Gå til innhold

Dekket tannlegeutgiftene


toazty

Anbefalte innlegg

Da jeg trakk visdomstann fikk jeg beskjed om at siden han satte et sting etterpå, gikk inngrepet under "operasjon" med refusjonsrettigheter. Vet ikke om det stinget var strengt nødvendig eller om han gjorde det for å være grei, dette var på Odontologen i Bergen. Tror jeg betalte 500 kroner totalt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg huske rikke eksakt men rundt 3500 eller noe rundt der

Fortsatt jævlig dyrt. Men jeg betalte 3000 da jeg trakk to visdomstenner. Kanskje det også var inkludert et avslag? Ingen som ga meg den informasjonen, i hvert fall.

 

Tannlegen måtte frem med sirkelsagen og kutte ned i underkjeven min.

 

Da jeg trakk visdomstann fikk jeg beskjed om at siden han satte et sting etterpå, gikk inngrepet under "operasjon" med refusjonsrettigheter. Vet ikke om det stinget var strengt nødvendig eller om han gjorde det for å være grei, dette var på Odontologen i Bergen. Tror jeg betalte 500 kroner totalt.

500?! Ja, nå begynner vi å snakke! :D

 

Alle som trekker visdomstenner får vell sting? Kan da ikke være det som bestemmer om hvorvidt staten betaler?

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg ble så usikker på hva jeg betalte at jeg fant fram i nettbanken hva jeg måtte ut med. Totalbeløp for trekking og fjerning av sting i etterkant ble på 2977kr og jeg hadde kun sting i underkjeven.

 

Jeg var veldig heldig med mine som jeg trekte fordi begge to gikk veldig raskt og smertefritt og jeg var på jobb en time etter at oprasjonen var gjort.

Lenke til kommentar

Det Gule Heftet er tannlegenes bibel. Her beskrives alle tilstander som utløser økonomiske rettigheter gjennom HELFO. Dette gjelder 15 forskjellige punkt:

  1. Sjelden medisinsk tilstand
  2. Leppe-kjeve-ganespalte
  3. Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller hoderegionen for øvrig
  4. Infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander
  5. Sykdommer og anomalier i munn og kjeve
  6. Periodontitt
  7. Tannutviklingsforstyrrelser
  8. Bittanomalier
  9. Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon
  10. Hyposalivasjon
  11. Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer
  12. Tannskade ved godkjent yrkesskade
  13. Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade
  14. Sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne
  15. Helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven

Innslagspunkt nr. 5 omfatter også visdomstenner som ligger så dypt i kjeven at de krever kirurgisk fjerning, dvs. man må åpne opp med skalpell, ofte dele tannen i flere biter, og sy igjen etterpå.

Endret av TheSnidr
Lenke til kommentar

¤ Mine visdomstenner måtte knuses i biter, og kjevebenet måtte skjæres i med elektrisk sirkelsag. (Punkt 5?)

¤ Fortann måtte rotfylles etter en ulykke på fotballbanen. (Punkt 13?)

 

Med mindre dette er noen nye regler som har kommet i løpet av de siste 5 årene, så har saksbehandleren fra NAV rett og slett løyet for meg. Når saksbehandler fortalte meg dette, så stolte jeg på det svaret jeg fikk. Skulle virkelig ikke trudd at man burde få en "second opinion" fra en annen saksbehandler på NAV.

Lenke til kommentar

Har hatt tre tannlegebesøk siden i vår. Skal trekke alle visdomstennene mine. Fikk ikke sting da jeg trakk de oppe, men fikk det i dag da jeg trakk den første tanna nede. Har vel betalt 289kr per tann eller noe, da jeg enda har ungdomsrabatt. Hadde jeg gjort dette neste år heller hadde prisen blitt noe så hyggelig som 1156kr per tann.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Hadde du vært arbeidsledig kunne du fått det dekket, men er man i jobb er det ingen grunn til å få det dekket. 

 

Tips til tannlegeskrekk. Det er stor forskjell på tannleger. Finn deg en tannlege som virkelig bryr seg, altså spør deg ofte om det går greit osv. En annen ting er at du bør få bedøvelse som går dypt nok, da jeg ofte erfarer at første bedøvelsen bare nummer litt men fjerner lite smerte. Da spør jeg om jeg kan få en til som går litt dypere, og det er natt og dag i forskjell. 

 

Jeg var innom samme tannlegekontor i sommer og bestilte en drop-in-time da det hastet litt med den ene tannen. Min faste tannlege var ikke tilstede, og det var kun én på jobb den dagen. Den tannlegen viste tydelig hastverk og sa nesten ingenting, og til tider spurte han meg også direkte spørsmål som jo er vanskelig å svare på med masse gørr i kjeften. Jeg svelger ikke masse greier fordi tannlegen ikke skjønner at direkte spørsmål utgår. Selve behandlingen var svært ubehagelig og det var mye smerter. Jeg konfronterte han med det etterpå på en dannet måte, og han viste i det minste noe medhold. Det skal ikke være slik rett og slett.

Min faste tannlege er svært empatisk så han går varsomt frem og spør meg kjappe ja/nei spørsmål ofte, hvilket er betryggende.

 

Et annet tips er jo nettopp dette med fokuset vårt. Se for deg andre tøffe situasjoner i livet hvor du vet at du fint klarer å skifte fokus vekk fra det vanskelige. Benytt samme metode når du ligger i tannlegestolen, så du ikke ligger der konstant og fokuserer på smerte, for da blir opplevelsen faktisk værre. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

 

Hadde du vært arbeidsledig kunne du fått det dekket, men er man i jobb er det ingen grunn til å få det dekket.

Man får det ikke dekket selv om man er arbeidsledig.

 

Jeg går på AAP gjennom NAV per dags dato, og jeg har fått dekket tannlegebehandling. Det er ingen automatikk i det, så man må såklart søke om det, men man kan få det dekket.

Lenke til kommentar

 

Jeg huske rikke eksakt men rundt 3500 eller noe rundt der

Fortsatt jævlig dyrt. Men jeg betalte 3000 da jeg trakk to visdomstenner. Kanskje det også var inkludert et avslag? Ingen som ga meg den informasjonen, i hvert fall.

 

Tannlegen måtte frem med sirkelsagen og kutte ned i underkjeven min.

 

Da jeg trakk visdomstann fikk jeg beskjed om at siden han satte et sting etterpå, gikk inngrepet under "operasjon" med refusjonsrettigheter. Vet ikke om det stinget var strengt nødvendig eller om han gjorde det for å være grei, dette var på Odontologen i Bergen. Tror jeg betalte 500 kroner totalt.

500?! Ja, nå begynner vi å snakke! :D

 

Alle som trekker visdomstenner får vell sting? Kan da ikke være det som bestemmer om hvorvidt staten betaler?

 

Nei, hvis det er bare å trekke rett ut trenger de ikke sy. Men på meg vokste tannen ganske skjevt, så de måtte dele den opp først. Takk faen for bedøvelse. Det morsomme er at dette gjorde inngrepet atskillig billigere for meg.

Trikset er uansett å gå til odontologisk fakultet hvis du har muligheten. Tror ikke jeg hadde betalt mer enn 2000 kroner selv uten stinget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...