Gå til innhold

Slik så Galaxy 7 Note 7 ut etter at batteriet «eksploderte»


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Får nok hvertfall regning om du går til legevakten for noe du ikke trenger å dra til legevakten for :)

 

Men poenget mitt var jo at jeg tviler på at mange går til noe legevakt eller sykehus med lette brannskader. Det er jo mye stress og tid brukt på det, og de gjør jo ikke noe annet enn å fortelle deg at du skal bruke brannsalve. Er det en alvorligere skade derimot så kan det behandles bedre der, men du trenger ikke å gå til legevakten for å bli fortalt at du bør ha salve på, og så er det bra om en uke eller noe slikt.

Vel du sa "Det er jo åpenbart at et søksmål mot Samsung (...) ikke ville blitt takk opp i en rettssal engang.", så det var vanskelig å tolke deg til det du nå sier. Du skal derimot ikke undervurdere at flere vil finne det beroliggende å dra til en lege hvis noe så enkelt (for folk flest) som en mobiltelefon brenner dem!

 

Aldri sett noen lade mobil i lomma, spesielt ikke med en så stor som Note 7. Ser folk som går rundt med powerbanks og lader telefonen, men da er telefonen i hånda og powerbaken i lomma. Ser uansett ikke hvordan du kan mene jeg tar feil med store bokstaver... er ikke akkurat noe eksakt vitenskap dette.

 

Dessuten har Note 7 så bra batteri at du ikke trenger powerbank :p :p

Dette skjer ganske ofte. Jeg har selv gjort det, dog ikke med en Note 7. Du skrev "Ingen lader med mobilen i lommen.". Siden jeg har gjort dette, er påstanden åpenbart feil. Om det skulle vært stor skrift eller ei kommer jeg ikke til å diskutere, poenget var at premisset for argumentet ditt var feil.

 

Jeg er enig i at sannsynligheten for en alvorlig skade hadde vært veldig høy uten tilbakekalling, men de tilbakekalte. Det er det som er poenget mitt. Ja, det er mye som kunne skjedd, og det kunne vært alvorlig (og kan fortsatt), men Samsung har gjort mange tiltak for at det IKKE skal skje. Likevel snakker folk om det som om Samsung ikke har gjort noe. Folk er faktisk klar over problemet og faren med telefonen sin, og det endrer nok hvordan folk behandler den. Som drastisk senker sannsynlighetene for skader.

Kan du gi eksempler på at folk har gjort dette i denne tråden? Mitt inntrykk er at ingen har gitt uttrykk for at Samsung ikke har gjort noe.

 

 

Hehe, du beskylder meg for å mene og føle ting og skrive basert på det. Igjen så mener du altså at jeg har sagt noe om noe, og argumenterer med at brann i bil er livsfarlig og dette kunne gått mye verre osv og beskylder meg for å ikke ta det seriøst. Jeg skriver ikke at det ikke er farlig i en bil. Jeg skrev at i DETTE tilfellet så var de ikke heldige som overlevde. Andre tilfeller av brann i bil kan være farlige, og folk oppdager det gjerne ikke før det er for sent. Det er jeg med på, men jeg skrev om DETTE tilfellet. Så endrer du det til å være noe generelt, og mener jeg ikke tar det seriøst. Det er veldig lite seriøs argumentasjon fra din side. Hvorfor endrer du hele tiden på saken og det som blir diskutert? Hver gang jeg kommer med motargument så bare skifter du om på saken. Så ser det plutselig ut som om jeg mener at det er lett å hoppe ut av bilen om du kjører alene i 100 km/h på motorveien og mobilen tar fyr i bilen. Det sa jeg ikke, så vær så snill å stoppe å skrive som om jeg gjorde. Hvis du lurer på om jeg synes mobilbrann i bil er farlig så er svaret ja. Du kan spør meg om det, så svarer jeg. Ikke noe poeng i å omkonstruktere argumentene for å få det til å se ut som jeg mener noe jeg ikke gjør.

For det første er du farlig nær med å begå nok en argumentasjonsfeil når du svarer med en beskyldning.

 

Uansett, jeg stilte spørsmålet "Men du er fortsatt ikke enig i at vi har vært heldig at liv ikke har gått tapt? Mener du ikke det var heldig at brannen i jeepen ikke skjedde mens folk kjørte i den? " (altså ikke konkret om DETTE tilfellet, men et hypotetisk tilfelle som kunne ha skjedd, men fortsatt med brennende Note 7 i bil), hvorpå du svarte:

 

Stemmer. Den brannen i jeepen var ikke noe som kunne kostet dem livet om de kjørte med telefonen til ladning. Som mange bilder viser, så bli ikke Note 7 til et flammehav som antenner alt. Du har tid til å kaste den ut vinduet, eller hvis du ser den sent eller ikke vil skade hendene bare stoppe bilen og hoppe ut. Ganske udramatisk. Den ble brent ned fordi de fikk ligge der lenge uten at noen så på den. Så bilen tok til slutt fyr og brant opp. Det skjedde ikke på 10 sekunder for å si det slik. Derfor folk ikke dør av Lithium-ion batterier. Ikke med Note, eller andre. De har lite energi, og antenner ikke branner så raskt. Folk rekker å få vekk mobilen eller komme seg vekk fra den.

