Gå til innhold

Maskinering som hobby


krabbemat

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er andre her som har maskinering som hobby?

 

Kunne tenkt meg å lære å bruke dreiebenk og skaffe meg annet utstyr til å kunne lage f.eks lykter (både lommelykter og undervannslykter), samt deler til radiostyrte prosjekter.

 

Hva og hvor mye utstyr trenger man omtrentlig for å komme i gang og hvor stor plass trenger man?

 

Kommer man langt med dreiebenk, søyleboremaskin og eventuelt kappsag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drev litt med det før, mange år siden.

 

Det er lett å lære seg, men skal du ha skikkelig utstyr så blir det brått 100.000,-. Kan hende det finnes noe for "hjemmebruk" som er billigere, jeg snakker om brukte maskiner som er av typen de bruker på verksteder.

 

Edit; Tenker på en maskin som den til 52.000,-

http://prmaskin.no/cnc_verkt_ysmaskiner_1/manuelle_dreiebenker/

Du finner nok ting som er noe billigere også.

 

Man kommer langt med dreibenk, bormaskin og kappsag ja.

 

En enkel fres er ikke så dyr, men jeg vet ikke om f.eks. denne er bra nok.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60704577

 

http://www.rubrikk.no/torget-brukt-til-salgs/fresemaskin.html

http://www.rubrikk.no/torget-brukt-til-salgs/dreibenk.html

 

PS; Snakker litt ut av ræva her siden det er veldig lenge siden jeg holdt på. Dette er eksempler på liknende utstyr som det jeg jobbet med, ser ut som det er samma funksjoner/ de er like avanserte. Det virker kanskje overveldende, men det er faktisk ikke vanskelig selv om det er 100 knapper og spaker. Du trenger helst grunnopplæring av noen som kan det (selvfølgelig).

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Jeg har maskinering som hobby, og nei du trenger ikke å komme opp i 100 000 kr klassen for dette. Ikke i nærheten en gang. Man trenger ikke en industrimaskin for hobbybruk (det er jo ikke en gang sikkert at gulvet ditt tåler vekta av et slikt monster)

 

På hobbynivå går det helt fint med en Sieg X3 eller en eller annen BF20 klone til fres. Dette er maskiner du får til 15 - 20 000 kr i Norske butikker kliss nye. F.eks her:

Sieg X3

En BF 20 variant fra HBM (nøyaktig like freser lages av en hel haug av forskjellige produsenter og i USA kalles de gjerne g0704, jeg tror til og med de støpes på samme fabrikk i kina)

Begge disse maskinene er ca like kapable (selv om X3 er tyngre har tester vist at begge maskinene er ca like stive), men BF20 klonen er litt billigere.

 

Og hvis du vil ha noe billigere så fungerer den mindre Sieg X2 fint for mange også. Kjøp "super" varianten da den børsteløse motoren på denne er veldig mye bedre enn den svakere motoren med børster.

 

 

Og til dreiebenk klarer man seg også fint med 15 - 20 000 kr for en helt ny en f.eks en Sieg SC6 eller en rimeligere slik en: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=43_129&products_id=12199

 

Selv har jeg siklet en stund på å oppgradere min nåværende dreiebenk til en HBM CQ9332 først og fremst pga det store senterhullet denne har (38mm mot mitt nåværende 19mm som så vidt ikke passer til å tre 20mm ememetaller gjennom), men også pga mer stivhet, ol. til en ganske billig pris i forhold til hva du får av features.

 

 

Og hvis du er interessert i CNC maskinering så får du fiks ferdige CNC konverterings pakker ganske rimelig både til Sieg produktene og BF20 klonene.

 

 

Selv har jeg en HBM BF25 fres og dreiebenken som jula hadde før, men den dreiebenken ville jeg ikke ha anbefalt for å si det slik, og jeg har måtte gjøre en del modifikasjoner for å få den til å fungere greit. Ut av boksen var til og med beltet for slakt og det var ingen muligheter til å stramme så det første jeg måtte gjøre med maskina var å lage en stramme pulley til den...

BF20 kopi fresen (HBM BF25) er jeg fornøyd med mekanisk sett, men motoren og motorstyrings kortet er elendig. Og etter å ha brennt opp 3 motorer og 2 styringskort og syns motoren var ekstremt svak oppgraderte jeg til en 2,2kW asynkron motor med frekvensomformer og beltedrift (jeg overdrev kanskje en smule på størrelse motor jeg valgte), og etter dette har den fungert feilfritt, og jeg tar nå uten bekymringer over 5mm dype kutt i stål med 16mm fresestål i full bredde uten noe problemer. Og på denne fresen har jeg også installert et DRO kitt (digital lesing av posisjonen til aksene) noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde.

 

Også har jeg 2 CNC maskiner. En kraftig modifisert og konvertert Sieg X2 til å frese metall, og en ganske stor gantry type fres jeg har laget helt fra bunnen av av MDF plater og aluminium plater.

