Gå til innhold

Prosjekt hjemmeserver


saftus

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er i planleggingsfase på en hjemmeserver. Jeg har lenge fulgt med på hva som dukker opp på finn og lest meg litt opp på diverse rundt det å ha en server, da jeg har tilnærmet ingen erfaring fra dette fra før.

 

Serveren er i hovedsak tenkt til lagring av bilder og video, men også mulighet for å sette opp diverse småtteri. (Feks. OpenTTD-server, evt. andre spill og programmer som måtte være aktuell).

 

Men tanken var i første omgang sette opp en NAS som kunne håndtere private filer fra familiens enheter, som så blir videresendt til en fornutig, online cloud-løsning. Jeg er lei av at familiens bilder og filmer ligger strødd omkring på mobiler, onedrive, dropbox, datamaskiner, eksterne disker, etc. Jeg vil rett og slett skreddersy en løsning for familiens digitale arkiv.

 

Serveren skal helst kunne håndtere at jeg kan sitte på en workstation og redigerer filmer, som så skal rendres og legges tilbake på serveren igjen. Jeg vil helst ikke at workstation skal stå for lagring av filmer, da jeg helst vil ha dette sentralisert.

 

 

Så litt om hardware.

 

-Støy er ikke et problem.

-Jeg leser litt forskjellig om hva folk kjøper av disker til NAS. Noen kjøper billige disker, andre kjøper di dyreste diskene. Etter hva jeg har lest meg opp på, tenker jeg noe i Raid 5 eller 6.

-Jeg tenker raskest mulig linje mellom server og workstation. Ellers blir resten i hovedsak 1Gb lokalt.

- Behovet for lagring nå er omtrent 1TB, men jeg forventer at det blir mer familiefilming etterhvert og at behovet øker. Jeg ser for meg å starte med lagring på 8-12Tb ish.

- Raidet må gjerne være mulig å ekspandere uten å bygge nytt raid (Funker dette bra, kan jeg godt starte med færre Tb lagring i oppsettet).

 

Jeg ser det ligger forskjellig på finn. Fra brukte HP Storage-Rack-servere til Supermicro hovedkort (som kunne vært mitt utganspunkt). Evt. Kjøpe noe nytt. Jeg er litt i beit på erfaring, og håper derfor på tips til utganspunkt for dette prosjektet. Prosjektet må ikke være ferdig imorgen, derfor er økonomien til prosjektet litt "flytende".

 

Dette ble en lang tråd, men er det noen som har tips til hva jeg burde se etter, evt. hva jeg burde styre unna? Jeg har heller ikke bestemt meg for NAS software - tips?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar dere.

 

En slik 10Gb løsning kan være meget aktuell.

 

Hvordan er 2.5" ytelsesmessig i forhold til 3.5" (tenker da roterende disker)?

 

Hva trengs forresten av hardware for å streame full HD evt. 4k materiale fra NAS til smart-tv/mediesenter? Krever dette mye prossesor av serveren?

Lenke til kommentar

Det er mindre søketid på 2.5 disker, aka meir iops til random IO. Samtidig så er det litt mindre straumforbruk. Men forskjellen er ellers minimal.

 

God oppsummering

http://superuser.com/questions/703400/desktop-3-5-vs-portable-2-5-external-hard-drives-which-one-is-more-reliab

 

http://serverfault.com/questions/90339/performance-differences-between-2-5-vs-3-5-sas

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Skjønner. Jeg ser at 2.5" bruker en del mindre strøm, men har en høyere innkjøpspris enn 3.5". Jeg så litt på denne HGST disken og lurer på om dere har noen meninger om den? Evt. Relevante alternativ.

 

Det ble nevnt det å kjøpe Ekstern-disker. Har dere noen konkrete eksempler på gode 2.5" ekstern disker isåfall?

 

Ellers, tror dere det er tilstrekkelig å kjøpe hovedkort  med 1366 socket, eller burde jeg gå for noe nyere med en gang? Jeg har fundert en del og har endt opp med at jeg ønsker å bygge/kjøpe delvis ferdig noe av Supermicro. For eksempel fins det noe på Finn. Jeg tenkte jeg kunne bytte hovedkort++ på dette etterhvert for å få noe som er litt raskere. Da har jeg hvertfall et OK kabinett.

Lenke til kommentar

Hardware raid (altså raid med RAM og BBU) er vesentleg raskare enn ZFS på skriving. Ellers er forskjellen minimal, prisen på hardware raid er derimot skyhøy, og det er heller ikke verdt det med tanke på at ZFS også har compression, self healing og billige snapshots. På lesing er dei like raske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Open Media Vault er bedre enn Free NAS. Det har jeg brukt tidligere. Nå er alt i "skyen" og på en liten Synology NAS med kun en disk i.

På den måten er alt tilgjengelig i huset og jeg har en sikkerhetskopi utomhus hvis huset brenner ned.

 

Vanlig Ubuntu med Samba shares kan også brukes, men husk at du ikke kan sikkerhetskopiere Windows maskiner til disker med EXT3 eller andre filsystemer enn windows eget. Egen disk med NTFS system er best til backup av disk image fra windows maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...