Gå til innhold

Spørsmål angående AS selskap ?


Anbefalte innlegg

Vi er nå 2stk som har jobbet veldig lenge sammen, han andre har sluttet får å starte for seg selv, menn så diskuterte vi om å åpne et AS firma sammen.., så lurer jeg på noen ting..

 

vi kjøper varebil, reklame og logo er med, vi registrerer AS osv...

 

Men så skjer det dumme, det er lite å gjøre....altså kanskje 2 jobber i måneden...

 

Går bra for meg, jeg har fastjobb fra 7-16.... men han andre da....er det ikke sånn at et firma må ha ca 40tusen inn PER ansatt, til lønn,forisking osv.. ????

 

Må han på permitering med en gang ???

 

Vi har jobber til ca 80tusen totalt, skatt skal betales, materialer osv... Og får han bare det som er igjen av summen på kontoen til firmaet ????

 

 

Håper dere skjønner hva jeg mener, og noen kan forklare litt rundt dette.

 

ha en fin dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye et firma må ha inn per ansatt kommer an på hvor mye den ansatte skal ha i lønn. Her er det viktig å avklare forventninger. Hva skal du bidra med, og hva slags avkastning får du av det? Hva skal han bidra med og hva slags avkastning forventer han?

 

Det er en veldig dårlig idé å si at han får "det som er igjen". Fast- eller timelønn er bedre mtp trygderettigheter mv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye et firma må ha inn per ansatt kommer an på hvor mye den ansatte skal ha i lønn. Her er det viktig å avklare forventninger. Hva skal du bidra med, og hva slags avkastning får du av det? Hva skal han bidra med og hva slags avkastning forventer han?

 

Det er en veldig dårlig idé å si at han får "det som er igjen". Fast- eller timelønn er bedre mtp trygderettigheter mv.

 

175kr timen er jo minimum, men ønsker såklart å gi han litt mer...er jo ikke en fersk fyr, jobbet mye og flink han.   ca 185-190 tenker jeg.

 

Bidra med?? , tenker du på materiele ting i firma eller at han maler og jeg tar meg av for eks snekker jobber ???

 

Vi bidrar med like mye..alt av registrering av fira, verktøy og utstyr har vi delt på...

Lenke til kommentar

Kan du ikke avtale at han har en lav fastlønn på f.eks. 10 000? Om det er f.eks. over 60 000 i omsetning per måned er han berettiget til en bonus på xx xxx kroner per måned.

 

Jahaa...så 10.000 fastlønn er lovlig da eller ?? og hvis det blir overskudd så får han bonus....

ingen fra NAV elno som ringer meg som daglig leder av firma og lurer på hvordan i svarte jeg kan betale en ansatt bare 10tusen ? hehe

Lenke til kommentar

Jeg kom på at vi har denne i Norge: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849/

 

Du kan gjøre slik at han har lovlig pålagt timelønn som midlertidig ansatt:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966

 

Da starter og slutter arbeidsforholdet ved hvert prosjekt.

 

Avtal en fast timelønn. Om det er nok jobb kan han jobbe fulltid og mer til. Hvis det ikke er nok jobb vil lønnen bli deretter. Det kan fritt betales bonus om det er grunnlag for det. Dere kan også avtale en fast minstelønn per måned om det er behov for det, men da kan han altså ikke jobbe så mye at dette blir mindre per time enn minstelønnen.

 

Det er veldig lite sannsynlig at noen vil lure på denne organisasjonen, og det er uansett lovlig. Ihvertfall i 12 måneder.

 

Om dere eier ASet sammen så er det jo også slik at dere deler overskuddet i regnskapet.

Lenke til kommentar

Jeg kom på at vi har denne i Norge: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849/

 

Du kan gjøre slik at han har lovlig pålagt timelønn som midlertidig ansatt:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966

 

Da starter og slutter arbeidsforholdet ved hvert prosjekt.

 

Avtal en fast timelønn. Om det er nok jobb kan han jobbe fulltid og mer til. Hvis det ikke er nok jobb vil lønnen bli deretter. Det kan fritt betales bonus om det er grunnlag for det. Dere kan også avtale en fast minstelønn per måned om det er behov for det, men da kan han altså ikke jobbe så mye at dette blir mindre per time enn minstelønnen.

 

Det er veldig lite sannsynlig at noen vil lure på denne organisasjonen, og det er uansett lovlig. Ihvertfall i 12 måneder.

 

Om dere eier ASet sammen så er det jo også slik at dere deler overskuddet i regnskapet.

 

Tusen takk, denne hjalp.

 

ha en fin dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...