Gå til innhold

Skal kjøpe ny stasjonær pc - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

PC'n jeg skal kjøpe vil kun være koblet til en samsung TV via HDMI.

 

Den vil bli brukt til streaming (netflix hbo osv) + gaming.

 

Av gaming så ønsker jeg at spill som skyrim, overwatch, LoL og lignende skal fungere fint.

 

Trenger ikke å være noe ultrakvalitet-oppløsning og det er vel heller ikke noe jeg får for 8.000-12.000 kr som er mitt budsjett.

 

Om det skulle ha noe å si: TV'n er relativt ny, 55" 4K. og pcn vil være koblet til med kabel, så den trenger ikke wifi muligheter.

 

Jeg tenker ikke å bygge selv, så det er ikke et alternativ.

 

Jeg setter pris på alle tips og hint! :-)

 

Edit: Er fattig student, og er mer positiv til en god pc rundt 8-10.000 enn 12.000, har ingen problemer med å spille spill på medium -> høy kvalitet. Alt over det blir overkill for mitt budsjett hehe.

 

Grunnen til at jeg bytter PC er fordi min gamle er blitt utrolig treg, bruker 10 år på å starte opp og starte nettleser.. Så det er et pluss om den er kjapp! :)

 

Edit2: Vet ikke om dette betyr noe heller, men ønsker at den skal kunne spille av 4K filmer fra f eks netflix :)

 

Edit3: skal ikke overklokkes, har tastatur og mus :)

Endret av jebus1283
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva slags PC har du fra før?

 

I noen tilfeller blir PCen nesten som ny med et nytt skjermkort og en ny SSD  :)

Det er ikke et alternativ å bygge pc selv/skifte ut deler

 

Det er lett å bygge pc. Det er ca 7-8 komponenter i ei datamaskin du treng å sette sammen. Å bytte skjermkort er så enkelt som å ta ut det gamle og sette inn det nye (må muligens installere ny skjermkortdriver). Samme med SSD. Ta ut harddisken og sett inn ssden. Den vanskeligeste delen er å installere windows på nytt på ssden, da du må ha installasjons cd/usb. Men det er stort sett greit å installere windows (neste, neste, neste, cd-key, neste). Dette fins det drøssevis med informasjon om korleis det kan utføres på nett.

 

Men hvis du absolutt skal ha ein ferdigbygd pc, ville eg ha tatt utgangspunkt i ein komplett-pc (https://www.komplett.no/department/komplett-pc/10306) Men bytt skjermkort til eit bedre ett. ZOTAC GTX 1060 er midt i blinken for deg, eller viss du vil spare litt pengar, er Sapphire Radeon RX 470 Nitro+ eit godt alternativ. Ikkje bruk skjermkortene komplett.no har valgt ut. dei er gamle og utdaterte skjermkort du får lite for pengane for. Men det er så enkelt som å trykke på konfigurer og bytte til eit bedre skjermkort. Viss du allerede har tastatur og mus kan du avhuke dei i konfigurasjonslista og spare litt. Komplett bygger pcen så den er klar til bruk når du får den.

Lenke til kommentar

http://www.multicom.no/multicom-khal-i616s-fatal1ty-killer/cat-p/c100583/p10634649

 

 

http://www.multicom.no/samsung-850-evo-250gb-7mm/cat-p/c101123/p7733555

 

Klarer du enda å skaffe windows selv så sparer du en del, bedre deal enn dette skal man lete lenge etter. 

 

 

8495,- (PC)

850,- (SSD)

 

9345,- 

 

Det blir delvis byggeprosjekt å sette i SSD disk å installere windows, ønsker man ikke det så finnes det andre alternativer der ute.

 

https://www.komplett.no/product/877144/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/gaming-pc/lenovo-ideacentre-y700

 

Litt billigere og klar til bruk men langt dårligere performance.

 

 

Lenke til kommentar

PC'n jeg skal kjøpe vil kun være koblet til en samsung TV via HDMI.

 

Den vil bli brukt til streaming (netflix hbo osv) + gaming.

 

Av gaming så ønsker jeg at spill som skyrim, overwatch, LoL og lignende skal fungere fint.

 

Trenger ikke å være noe ultrakvalitet-oppløsning og det er vel heller ikke noe jeg får for 8.000-12.000 kr som er mitt budsjett.

 

Om det skulle ha noe å si: TV'n er relativt ny, 55" 4K. og pcn vil være koblet til med kabel, så den trenger ikke wifi muligheter.

 

Jeg tenker ikke å bygge selv, så det er ikke et alternativ.

 

Jeg setter pris på alle tips og hint! :-)

 

Edit: Er fattig student, og er mer positiv til en god pc rundt 8-10.000 enn 12.000, har ingen problemer med å spille spill på medium -> høy kvalitet. Alt over det blir overkill for mitt budsjett hehe.

 

Grunnen til at jeg bytter PC er fordi min gamle er blitt utrolig treg, bruker 10 år på å starte opp og starte nettleser.. Så det er et pluss om den er kjapp! :)

 

Edit2: Vet ikke om dette betyr noe heller, men ønsker at den skal kunne spille av 4K filmer fra f eks netflix :)

 

Edit3: skal ikke overklokkes, har tastatur og mus :).

 

edit: kun tv ja.. ja, da er det hipp som happ om du velger nvidia eller ati prismessig tror jeg, jeg hadde lent mot ATI om jeg skulle kjøpt skjerm til pc'en.. i5 prosessor burde holde.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...