Gå til innhold

Hvordan klarer de det?


Kenneth Dammyr

Anbefalte innlegg

Når Intel konstruerte sin Pentium 4-prosessor lagde de noe som var temmelig annerledes enn det som hadde blitt laget før. Med Pentium 4 bestemte Intel seg for å konstruere en prosessor som fra bunnen av var designet for høye klokkehastigheter kombinert med lavest mulig varmeutvikling.

 

Intel laget en helt ny og langt mer avansert CPU enn det som var på markedet. Enig. Som vi ser er effekttapet svært stort på P4 så at den var laget for å ha minst mulig varme blir litt motsigende.

 

AMD klarer pr. dags dato ikke å få sin Athlon XP over 2,2 GHz. Arkitekturen setter en begrensning for det. Da hjelper det ikke lenger at AMD gjør "mer jobb" pr. MHz, med sin meget finurlige execution pipeline. Intel har et "enklere" design, men den kan skaleres mye høyere. AMD sin måte å løse det på, vil utvikle for mye varme.

 

Intel laget et langt mer avansert design enn AMD har med XP/A64. Se f.eks. på måten den bruker SIMD på mot FPU. Videre er det nok ikke bare arkitekturen på K7 som setter en stopper på 2.2 GHz. Det har nok vel så mye med:

 

1. AMD prioriterte Athlon 64

2. AMD har langt mindre ressurser enn Intel.

 

Hadde Intel hatt XP-serien så tror jeg de hadde fått den til 2.5 GHz uten alt for store problemer.

 

Når det er sagt så sier jeg ikke at mer avansert = bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det stemmer det mange av dere sier her. Grunnen til at MHz ikke er lik MHz er denne:

 

MHz = antall klokkesykluser per sekund

IPC = antall instruksjoner utført per klokkesyklus

Ytelsen = antall klokkesykluser per sekund ganget med antall instruksjoner utført per klokkesyklus altså:

 

Ytelse = MHz * IPC = Ips = Instruksjoner per sekund

 

Siden AMD's AthlonXP'er og Athlpn 64'er gjør flere instrksjoner per klokkesyklus enn Pentium4 er dermed IPC tallet noe høyere. Ytelsen kan altså være den samme på to prosessorer selv om antall MHz er ulikt.

 

Jeg har lest noen faktiske gjennomsnittlige IPC-tall på www.aceshardware.com for en stund siden og synes å huske det så omentrent slik ut:

Athlon XP 2000+: MHz = 1666, IPC = 2,1 dvs. Ytelse = 1666*2,1 = 3500 Ips

Pentium4 2,0 GHz: MHz = 2000, IPC = 1,75 svd Ytelse = 2000*1,75 = 3500 Ips

 

Altså ca likt. (NB. Dette er circa-tall tatt i fra husken)

Da skjønte jeg det! Takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...