Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reise ut av landet i utføringsperiode av samfunnsstraff


knugene

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått totalt 36 timer med samfunnsstraff jeg har begynt å gjennomføre. Det er en gjennomføringstid på 90 dager. I denne perioden har jeg bestilt en tur til utlandet (lenge før jeg fikk straffn). Hva er evt. konsekvensene jeg kan få hvis jeg drar? Vil de i det heletatt finne ut av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sjekke kva vilkår som er satt for gjennomføring av straffa, eventuelt må du kontakte kriminalomsorgen for ei avklaring.

 

Konsekvensene av å reise til utlandet under straffeperioda utan lov vil variere, men ein eller anna form for reaksjon må du påberegne.

 

Men med tanke på at straffa du har fått er forholdsvis få timar spredt utover ei forholdsvis lang periode, så vil det kunne gi rom for ein viss grad av fleksibilitet.

 

Så sjekk nøye kva vilkår du har fått, og kontakt kriminalomsorgen om du er usikker.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at utreise er lovlig med mindre det er truffet vedtak om forbud. 

 

Etter samfunnsstraff følger det av straffegjennomføringsloven § 54 første ledd bokstav e at å forlate landet er forbudt med mindre kriminalomsorgen gir tillatelse til utreise. Kriminalomsorgen kan beslutte at passet ditt skal inndras av politiet, jf. passloven § 7 jf. § 5. 

 

Du må altså søke kriminalomsorgen om tillatelse til å reise ut av landet. Det bør være kurant å få slik tillatelse når reisen er kortvarig, ikke forhindrer eller forvansker gjennomføringen av samfunnsstraff, og er bestilt før dom falt. 

 

Utgangspunktet for første brudd på vilkårene er at det skal gjennomføres en innskjerpingssamtale etter straffegjennomføringsloven § 57, alternativt at det skal fastsettes strengere vilkår. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...