 

 

 

Og du vil ha MYE mer utbytte av å kjøpe en fresemaskin fremfor en søylebor maskin. Fresemaskinen kan du bruke til det samme som søylebor maskinen, men søylebor maskinen kan du ikke bruke som en fres. Jeg har ikke en søylebor maskin, men savner heller ikke en da jeg kan gjøre alt av boring mye mer nøyaktig i fresen.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Jeg har maskinering som hobby, og nei du trenger ikke å komme opp i 100 000 kr klassen for dette. Ikke i nærheten en gang. Man trenger ikke en industrimaskin for hobbybruk (det er jo ikke en gang sikkert at gulvet ditt tåler vekta av et slikt monster)

 

På hobbynivå går det helt fint med en Sieg X3 eller en eller annen BF20 klone til fres. Dette er maskiner du får til 15 - 20 000 kr i Norske butikker kliss nye. F.eks her:

Sieg X3

En BF 20 variant fra HBM (nøyaktig like freser lages av en hel haug av forskjellige produsenter og i USA kalles de gjerne g0704, jeg tror til og med de støpes på samme fabrikk i kina)

Begge disse maskinene er ca like kapable (selv om X3 er tyngre har tester vist at begge maskinene er ca like stive), men BF20 klonen er litt billigere.

 

Og hvis du vil ha noe billigere så fungerer den mindre Sieg X2 fint for mange også. Kjøp "super" varianten da den børsteløse motoren på denne er veldig mye bedre enn den svakere motoren med børster.

 

 

Og til dreiebenk klarer man seg også fint med 15 - 20 000 kr for en helt ny en f.eks en Sieg SC6 eller en rimeligere slik en: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=43_129&products_id=12199

 

Selv har jeg siklet en stund på å oppgradere min nåværende dreiebenk til en HBM CQ9332 først og fremst pga det store senterhullet denne har (38mm mot mitt nåværende 19mm som så vidt ikke passer til å tre 20mm ememetaller gjennom), men også pga mer stivhet, ol. til en ganske billig pris i forhold til hva du får av features.

 

 

Og hvis du er interessert i CNC maskinering så får du fiks ferdige CNC konverterings pakker ganske rimelig både til Sieg produktene og BF20 klonene.

 

 

Selv har jeg en HBM BF25 fres og dreiebenken som jula hadde før, men den dreiebenken ville jeg ikke ha anbefalt for å si det slik, og jeg har måtte gjøre en del modifikasjoner for å få den til å fungere greit. Ut av boksen var til og med beltet for slakt og det var ingen muligheter til å stramme så det første jeg måtte gjøre med maskina var å lage en stramme pulley til den...

BF20 kopi fresen (HBM BF25) er jeg fornøyd med mekanisk sett, men motoren og motorstyrings kortet er elendig. Og etter å ha brennt opp 3 motorer og 2 styringskort og syns motoren var ekstremt svak oppgraderte jeg til en 2,2kW asynkron motor med frekvensomformer og beltedrift (jeg overdrev kanskje en smule på størrelse motor jeg valgte), og etter dette har den fungert feilfritt, og jeg tar nå uten bekymringer over 5mm dype kutt i stål med 16mm fresestål i full bredde uten noe problemer. Og på denne fresen har jeg også installert et DRO kitt (digital lesing av posisjonen til aksene) noe jeg er veldig glad for at jeg gjorde.

 

Også har jeg 2 CNC maskiner. En kraftig modifisert og konvertert Sieg X2 til å frese metall, og en ganske stor gantry type fres jeg har laget helt fra bunnen av av MDF plater og aluminium plater.

 

 

 

Og du vil ha MYE mer utbytte av å kjøpe en fresemaskin fremfor en søylebor maskin. Fresemaskinen kan du bruke til det samme som søylebor maskinen, men søylebor maskinen kan du ikke bruke som en fres. Jeg har ikke en søylebor maskin, men savner heller ikke en da jeg kan gjøre alt av boring mye mer nøyaktig i fresen.

 

Takk for god beskrivelse.

 

Dreiebenk og fres er vel det aller viktigste, men hva med kappsag til metall?

 

Hvor får man forresten tak i emner?

Lenke til kommentar

Dreiebenker kan man få veldig billig brukt på auksjoner og finn.No. Gjerne sett inn annonse at du ønsker å kjøpe.

 

Husk at dette er en plasskrevende hobby.Brukt gammelt utstyr i er ofte bra som TOS Jo tyngre jo bedre. Og du trenge 3fas.

 

De mindre maskinene som nevnt over her ser ut til å kjøre på enfase?

Lenke til kommentar

Takk for god beskrivelse.

 

Dreiebenk og fres er vel det aller viktigste, men hva med kappsag til metall?

 

Hvor får man forresten tak i emner?

 

 

Den første saga jeg hadde var en slik kappsag, men en slik vil jeg ikke anbefale og jeg bruker den aldri mer med mindre det er noe herdet eller veldig hardt stål jeg må kappe. Og selv da så bruker jeg heller en vinkelsliper som regel.

 

Så saga jeg bruker nå er en metallbåndsag av denne modellen. Og jeg måtte gjøre en liten modifikasjon på den da akselen mellom girkassa og drivhjulet sklei ut under vanlig bruk, så jeg tok ut drevet og boret og gjenget 4 hull for seteskruer i det så det satt ordentlig fast på drivakselen og etter det har den fungert fint. Og bena på den er også i litt vel tynt metall og hjulene for å trille den er ubrukelige så jeg laget en egen vogn til å trille den.