I svaret hadde du ikke med at det var to personer. Dette er posisjonen jeg angrip. Dessuten, hastighet og antall personer i bilen trenger ikke å være relevant. Den ekstra personen kunne være i baksetet, og selv kollisjoner i 60 kan være dødelige (Jeg minner deg på dette, jeg sier ikke at du har bestridet dette, men når du skriver 100 km/h, må jeg presisere!)

 

Så ser det plutselig ut som om jeg mener at det er lett å hoppe ut av bilen om du kjører alene i 100 km/h på motorveien og mobilen tar fyr i bilen. Det sa jeg ikke, så vær så snill å stoppe å skrive som om jeg gjorde.

Jeg har aldri antatt eller skrevet at du antok 100 km/h, eller antydig noe i nærheten av det. Min analyse er gyldig også for betydelig lavere hastigheter! Igjen, les det jeg skriver! Jeg stilte deg et spørsmål, hvorpå du svarte, og jeg angrep ditt svar. Jeg oppkunstruerte aldri noen mening fra deg (hvis du mener det, får du finne et konkret eksempel).

 

Uansett, for å "restarte diskusjonen": Jeg spør dermed igjen: Synes du ikke det er heldig at utfallet ikke var verre? Var det ikke heldig at brannen ikke oppsto under kjøring? Er du også enig i at det skulle små endringer i situasjon til for at dette skulle vært livstruende? Er du enig i at det ikke ville vært utenkelig at samme brann kunne skjedd mens bilen kjørte, og at det dermed ville vært potensielt livstruende for både sjåfør, andre biler og fotgjengere?

 

Fant artikkelen nå :)

 

Hvorfor overrasker det meg ikke at USA, der Samsung selger gjennom telekomselskapene er det eneste landet med problematisk recall? Og ingen andre steder? Der de gjør masse egne greier med telefonene alltid. Er jo bare amerikanske myndigheter som klager over at det ikke skjedde slik de ville, ikke at det Samsung gjorde var dårlig.

De har vel også ganske gode tall å vise til hvis kun 13% levere inn telefonen. Altså var recallen ikke vellykket.

 

Dessuten så har amerikanske myndigheter stor motivasjon for å si at Samsung gjorde det dårlig UANSETT hva de gjør. De sverter lett utenlandske selskaper som truer amerikanske selskaper. Eksempelvis Huawei, med ekstreme spionbeskyldninger uten grunnlag. Samme skjer i Sør-Korea. VW fikk jo alle lisensene sine trukket tilbake pga dieselbilskandalen. Det gjør de jo åpenbart bare fordi Sør-Korea har egen bilindustri, og om en utenlandsk produsent gjør noe galt, gjør de hva de kan for å sverte dem og si mest mulig negativt om dem. Så når amerikanske myndigheter går ut og sier de mener Samsung gjorde en dårlig jobb, så er ikke noe annet å forvente, så lenge de er en sterk konkurrent til amerikanske selskaper. Alle land gjør slikt.

Så ditt argument er at dette er for å svekke Samsung i USA? En konspirasjon mot utenlandske selskaper? Kilde, er du snill. Spekulasjoner må du gjerne komme med, men da får du tydelig skrive at dette er dine egne, personlige spekulasjoner. Du beskylder her en kjent organisasjon for lovbrudd.

 

" VW fikk jo alle lisensene sine trukket tilbake pga dieselbilskandalen. Det gjør de jo åpenbart bare fordi Sør-Korea har egen bilindustri," jaha...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant, mange nå for tiden som går til lege for utrolig masse som ikke er poeng å gå til legen med, for å bli beroliget. Poenget mitt var vel heller at det ikke skjer ut av medisinsk nødvendighet. At mange gjør det likevel kan stemme, og da er det jo bare å sende regning til Samsung.

 

Ingen som skriver "ingen lader moilen i lomma" mener at det absolutt er 0 personer som gjør det. Akkurat som jeg brukte ingen her igjen. Det betyr jo at nesten ingen gjør det...., men om du vil pirke på skrivemåte for at alt skal være 100% nøyaktig og presist så er det bare å gjøre det. Det jeg ser folk gjør er å ha powerbank i lommen og lade telefonen, men jeg bryr meg ikke. Du får bevise at folk lader mobilen i lommen og kan ta skade av det med en god kilde :) Inntil den tid så ser jeg ingenting galt i å si at nesten ingen gjør det.

