Gå til innhold

Norsk teknologi gjør det mulig å dele 3D-modeller like enkelt som å dele video på YouTube


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytt och nytt... Sådant här höll jag på med på sent 1990-tal. Då var det VRML och Cult3D (som kördes i java) som gällde. Cult3D var dessutom interaktivt och man kunde animera sina objekt och få dom att reagera på olika aktiviter som användaren gjorde. Nokia t.ex. gjorde en raklam i 3D med en mobiltelefon där man kunde skriva och skicka mail på telefonen, precis som på en riktig, fysisk modell. Kul, men inget som sålde på den tiden. Ananrs är det ju inga konstigheter att dela 3D-modeller på nätet. Det är över 10 år sedan nu som jag gjorde 3D-modeller åt bland andra ABB Robotics för nedladdning.

Det slog inte då, marknaden var inte mogen. Kanske är det det nu? Bra komprimering av 3D-datan hade Cult3D också, så det i sig är ingen nyhet alls. Det enda som är nytt med detta är att man inte behöver någn plugin till webläsaren. Men kanske är det just det som skall till för att det skall nå ut till en större publik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurte litt på hvordan dere separert dere fra sketchfab mens jeg leste så det er bra det ble tatt opp til slutt. Men sketchfab har jo en business lisens også som ikke skulle forundre meg om kunne skjule fra profil og allikevel dele, men komprimeringen er nok noe annet også. Blir spennende å se om iden tar av.

Lenke til kommentar

 

Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan vise frem SketchUp-tegningene mine på nett.

1. Lägg dom på en server någonstans. Det finns många som erbjuder serverutrymme, både gratis och betaltjänseter.

2. Länka till filerna du har laggt ut.

 

 

Da må alle som skal se dem ha SketchUp installert, det er ekstremt tungvint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...