Gå til innhold

Kan noen forklare bitcoin i praksis? På en enkel måte?


zeebra

Anbefalte innlegg

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1736127&page=2&do=findComment&comment=23437289

 

Heisann,

 

Tråden er et resultat av en diskusjon på den tråden. Tenkte det var en god idè om folk på en enkel måte kan forklare hvordan bitcoin fungerer i praksis i forhold til kjøp/salg og "lommebok" osv.

 

Ikke forklar det med mining osv, det er ikke så interessant her, eller fordeler/ulemper ved bitcoin. Jeg er mest ute etter ren praktisk informasjon om hvordan man kan komme seg inn på "bitcoin" markedet. Hvordan oppbevarer man bitcoin? Hvor kjøper man disse? Hvilke leverandører er best? Kan man oppbevare bitcoins "selv"? Hva er de beste eksemplene på støre aktører som aksepterer betaling i bitcoins?

 

For folk som vet hva bitcoins er, men ikke vet hvordan det fungerer i praksis. Kan noen forklare det på en grei måte, med de forskjellige mulige fremgangsmåter? Eventuelt troverdige aktører og slike ting. Gode/dårlige erfaringer?

 

Takk på forhånd.

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som du burde spørre om er hvilke risikomomenter som fins ved bitcoin.

 

Bitcoin kan best sammenlignes med valutahandel. Valutahandel er veldig risikabel (ikke så gale som shorting eller "strukturerte finansprodukter" selvfølgelig).Valutahandel er mer risikabelt enn aksjer. I aksjeselskap er det ansatte som aktivt prøver å produsere varer og tjenester og å øke verdiene i selskapet. Valutahandel har ikke den samme underliggende vekst trenden. Bitcoin er luftpenger. Det er ikke verdt mer enn det noen tror det er verdt. Det har ingen underliggende verdi (som eiendom f.eks). Det er ikke et obligatorisk betalingsmiddel (slik som NOK er når du skal betale skatt) Det er derfor ikke noe tvangsetterspørsel etter valutaen. Bitcoin er ikke sikret. Du er ikke dekket av bankgarantifondet for 2 millioner. Og det er mange eksempler på konkurs/svindel i bitcoin verden hvor eiere av bitcoin har mistet alt f.eks MtGox. 
Siden det er et spekuleringsobjekt så risikerer du mye volatilitet og siden det har ingen underliggende verdi er det risiko for at andre kryptovalutaer kan ta over bitcoin sin posisjon og dermed taper bitcoin verdi. 
Siden en heller ikke har fullstendig oversikt over hvordan teknologien bak bitcoin fungerer i detalj (skaperen er ukjent) så er valutaen mottakelig for hacking/manipulasjon. 

Så i min mening fins det bare 2 grunner til å ta risikoen ved å ha bitcoin. Ene er hvis du skal kjøper varer og tjenester du ikke får kjøpt med en annen valuta (silkroad o.l). Og eventuelt kan det fungere som en slags veldig dårlig gull etterligning som hedger mot inflasjon. Det er dårlig sammenlignet med gull fordi hvis/når internett/strøm får problemer og samfunnet går i oppløsning så er gull et fysisk byttemiddel som ikke forsvinner over natten. Så i en portefølje som en ønsker å differensiere basert på f.eks PF-permanent porfolio så kan det begrunnes at en har en liten andel bitcoin (2-3% av porteføljen). En må ikke glemme at bitcoin har sterke fiender som banker, myndigheter og finansinstitusjoner. Så det er utsatt for potensielle juridiske og tekniske hindre. Sammenligner vi investeringsobjekter med rusmidler så er aksjer alkohol som eliten nyter, men bitcoin er hasj som du må ta skjul. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremgangsmåten er grei:

 

1. Sett opp en virtuell Linux-maskin der du validerer alt du laster ned med hasher slik at du er sikker på at den ikke får noe snusk

2. Sett opp en Bitcoin Wallet på denne maskinen, ikke ha pengene på en Exchange eller Online Wallet

3. Finn en plass du kan kjøpe Bitcoin med Norske penger

4. Overfør alle dine Bitcoin til din Wallet

5. Slå av Linux-maskinen og ikke start den før du er klar til å selge

 

Personlig gikk jeg inn i markedet når det fortsatt var mulig å "mine" Bitcoin, altså har jeg ikke betalt for mine så de er 100% profitt uansett om kursen er en dollar eller tusen.

 

Jeg har ikke tengt å selge mine Bitcoin heller med mindre jeg absolutt trenger det. Det beste er om de kan gå i arv til mine barn. Kanskje de kan få lommepenger i Bitcoin :ph34r:

 

EDIT: Som med alle investeringer må du kun gjøre det med penger du har råd til å tape!

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din "Wallet" har en egen adresse (som ett kontonummer). Alle transaksjoner er lagret i en "Block-Chain". Ved å se på transaksjonene i Block-Chain til din Wallet kan man finne ut hvor mange BTC som er der.

 

Alle kan se på Block-Chain, så alle kan se hvor mye BTC som er i de forskjellige Wallet's, men bare den som har Privat Key (som ett passord) til en gitt Wallet kan bruke pengene der.

 

Det hemmelige her er altså ikke hvor mye BTC som er i hver Wallet, men hvem som eier de forskjellige Wallet's.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

supert xibriz.

 

Veldig god info generelt sett, og har egentlig besvart alt jeg lurte på.

 

Bare lurer på det du sier om eierskap av wallet til slutt. Såvidt jeg oppfatter det hvis noen bryter seg inn hjemme hos deg og stjeler maskinen din, så har du mistet dine bitcoins. Og hvis du teoretisk sett ikke hadde passord på maskinen, er nå tyven eieren av den "bitcoin-wallet", fordi det ikke er noe som binder den mot identitet, annet enn bitcoin kryptert wallet passord.

 

Takk for supre konkrete svar!

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

2. Sett opp en Bitcoin Wallet på denne maskinen, ikke ha pengene på en Exchange eller Online Wallet

3. Finn en plass du kan kjøpe Bitcoin med Norske penger

2. Hvorfor ikke? Hvordan velger jeg en bra wallet hvis jeg likevel går for det? Tenker at det er liten risiko hvis jeg bare skal ha BTC stående der i noen dager.

3. Tips? Localbitcoins.com?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...