Gå til innhold

Første semester på NHH (Bachelor). Trenger tips angående valgfag :)


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Begynner på NHH nå til høsten og er nettopp ferdig med fadderuka. 

Noen som har tips angående valgfag?

 

Er interessert i investering og finansiering, men hører at dette ikke er lurt å velge i starten? Får man bruk for matte utenom det som er obligatorisk? Vurderer også engelsk da jeg er flink i dette, men vet ikke om man får særlig bruk for det. 

 

Takk for alle svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

 

Begynner på NHH nå til høsten og er nettopp ferdig med fadderuka. 

Noen som har tips angående valgfag?

 

Er interessert i investering og finansiering, men hører at dette ikke er lurt å velge i starten? Får man bruk for matte utenom det som er obligatorisk? Vurderer også engelsk da jeg er flink i dette, men vet ikke om man får særlig bruk for det. 

 

Takk for alle svar :)

 

Ønsker du en karriere innen finans? Type: Pareto, NBIM, ABG, DNB, Nordea, osv? I så tilfelle ville jeg tatt kvantitative/relevante fag. Eksempelvis:

 

Introductory Applied Finance

Introductory Mathematical Finance

Analyse og lineær algebra

Differens- og differensiallikninger

Matematisk statistikk

Optimering

 

Språk er heller ikke dumt, men det fordrer at du faktisk kan snakke språket du har hatt. Ikke bare si navnet ditt og spørre hva klokken er. Jeg fikk stort sett alltid spørsmål under intervjuene i finans om hvorfor jeg blant annet hadde hatt et fag i rettslære som valgfag ("Altfor lett, bla bla bla"). Mitt råd vil derfor være å satse hardt på kvantitative/relevante fag slik at de ikke kan ta deg på det. De er heller ikke spesielt vanskelige hvis man har litt kontroll på matten. Det vil også hjelpe deg i en del andre fag senere på bachelor og master.

Lenke til kommentar

MAT10/Analyse og lineær algebra krever ingen forkunnskaper, men det anbefales at du har bestått eksamen i MET1. Som Zarac sier vil det for mange være uproblematisk å ta det parallelt med det obligatoriske mattekurset. Det gjelder for så vidt MAT11/Differens- og differensiallikninger også, men det er gjerne naturlig å ta MAT10 først da MAT11 bygger noe på MAT10.

Lenke til kommentar

Problemet er bare det at det ikke er mulig å velge MAT10 første semester (høst), kun vårsemester. Av mattefagene kan kun Mat11- diff og difflikninger eller Mat12 - matematisk statistikk velges denne høsten.. Vurderer å velge språk, men blir da pålagt to moduler første året og kan da ikke velge mattefag før andreåret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...