Gå til innhold

Nå kan du melde deg ut av Den norske kirke på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

utmelding.no er også en rask tjeneste. 

 

Det kan virke som om Dnk ikke har behandlet alle utmeldingene derifra, og at dagens løsning via kirken.no er et svar på arbeidsmengden de har fått pga. å ikke tilby en ryddig løsning før.

 

Så folk bør absolutt sjekke om de er medlem fortsatt, og om de er det, melde seg ut.

 

Alle andre bør også melde seg ut, om du skulle være kristen eller ikke. I en sekulær nasjon så bør det ikke finnes religiøse institusjoner finansiert av det offentlige, og så lenge de ikke selv sørger for å skille seg fra staten, så bør ingen støtte dem ved å være registrert som medlem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Alle andre bør også melde seg ut, om du skulle være kristen eller ikke. I en sekulær nasjon så bør det ikke finnes religiøse institusjoner finansiert av det offentlige, og så lenge de ikke selv sørger for å skille seg fra staten, så bør ingen støtte dem ved å være registrert som medlem.

 

Tror det ligger mye i tillvenning... Kristendommen har ridd oss som en mare i snart tusen år her i landet, ranet og plyndret og truet.

 

Norge gikk som kjent ikke over til protestantisme av tros grunner, men ett og slett fordi kongen hadde mistet så mye gods og gull til den griske katolske kirken at protestantismen kom som himmelsendt for kongen den gangen, der han så sitt snitt til å ta tilbake det meste av det den katoslske kirken hadde ranet til seg. Det var vel omtrent da staten begynte å vise interesse for å ha kontrollen over kirken, slik at de griske geistelige ikke ranet til seg alt igjen...

 

Kristendommen har vært kjæledeggen her i landet (alt annet var jo forbudt og medførte ta av de øverste 25 (og ganske kritiske) centimeter av kroppen.... Så hat det gradvis gått nedover men populæriteten etter at tvang og vold ikke lenger ble lov for å proklamere kristendom... Og kristendom, som all annen religion, trives best der den kan tvinges på folk...

 

Så vi er i en overgangs periode her i landet, de prester og annet rask som har tjent fett på å dytte kristendommens overdrivelser, løgner og opp diktninger må finne seg ærlig arbeid isteden for å juge til folk.... Og det er ikke gjort over natta... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å melde meg ut ettersom jeg ikke ser på meg selv som kristen. Skal jeg gifte meg en dag blir det ikke i kirken liksom. Jeg er ikke troende og jeg går ikke i kirka med mindre det er konfirmasjon eller barnedåp. Men, jeg er fadder på to unger. Har det noe å si at jeg melder meg ut av den norske kirken da? Familiene til barna jeg er fadder på kaller ikke seg selv troende kristne heller. 

Lenke til kommentar

@Royals: Google er et fint verktøy. Fant denne lenken.

 

Slik jeg forstår det så er det uproblematisk å melde seg ut av DNK, og forbli fadder. Det er tross alt ingen formell rolle (etter selve dåpen, eller deromkring). Det er mer en abstrakt greie, og som sikkert gjør at du føler deg ekstra nærme disse barna.

Lenke til kommentar

Som sagt, fadder er ingen formell rolle. Det er en uformell og ikke-forpliktende lovnad om å bidra til indoktrinering av barnet. Lovnaden er hovedsaklig ovenfor presten, som skal "godkjenne" det hele. Om du ikke sto for lovnaden den gangen eller har endret mening senere spiller ingen rolle. Norsk lov har ingen lov som forbyr å lyve i kirka, så de kan ikke "ta" deg på de, selv om de religiøse har andre normer for hva som er sosialt akseptert.

 

Støtter du ikke opp om indoktrinering kan du enten la det skure og gå (foreldrene får ingen beskjed fra DNK/staten eller noe sånt om utmeldingen), eller du kan ta en uformell samtale med foreldrene om hva de tenker om indoktrinering. Er de negativ til det, så strider det mot hele dåpens hensikt. Angrer de på innmeldingen er fult mulig å melde barnet ut av DNK. Hvis du velger å lufte temaet indoktrinering er det lurt å ikke gå for fort eller aggressivt frem. La de føre samtalen og så du eventuelt kan bakke ut, uten å si noe som helst om utmeldingen eller ditt forhold til indoktrinering.

