede for å lære barn å svømme, men det er veldig ressurskrevende med vedlikehold. Et alternativ for skoler med mindre ressurser kan være å innføre flere utflukter til en svømmehall.

Om en trenger svømmebasseng i innlandet kan diskuteres, men det er en skam at det bygges nye skolebygg langs kysten vår uten at en samtidig bygger svømmebasseng.

 

 

Tipper du mener omvendt?

 

Nei, det er ved kysten vi renner over av hav og marine aktiviteter.

 

 

Så barn i innlandet trenger ikke å lære å svømme?

Lenke til kommentar

 

 

Er det kanskje slik at det er mer fancy med sol-celle enn termisk solfanger ( 5 gg. mer effektiv i Norge), selv om mye av energien brukes til varmtvann?

Solceller kombinert med grunnvarmebasert varmepumpe burde ha omtrent samme virkningsgrad. En vesentlig forskjell er at solceller kan kjøle bygget på sommeren og kvitte seg med overskuddsvarmen i grunnen slik at det kan hentes opp igjen når vinteren kommer. En termisk solfanger kan ikke bidra til kjøling av bygget.

 

Men over til byggets fasong: Det var veldig høyt og lite kontakt med naturen rundt.

I et bygg som skal oppnå nær nullenergistatus, og attpåtil omtales som fremtidens bygg, er ikke svaret solfanger eller solceller, men begge deler.

 

Med bevisst prosjektering ville solvarmeanleggets kombinasjon med grunnvarmepumpe redusert dimensjoneringen av denne, økt system- og årsvirkningsgraden betraktelig, og ytterligere senket energiforbruket gjennom langt færre driftstimer.

 

Solfangere kan forøvrig også brukes til kjøling via absorsjonskjøling, men dette vil bli lite aktuelt fremover nå som solcellenes pris, og kombinasjonen med grunnvarmepumpe/-kjøling har blitt en langt bedre og mer energiøkonomisk og /-effektiv løsning.

 

Både dette bygget og skoler generelt blir alltid beregnet anderledes fordi bygget er stengt 2 mnd sommerstid. Er dette derimot samfunnsnyttig? Kan det ikke være aktuelt å utnytte ledig kapasitet til andre formål i de totalt 14 ukene i året skolene har ferie? Alle helgene? Alle ettermiddagene og kveldene? Det er svært dårlig kapasitetsutnyttelse å la så kostbare investeringer kun er i bruk under 15% av årets timer.

 

De fleste skoler bør ha svømmehall for å sikre god nok svømmeundervisning, men like fullt som en del av gymtimene hele året, i motsetning til noen få minimumstimer mange tilbys idag. Med billig/gratis oppvarming blir dette en helt annen kostnadsdiskusjon enn tidligere oljefyring.

En svømmehall kan og bør selvsagt være åpen for publikum utenom skoletid for å utnytte kapasitet, og samtidig sørge for inntekter.

Mange grupper driver trening/opptrening av helsemessige årsaker i basseng. Et tilbud som ofte i dag er stengt når skolen er stengt i ferier og helger, hvorfor i all verden kan vi ikke utnytte kapasiteten og samtidig øke velferdstilbudet i kommunene?

 

Solenergi vil endre hvordan vi har regnet på driftskostnader i offentlige bygg, og det ville endret mye mer om mulighetene hadde vært tenkt på fullt ut. Pga manglende mulighetstenking og -fokus blir av samme grunn spesielt solfangere ofte valgt bort allerede i startfasen av planleggingen.

 

Det er svært synd, både for målene om Enøk, men også for samfunnsnyttige tilbud

Amalie Skram Vidergående skole har svømmeanlegg som er åpen "året rundt", gymsal som bruker aktivt av både elever og idrettsklubber hele året. I tillegg har den styrkerom som er åpent og gratis for alle elever og ansatte hele året.

 

Eneste skolen mangler er solceller på det svære taket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...