Gå til innhold

Ny gaming pc anno 2017 - MiniITX - Budsjett 9 000,- -> 10 000,-


Anbefalte innlegg

Har disse komponentene nå:

  • Hovedkort: ASUS B85M-G
  • Prossesor: Intel Core i5-4460
  • Minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (2x8GB)
  • Skjermkort: MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC
  • OS: Windows 10 Home x64
  • Strømforsyning: Corsair RM850 850W
  • Kabinett: Komplett 200R Midi Tower

Har også en Western Digital WDC WD20EVDS-63T3B0 på 2TB som lever enda, den bruker jeg til lagring av spill, musikk, diverse programmerings og spillutviklingsprosjekter (hobby).

Har også en Western Digital WDC WD10EADS-00M2B0 på 1TB som brukes til backup av mine prosjekter.

Musikk, dokumenter, bilder og sånt blir lastet opp i skyen via OneDrive. Selveste OneDrive mappa ligger på 1TB harddisken.

Til OS nå så bruker jeg en TOSHIBA DT01ACA050 på 500GB, men den skal byttes ut til en SSD når jeg skal kjøpe nye PC.

 

Oppsummering av komponenter som skal brukes i nytt bygg:

  • MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC
  • Corsair RM850 850W
  • Western Digital WDC WD20EVDS-63T3B0 2TB
  • Western Digital WDC WD10EADS-00M2B0 1TB

 

Tenkte å bruke MSI GeForce GTX 970 4GB Tiger OC og Corsair RM850 850W i det nye bygget.

Skal spille på en skjerm med oppløsningen 1920x1080 (60hz). Tenkte også å bruke GTX 970n i et par år til. Og eventuelt oppgradere den til et GTX 1060 eller et GTX 1070 i 2018.

 

Siden jeg ikke skal oppgradere før i 2017, burde jeg kanskje da vente på 7. Generasjon Intel Core prosessorer? Skal ikke de komme i 2017?

Acer har ihvertfall en gaming laptop som kommer i 2017 som bruker 7. Generasjon. [Ref Tek.no]

 

YjA5Z6u.jpg

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=286710&view=l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg vil oppgradere er for å gå fra midi til mini, ja. Og ha bedre ytelse i spill som kommer i 2017/2018.

Har også en liste på komponenter jeg kan kjøpe hvis jeg skal "konvertere" den pcn jeg har nå til mini tidligere. Og seinere da oppgradere.

 

xqRsWGP.jpg

Grunnen til at det også er RAM i denne listen, er fordi jeg har nå 4x4GB, og jeg har ikke funnet noen MiniITX hovedkort med 4 RAM slotter.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=296554&view=m

 

Jeg ser at blant annet Forza Horizon 3 har dette som anbefalt krav:

  • Core i7-3820 4-Core 3.60GHz
  • GeForce GTX 1060
  • Radeon RX 480 4GB

Vil ikke spill da i 2017/2018 ha noe høyere anbefalte krav?

 

Og The Witcher 3 spiser opp CPU krafta jeg har. 100% på alle kjernene når jeg er i Novigrad blant annet, men det er litt OT.

Lenke til kommentar

Vil ikke spill da i 2017/2018 ha noe høyere anbefalte krav?

 

Og The Witcher 3 spiser opp CPU krafta jeg har. 100% på alle kjernene når jeg er i Novigrad blant annet, men det er litt OT.

 

Ehh jo klart det. Spørs hvor mye tid og penger du vil legge i gaming. Du skriver 9-10 tusen kroner. Dette holder vel fint til eldre spill, men hvis du har planer om å spille nye spill i 2017/18, så bør du kanskje øke budsjettet ditt.

 

Etter min mening bør en grei gaming PC i dag ha en i5 6600K og et GTX 1060 kort eller bedre. Dette vil da forandre seg mot 2018, og fort bør man på den tiden ha GTX 1080. Igjen opp til deg :)

 

PS : Jo Intel kommer med ny CPU serie i Januar/Februar 2017 - Kaby Lake. Hvis ikke det haster for deg, så bør du vente på dem. Det er tross alt ikke så lenge til.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive at det jeg mente med "anno 2017", er at jeg ikke skal oppgradere før om 1 år.
Ser bare på mulighetene nå.

 

Hva er vits med den lille (dyre og dårlige) CPU-kjøleren i ei kasse som støtter 170mm høye tårn?

(Til å være ITX er Core 500 rimelig diger)

Ganske godt spørsmål, var flere på Prisjakt.no som hadde anbefalt den. Har du en annen anbefaling?

Lenke til kommentar

Tja ... Som jeg sier har du 170mm klaring over CPU i den kassa, så lenge du ikke skal ha inn vifte på begge plassene i topp. Skal du ha inn vifte på begge plassene i topp (forøvrig er topp på Core 500 anbefalt som INNTAK) så har du 145mm klaring igjen.

 

Stort sett "alt" vil yte bedre enn NH-L9i. Forstå meg rett - Denne lille kjøleren til Noctua er effektiv til å være så liten (37mm), men det er fortsatt en lavprofil kjøler. Har man plass til noe annet kjøper man noe annet. Hva skal du ellers med all plassen over CPU?

 

CM 212 Evo, Be-Quiet Pure Rock, Cryorig H7 osv osv. Det er nesten bare å velge å vrake.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Glemte å skrive at det jeg mente med "anno 2017", er at jeg ikke skal oppgradere før om 1 år.

Ser bare på mulighetene nå.

 

 

 

Om 12 måneder er alt endret. Nye CPU-generasjoner.

 

Intel: Kaby Lake om et par måneder og Cannonlake(10nm) om 1 år.

AMD: Zen (14nm) om ca 4 mnd med helt ny struktur.

 

Ikkje mye vits i å planlegge alt i detalj nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...