 

Mange døper dessverre barn av sosialt press eller "tradisjon", uten å vite så mye om hva denne tradisjonen innebærer, eller uten at de har noe særlig reflektert tankegang over det prinsipielle.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vet at å være fadder ikke er en formell rolle men var usikker på hvilke konsekvenser det ville ha om jeg valgte å melde meg ut av kirken. Jeg har lest på den siden som Imlekk linket til men det sto ingenting konkret om nettopp dette, så derfor spurte jeg her. Har et godt forhold til foreldrene til ungene jeg er fadder på så kommer til å nevne det til dem at jeg melder meg ut, noe jeg egentlig allerede vet de kommer til å akseptere. Liberale folk som ikke er en døyt troende selv. 

Ja, mange døper som følge av tradisjon eller sosialt press. Kjenner ganske mange ikke-troende som har døpt ungene sine i kirken fordi de mener det er tradisjon, eksempelvis kle ungen i dåpskjole som er 100 år gammel og slike ting. 

Lenke til kommentar

Fadder skal i utgangspunktet hjelpe til med å hjernevaske barnet i tro. Jeg er fadder for flere stykker og er stolt av at jeg ikke har gjort noe som helst i det henseende. De får velge selv når de er gamle nok til å forstå.

Skal hjernevaske fadderbarna mine til å tro på seg selv jeg. Så kan de velge selv deretter. 

Lenke til kommentar

Jeg har takket nei til å være fadder to ganger (den ene er min søsters guttunge) fordi jeg ikke ønsker å juge. Man MÅ jo svare ja på spørsmålet om jeg vil oppdra ungen i kristen overtro og selvsagt ville jeg aldri ha gjort det, sa den jugingen fikk noen som ikke plages av å juge ta...

 

Mine to første gutter ble døpt, delvis fordi min første ekskone var halvkristen og delvis fordi det var tradisjon og delvis fordi jeg ikke hadde våknet enda (dette var på nitti tallet) Jeg burde ha våknet når jeg giftet meg første gangen i 94 og presten såvidt gadd å vie oss fordi jeg ikke var statskirke medlem... Men nei...

 

Sistemann er ikke døpt, da hadde jeg våknet og så ingen grunn i verden til at en voksen mann skulle juge om en fiktiv person gud mens han skvetter vann som han tror inneholder noe annet enn vann på hodet hans... For noen fjollete ritualer...

 

Så vi holdt navnefest for ham hjemme isteden. Ellers kan jeg anbefale navnefest i regi av HEF. De har noen veldig fine sermonier for de som vil ha en staselig sermoni men ikke vil blande overtro inn i det. 

 

For det er alt kirken gjør. De blander inn liturgien sin i ALT til det er altoverskyggende og man tror det er jesus og ikke vedkommende man gikk for å se i kirken som døpes, konfes, gifter seg og begraves... Særlig i begravelser syntes jeg de fleste prestene er spesielt usmakelige med all den jesus reklamen de ser sitt snitt til å juge på folk i en skjelden full kirke.... Har kun vært i en begravelse der presten rett og slett ikke hverken fant det som god tone å juge om jesus eller kanskje han ikke turte å stå å dure i vei med jesus reklamen, for det var begravelsen til det første Hell's Angels medlemmet som døde i norge, som var en venn av meg og kirken var stappfull av HA medlemmer som ikke er kjent får å være spesielt opptatt av fantasiene i kristendom... 

 

Ellers prøver jeg så godt jeg kan å hoppe over kirke besøket når jeg er bedt i dåp, konf, brylupp eller begravelser... Har til og med reist meg i protest og gått ut i en begravelse for noen år siden, etter at presten begynte å lese den samme teksten som han gjorde i en begravelse 3 måneder tidligere.. .Både fordi jeg syntes det var totalt respektløst av presten og bruke det samme i forskjellige begravelser (En prest har ikke SÅ mye å gjøre at han ikke kan bytte hva han skal juge om en gang i blandt) og fordi jeg visste at han kom til å dure i vei i samfulle 45 minutter og det ble for mye for meg... Det hører med til historien at omtrent halvparten av de tilstedeværende kom ut av kirken underveis og klagde presten inn som respektløs... Men bedre er det vel ikke å forvente av taletrengte prester som er lei av å juge til tomme kirkebenker hver søndag.... 

Lenke til kommentar

Meldte meg ut selv. Bra greier.

Da kan du bare håpe at de kristne nissene i DNK respekterer deg nok til å la være å melde deg inn igjen... Fat chance!! Rekorden på antall utmeldinger hørte jeg her om dagen, ei dame som hadde måttet melde seg ut 6 (SEKS) ganger!!! Hadde ikke turt å melde meg inn et eneste sted om alle var like vanskelige å melde seg ut i fra som DNK... Har bare måtte melde meg ut to ganger jeg... Og sjekker hvert år i begynnelsen av desember at de ikke har trikset meg inn igjen... For meg jukseklubben til jesus kan man ikke være for sikker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...