Gå til innhold

High-End Mini-ITX PC - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ser på å bygge en kraftig gaming-pc i Mini-ITX format. Problemet er at jeg ikke har inngående kunnskap når det kommer til dimensjonene jeg har å jobbe med, samt hvilke kabinett som gir god nok luftflyt, og hvilke kjøleløsninger jeg burde velge - osv.

 

Jeg har noen føringer/preferanser:

- i7-6700k

- GTX 1080

- 500GB SSD + 2TB lagring

- Stillegående

- Ønsker vifte til cpu, ikke vannkjøling

- Generere lite varme

- Foretrekker MSI-hovedkort (pga MSI Liveupdate)

 

Budsjett har ikke så mye å si, samtidig som jeg ikke ønsker å bruke mer penger enn jeg må. F.eks skal det litt til for å overbevise meg å gå for M2-SSD i stedet for 2.5", dersom prisforskjellen er stor.

 

Vet det finnes mange kloke folk her på forumet som har hjulpet meg før, så håper dere kan slå til igjen! :)

 

På forhånd, tusen takk! :)

 

Inspirasjon(Reddit)

Endret av strain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M.2 disker fåes i mye raskere versjoner enn de med SATA interface. Prisforskjellen blir mindre og mindre, som disse 2 for eksempel. Mens plasseringen flatt og parallelt mot HK er en god del bedre for luftgjennomstrømning i kabinettet. Sammenliknet med både å ha en 2,5" boks ofte i harddiskramme, pluss signal og strømkabel til SSD fra HK. I et ITX kabinett er det desto viktigere. Hvorfor skal du på død og liv ha 2,5" disk?

Lenke til kommentar

M.2 disker fåes i mye raskere versjoner enn de med SATA interface. Prisforskjellen blir mindre og mindre, som disse 2 for eksempel. Mens plasseringen flatt og parallelt mot HK er en god del bedre for luftgjennomstrømning i kabinettet. Sammenliknet med både å ha en 2,5" boks ofte i harddiskramme, pluss signal og strømkabel til SSD fra HK. I et ITX kabinett er det desto viktigere. Hvorfor skal du på død og liv ha 2,5" disk?

 

Handler kun om prisforskjell. Var ikke klar over at det fantes M2 som var såpass rimelig! :)

Var mer at jeg syns det er tungt å gå opp til denne pga prisforskjell. Jeg endrer innlegget så det kommer mer tydelig frem. :)

Lenke til kommentar

Hvor liten må du ha den?

 

Og du skriver "generelt lite varme" .. Målt mot hva? :wee: De vil jo bli varmere enn hva potensialet er.

 

 

Forslag 1

http://www.prisjakt.no/list.php?l=298491&view=b

 

Hehe, vanskelig å forklare i forhold til temperatur. Her i heimen har vi et 8m2 "kontor", og når fruen og jeg spiller f.eks overwatch, så blir temperaturen uutholdelig i rommet pga varmovnen av en PC hun har. :p

 

Kort forklart så ønsker jeg at dette unngås, på tross av at det er Mini-ITX. :)

 

Ift størrelse så har jeg ikke noen trang til å presse den så liten som mulig. Syns kabinettet og oppsettet ditt ser fornuftig ut, sånn ved første øyekast. :)

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke forvente at en PC, spesifisert med 6700K og 1080 (som har sin TDP) vil kunne påvirke temp i rommet den ene eller andre vei?? Varmen som avgis er lik, uavhengig om du har den eller den, av samme HW.

 

Utbedre ventilasjonen i rommet. :)

 

I dag så påvirker hennes PC temperaturen i rommet(ved load), ganske drastisk - på tross av at vi har grei ventilasjon (stort vindu, samt åpen dør til andre rom som har vinduer åpne). Dette ønsker jeg å unngå med den nye PCen, derfor jeg skriver at jeg ønsker den skal generere lite varme. :)

Lenke til kommentar

Ja det kan jeg forstå :)

Men - Poenget mitt er at 6700K og GTX 1080 vil avgi like mye varme selv om det er i ITX eller E-ATX format. Det eneste formfaktoren vil påvirke er hvor varm selve komponentene blir, det vil ikke påvirke den totale energien som slippes til rommet.

 

Nå kan man selvsagt argumentere for at et større bygg vil kunne overklokkes mer (fordi komponentene isolert sett kan holdes kaldere/akseptere mer spenning - det vil veksle varme mot omgivelsene mer effektivt) - således vil det kunne avgis mer varme fra et slikt system.

 

Men ved stock speeds vil energien som frigjøres være helt lik :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...