Gå til innhold

Katode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med å lime på litt strømpebuksestoff? Blender (forhåpentligvis) ganske effektivt.

Er de så smart? Katoder blir jo ganske varme. Og ikke kom å si at de er kalde fordi de heter kald katode. Har ikke noe med saken å gjøre.

det heter jo kald katode... kan ikke bli særli varm da :devil:

Lenke til kommentar

De gir fra seg en del varme, det vil det uansett. Kjenner man grunner til at ei pære lyser så vet man at det vil danne litt varme. Kald Katoder lager ikkje særlig mye varme, men det merkes tar man å kjenner på dem. Litt tøy eller en bit av ei "strømpebukse" skulle vel klare å blende lyset litt.

Lenke til kommentar
Hva med å lime på litt strømpebuksestoff? Blender (forhåpentligvis) ganske effektivt.

Er de så smart? Katoder blir jo ganske varme. Og ikke kom å si at de er kalde fordi de heter kald katode. Har ikke noe med saken å gjøre.

En 60W lyspære gir 57W varme og 3W lys. En kald katode gir fra seg mye mer lys per varmeenhet og blir derfor ikke særlig varm. (ihvertfall ikke varm nok til å antenne noe)

 

 

EDIT: k_drey: animerte avatarer er ikke tilatt.

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
Hva med å lime på litt strømpebuksestoff? Blender (forhåpentligvis) ganske effektivt.

Er de så smart? Katoder blir jo ganske varme. Og ikke kom å si at de er kalde fordi de heter kald katode. Har ikke noe med saken å gjøre.

En 60W lyspære gir 57W varme og 3W lys. En kald katode gir fra seg mye mer lys per varmeenhet og blir derfor ikke særlig varm. (ihvertfall ikke varm nok til å antenne noe)

 

 

EDIT: k_drey: animerte avatarer er ikke tilatt.

Jeg skjønner jo det, men bare kommer med opplysningen jeg. Mine katoder kjenner jeg blir varme. Jeg tror bare at hvis man tildekker katodene en del så vil levetiden synke... Correct me if I'm wrong.

 

 

Og tilbake til tema. Ja, det er forskjellig lysstyrke på enkelte katoder, men det kommer ann på hvilken produsent som har laget de.

Jeg har en gammel katode fra 3dfxcool, og den lyser en del mindre enn de jeg kjøpte på Microplex for et halvt år siden.

Lenke til kommentar

Du kan jo dempe lyset med et nøytralt gråfilter som du får kjøpt hos...noen som selger profesjonelt lysutstyr. Du kan sikkert få et lite stykke (du trenger jo bare en liten bit) hos noen som driver med lyssetting. Nøytrale gråfilter kan du få i flere grader (i 1/3 blendere hvis du er inne i fotografering). Lysfilterene skal tåle temperaturen til sterke halogenlamper, så de skal nok tåle katodene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...