Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter ved vannskade i utleieleilighet


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei.

For ca 1 måned siden ble det vannskader her i kjellerleiligheten/sokkelleiligheten hvor jeg leier.
Grunnet alt nedbør som kom, vannet sto opp til gulvlistene.
Jeg fikk fjernet alt opp fra gulvet, så ingen ting av hva jeg eier, eller mine personlige andeler ble ødelagt.

Takstmann har vært her, og sier at det er vannskader som må fikses og at leiligheten blir ubeboelig i perioden hvor arbeidet utføres. Han var her for 2-3 uker siden.

Da jeg nylig snakket med utleier forklarte han at de ikke hadde noen dato eller plan for når de skulle fikse vannskadene, men at jeg skulle få beskjed når det blir aktuelt. 

Disse siste dagene har jeg tenkt litt på helseaspektet ved at jeg bor her.
Tenker da på mugg osv, og om det i det hele tatt er sunt for min helse å bo her.

Jeg har over en tid nå forsøkt å kjøpe min egen leilighet, men det tar tid, og så skjedde dette med vannskadene. Sånt skjer, men tror ikke jeg vil bo her noe særlig lengre hvis dette er ikke godt for min helse. Da får jeg heller ordne nytt leieforhold.

At utleier fortsatt ikke har noen plan om når de vil fikse problemet her er så sin sak, kanskje de bare ønsker mer penger av meg før de setter i gang med noe jeg vil anta kommer til å koste de greit økonomisk. Snakk om riving av en gipsvegg her også.

Saken er at jeg har 2 mnd oppsigelsestid, men om jeg nå finner et nytt sted, eller flytter midlertidig hjem, kan jeg be om at leieforholdet opphører grunnet at det ikke er forsvarlig at jeg, eller noen bor her? At de fortsatt ikke har fikset sluket her som gjorde at det ble lekkasjer inn i leiligheten sier kanskje litt om deres holdning til det hele, jeg synes det er rart at de ikke har fått satt i gang med noen ting, nok om det ihvertfall.

Jeg har ikke innboforsikring, så har i grunn ikke noe annet sted å bo (dekket hotell, osv) 
Hva er mine rettigheter her som leietaker? Hvordan burde jeg gå frem nå?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis takstmann har sagt at leiligheten er ubeboelig så har du rett på alternativt bosted. Utleier får dette dekkert av forsikring. Om han mente ubeboelig i byggeperioden eller ubeboelig fra skaden skjedde vet jeg ikke.

 

Er det ikke gjort noe annet enn å ta av lister? Har du fått kompensasjon for den jobben du har gjort?

 

Ut ifra hva du skriver så er det ganske så sikkert mugg. Dette har det nok vært siden dag 4 etter skaden. Dette vil bare bli verre om det ikke har blitt naturtørt til nå.

 

Om det er mugg der, er det etter min mening forsvarlig at du sier opp med umiddelbar virkning fordi det er helseskadelig.

Lenke til kommentar

Hvis takstmann har sagt at leiligheten er ubeboelig så har du rett på alternativt bosted. Utleier får dette dekkert av forsikring. Om han mente ubeboelig i byggeperioden eller ubeboelig fra skaden skjedde vet jeg ikke.

 

Er det ikke gjort noe annet enn å ta av lister? Har du fått kompensasjon for den jobben du har gjort?

 

Ut ifra hva du skriver så er det ganske så sikkert mugg. Dette har det nok vært siden dag 4 etter skaden. Dette vil bare bli verre om det ikke har blitt naturtørt til nå.

 

Om det er mugg der, er det etter min mening forsvarlig at du sier opp med umiddelbar virkning fordi det er helseskadelig.

 

Takk for svar.

 

Ja, jeg tenker det samme. Nei, det er ikke gjort en shit her siden skadene oppstod.

 

Snakket akkurat med hun fruen som bor her oppe, som mener at det ikke danner seg mugg så tidlig.

Det gjør det, forklarte jeg. Så mitt neste trekk er å si at jeg ønsker at det skal komme fagfolk hit for å gjøre en vurdering.

 

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar

Du kan si at om det blir større skader som f.eks. hussopp, og hun ikke gjør tiltak, så kan hun få avkorting på forsikringen. Forsikringstaker er pliktig til å skadebegrense selv om det er stor pågang for forsikringsselskapene.

 

Ja. Mugg dannes som sagt så tidlig som dag 4.

Lenke til kommentar

Du kan si at om det blir større skader som f.eks. hussopp, og hun ikke gjør tiltak, så kan hun få avkorting på forsikringen. Forsikringstaker er pliktig til å skadebegrense selv om det er stor pågang for forsikringsselskapene.

 

Ja. Mugg dannes som sagt så tidlig som dag 4.

Skjønner. Takk for svar.

 

Nå i kveld fikk jeg melding om at hvis jeg ønsket kunne jeg finne noe annet, og at vi kunne ta en prat i morgen om ikke oppsigelsestiden kunne tas bort.

 

Har en visning på Mandag, så da satser jeg på at alt retter seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...