 

Du og andre skriver som om folk flest ikke vet at note 7 er brannfarlig. Og at det ikke er noe informasjon om det, og at folk kan havne i alvorlige ulykker, når det faktisk er gjort så mye fra Samsung at selv om folk ikke leverer den inn, så er de klar over faren med den og holder seg unna situasjoner der de kan bli skadet! Du skriver som om folk ikke vet det og plutselig blir skadet. Leste nettopp en som skrev han beholdt den til ny kom, og imens ladet i brannsikkert fat :p

 

Du spurte om jeepen, jeg svarte på jeepen. Spesifikt tilfelle. Jeg har allerede sagt at jeg er enig i at generell mobilbrann i bil i fart er livsfarlig. Du prøver altså likevel å få mitt spesifikke svar til å være et generelt svar, selv om jeg sa det ikke var tilfellet. Og selv om jeg har sagt at på et generelt basis er jeg enig med deg. Så vi er jo ferdig med den delen av diskusjonen...

 

 

Klagene fra amerikanske myndigheter kommer av måten de mente Samsung burde gjøre det på, ikke antallet som har blitt kalt tilbake. 13% betyr ikke at de har gjort det feil. Jeg har lest (rigktignok fra tek-sider) kommentarfelt. Mange som har Note 7 som ikke vil bytte den inn. Synes telefonen er fantastisk og vil vente til erstatningsmodell kommer før de bytter. Hvis ikke folk vil bytte før erstatning er kommet, hva kan du gjøre?

 

 

Sukk...jeg visste du kom til å mene jeg kom med konspirasjonsteorier når jeg sa det. Hvorfor gadd jeg å nevne det engang... Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er vanlig politikk. USA og Storbritannia har kjørt Huawei ganske hardt over "spionfare". Som i tur førte til at Kina mente Windows 8 var spyware fra USA og nektet å installere det på noen offentlige maskiner og rådet alle kinesere til å holde seg unna. Huawei har svart med å lage Nexus og reklamekampanjer. De har invitert journalister (blant annet anandtech) til omvisning i hovedkvarteret i Kina, styrket kontakt med journalister ol. Microsoft på sin side signerte avtaler med giganter som Tencent og Lenovo om distribusjon av Windows 10 i Kina. Ikke overraskende klarer aldri amerikanere å finne spionutstyr fra Huawei, uansett hvor mange år de bruker. Men det svekker Huawei. Huawei er forresten veldig store i Europa, og veldig små i USA. Ikke en tilfeldighet. Kina svarer selvfølgelig med lik straff for amerikanerene.

 

Hvis du lurer var det lenge importforbud for alle utenlandske biler i Korea. Mulig det fortsatt er for japanske biler, de selger uansett i så fall elendig i landet. De er veldig proteksjonistiske ovenfor egen industri og har straffet VW ekstremt hardt. Ingen andre land har trukket tilbake lisensene for alle biler, unntatt SK. Det handler utelukkende om å få negative overskrifter om VW, og få folk til å kjøpe biler produsert i Korea istedenfor.

 

Amerikanerene har jo i all tid vært irritert over japanerene. Amerikanere kjøper mye japansk, men japanere kjøper japansk, og ikke amerikansk (se eksempelvis xbox vs PS i USA og i Japan). Som fører til stor handelsunderskudd for USA.

 

Det å overdrive problemer for å beskytte egne selskaper er ikke noe nytt, og langt ifra noen konspirasjonsteori. Det er helt vanlig økonomisk politikk, selv for land som har tro på "helt fri" kapitalisme som USA. Det er noe som gjøres til enhver tid, i ulik grad.

 

Ingen går ut og sier det offentlig, så nei jeg kan ikke få en kilde, men det er så åpenbart om du vet litt om disse temaene. Det blir som når opprørere i enkelte land får tak i russiske og amerikanske raketter og Russland og USA sier at de ikke har noen anelse om hvordan det skjedde. Nei du kan ikke bevise at  de gav dem til opprørene, men så er det ganske åpenbart at det faktisk skjedde.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.tek.no/artikler/apple-saksokes-for-iphone-6-feil-som-forer-til-at-skjermen-slutter-a-fungere/359232

 

Det er bra at andre selskaper er så flinke til å innrømme feil. Og det er dette jeg mener med at Samsung initiellt gjorde det bra. De innrømmet det etter et titalls tilfeller. Apple vil ikke etter 10.000 starter søksmål. Tenkt hvor mange iPhoner som er rammet av dette. Likevel er det ikke en feil?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...