En slik båndsag er MYE mer både anvendelig og behageligere i bruk. Og du kan sette den til å begynne et kutt også gå og gjøre noe annet mens den kutter seg ferdig og den stopper av seg selv når den kutter helt gjennom så du må ikke stå og presse som med kappsaga. Også har den jo mye mindre støy, og ikke noe støv eller gnister. Noen ganger hopper sagbladet av hjulene, men det er ikke noe stort problem.

 

Biltema har forøvrig nylig fått inn en rimelig metallbåndsag i sitt sortiment, men jeg har ikke prøvd denne så jeg vet ingen ting om den. Men den er ihvertfall mindre og simplere enn gasolin sin og det ser ikke ut til at man kan bruke den vertikalt også slik som man kan på gasolin sin (jeg har faktisk fått brukt for vertikal funksjonen med plata man da setter på noen ganger). Det ser heller ikke ut til at det er autostop eller mating på denne slik som på gasolin sin så man må stå og presse på håndtaket gjennom hele kappet. Men den er nok ihvertfall en del bedre enn en kappsag.

 

Før kjøpte jeg emner på www.maskinbutikken.no, men de har dessverre sluttet å selge det, og www.gasolin.no eller www.sloyd-detaljer.no/  har veldig begrenset utvalg av emnemetaller. Så jeg har kjøpt litt gjennom bekjente med konto hos norsk stål, tibnor, smith stål, el. i det siste. Men jeg tror jeg skal lage meg et enkeltmannsforetak for å kunne kjøpe ting fra slike som bare selger til firma, og ikke til privatpersoner. Man kan foresten også kjøpe fra disse gjennom noen byggevare forretninger som på en måte fungerer som forhandlere for dem for privatpersoner, men man må tydeligvis snakke med rett person for jeg har vært utfor selgere på ettermiddagen på samme butikken som sier at de ikke selger slikt, mens når jeg har ringt til dem på dagtid så har det ikke vært noe problem å kjøpe metall gjennom dem....

 

 

Og til slutt: Ikke hør på folk på forumer, ol. som påstår at karbid verktøy er bortkastet på hobbymaskiner fordi de ikke er stive nok, ol. Dette er bare tull, og karbid fresene, ol. varer mye lenger og holder seg mye skarpere enn HSS fresene. Det eneste man må passe på er å ikke få noe særlig slag, ol. på karbid verktøy for da blir de ødelagt med en gang. Så selv om "solid carbide" er dyrere enn "HSS" så lønner det seg likevel i det lange løp pga at det holder seg skarpt mye lenger. Men på førsten kan det jo kanskje være litt lurt med noen HSS freser da de tåler mere krasj og mishandling fra en nybegynner.

Og jeg vil også anbefale "Cobalt" bor. For selv om de er ca 3 ganger prisen til vanlige TiN HSS bor så holder de seg skarpe i mye mer enn 3 ganger levetiden.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Jeg har fikk masse konstrusjonsstål hos Smith. Fylte en henger med typisk firkantrør og det som jeg trenger. De har masse som kastet. Typisk 6 m vinkeljern som er bøyd som de ikke kan selge. 

 

Har med meg vinkelkutter, hjelm, hansker osv. og spør pent om jeg kan få plukke. Betaler skrotpris for metallet, ca 500 kr for et hengerlass.

 

Hmm Det må jeg prøve. Jeg maskinerer mest aluminium, og en del konstruksjonsstål har ganske dårlige maskineringsegenskaper, og det er jo som regel også tynne plater, men det er jo fint til å sveise forskjellige ting med.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Ser pinglete ut. Og så mangler den ikke slå gjenger. 

 

Denne ser bra ut: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96850382 .Men den mangler bakksive (Chuck med 4 bakker til å spenne fast ting som ikke er rund) Her er bakskive til TOS: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=95434841

 

Husk at du kan frese enkle ting i dreiebenk. Da spenner du opp fresepinne i chuck og emne i verktøyholder. Det går til å frese et enkelt spor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også lett etter dreiebenk og fres i lang tid, men billige og bra maskiner blir solgt på minutter på finn i alle fall. Når maskinbutikken.no la ned kjøpte jeg Sieg SX2 fres og Sieg SC6 dreiebenk derfra, og fikk en god pris.

Maskinene er kanskje i minste laget, men jeg har ikke oppkjørsel helt opp til huset, så jeg måtte basere meg på muskelkraft for å få dette de 25 meterne opp bakken til huset. En dreiebenk på 145Kg viste seg å by på enkelte utfordringer, men med god hjelp av min samboer kom maskinene i hus.

Min første erfaring er at mer stivhet hadde vært en fordel. Jeg har kjøpt en del stæsj fra Kina, og har vel snart komplett pakke.

Nå prøver jeg å finne ut hvor jeg får kjøpt emner for dreiing og fresing i Trondheim. Noen som har noen tips?

 

Trenger messing, alu og stål bolt / firkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...