Gå til innhold

For 20 år siden gikk digi.no ut av beta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer med dagen digi, men i det siste har det oppstått et skår i gleden; clickbait.

 

Kan dere vennligst legge bort denne vanen først som sist? Før ville jeg gå igjennom de fleste artiklene på grunn av en interessant tittel og ingress(usikker på hva undertekst under tittel på fremsiden heter), da jeg var sikker på at det var faglig godt innhold, nå merker jeg at jeg er mer selektiv. Eksempler på clickbait og min mening om hvorfor:

 

"Gikk fra 20 til 100 mill. i verdi etter USA-flytting: - Norge mangler investorer"

- Hvilket firma? Hva slags teknologi? Er det en nisjebutikk eller produsent?

 

"40-åringen omtales som en «mastermind». Sånn svindlet han til seg over en halv milliard kroner"

- Hvordan svindlet han? Hvorfor er han en mastermind?

 

"Da han kom seg inn på serverne til skyselskapet, trodde han ikke sine egne øyne"

- Selvforklarende hvorfor dette er clickbait

 

"Selskapet kjøper service-gigant for å bli best i klassen på denne tjenesten"

- Hvilken tjeneste? Hvilket selskap kjøper, hvilket selskap blir kjøpt?

 

"Norsk ekspert er ikke spesielt imponert over NASA sitt Github-påfunn"
- Fordi han allerede hadde sett koden.. Det er virkelig ikke det som blir implisert.

 

"Løsningen de har gått over til kan spare mange bedrifter for mye penger"
- Her får jeg vibes av "Bare kjøp denne tjeneste fra oss, så sparer du penger. Lover ass".

 

"Da de måtte skrive om hele koden, stod Kai ovenfor et vanskelig valg. Nå er alle utviklerne i ekstase"
- Hva slags valg? Beliggenhet? Programvare? Budsjett? Selskapsstruktur? Fritidstilbud?

 

Dessverre har den triste utviklingen gått dithen at jeg leser mindre og mindre på digi, til fordel for Ars Technica og reddit. Dere er ikke VG/Aftenposten/Dagbladet, dere er en nisjeavis som dere selv sier, og er dermed en hel del mer avhengig av brukernes gunst og lojalitet. Dere trenger ikke å presse inn hele artikkelen i en tittel og undertittel, men nøkkelord som gir et raskt overblikk bør være på plass.

 

Gode titler, undertitler og innhold trakk meg til digi.no. Nå begynner jeg å bli usikker på hvor mye godt innhold som er igjen, da jeg ikke sjekker hva som skjuler seg bak clickbait.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med dagen, Digi, dere har etablert dere som en av de mest seriøse aktørene. Jeg håper dere fortsatt vil finne plass til kritisk dekning av politikk som datalagringsdirektivet, sensur innenlands og utenlands, og at dere fortsatt støtter opp om anonym debatt.

 

Uten anonym debatt kan det ikke være noen seriøs debatt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...