Gå til innhold

Kjøp av Macbook, skal brukes til fotoredigering og bilder - hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en mor som ønsker seg en Macbook da hun liker design, størrelse og infrastruktur (har ipad, iphone osv så ønsker pc av samme produsent)

 

Hun ønsker en pc som er lett og ta med seg på tur, dette blir meg bekjent ingen problem med noen av Apples modeller da alle ser lette og hendige ut.

 

Hun er veldig glad i bilder og bruker mye tid på bildebehandling og redigering.

 

Siden redigeringprogrammer ofte krever litt ytelse (?) tenkte jeg å forhøre meg her hvilke modell jeg burde vurdere, og eventuelt maskinvare jeg bør kjøpe?

 

Blir Macbook levert med eget bilderedigerings program eller må jeg skaffe dette selv gjennom apper e.l?

Så litt på apple.no men fant ikke noe spesifikt mot bilderedigering.

 

Om ikke, har dere noe program å anbefale? Trenger ikke være så komplisert, men enkelt og greit til å gjøre bilder skarpere, endre kontrast, sette inn filter osv.

 

Tror ikke hun har bruk for type "photoshop" programmer med avanserte og uendelige muligheter.

 

Utifra dette ser jeg egentlig på Macbook pro som et godt valg, mye pga retinaskjerm og ikke minst best maskinvare, men vil for eksempel en Macbook Air klare å drive et enkelt bilderedigeringsprogram uten store problemer?

 

 

Budsjett: Ikke så viktig, men ønsker helst å bruke så lite som mulig forutsatt at kriterier over blir holdt. (jeg vil heller bruke mer penger å få en dugelig maskin enn å "gni" å kjøpe en maskin som ikke holder mål)

 

Takker for innspill/svar.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Retinaskjerm er et tullenavn Apple bruker for at kunder skal tro det er noe spesiellt med dem. Apple har så absolutt ikke den beste maskinvaren og man får veldig lite for pengene, men de proprietære løsningene gjør at de stort sett yter noe bedre i forhold til like spesifikasjoner med andre OS Økosystemet er derimot veldig godt og verdt å betale litt ekstra for. Misforsto tror jeg :)

 

Hva hun trenger av kraft for å redigere kommer helt an på programmet og hva hun skal gjøre. Å fikse kontrast og slike småting kan man gjøre i tilsvarende programmer som MS Paint, krever veldig lite.

 

Jeg ville valgt en 15" over en 13" når det gjelder bilder, men nå er ikke jeg fan av 13" generellt :p Du bør gå for noe med i5 hvertfall, de nye er det alltid SSD/ Flashbasert lagring så det er ikke noe å tenke på. 8GB RAM er å foretrekke og de dyrere har mer lagringsplass.

 

Noe ala denne er et greit kjøp, litt lite lagringsplass bare

https://www.komplett.no/product/839744/pc-nettbrett/pc-baerbar/ultraportable/apple-macbook-pro-13-retina-display#

Her er en med mer lagringsplass

https://www.komplett.no/product/839746/pc-nettbrett/pc-baerbar/ultraportable/apple-macbook-pro-13-retina-display

 

Dette forslaget er basert på erfaring med maskinvare og generell ytelse med den antagelsen at det blir litt multitasking og mer krevende oppgaver enn å bare fikse kontrast og slike enkle ting + at du sa at det er bedre å legge litt for mye i maskinen enn litt for lite, god tankegang :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Retinaskjerm er et tullenavn Apple bruker for at kunder skal tro det er noe spesiellt med dem. Apple har så absolutt ikke den beste maskinvaren og man får veldig lite for pengene, men de proprietære løsningene gjør at de stort sett yter noe bedre i forhold til like spesifikasjoner med andre OS Økosystemet er derimot veldig godt og verdt å betale litt ekstra for. Misforsto tror jeg :)

 

Hva hun trenger av kraft for å redigere kommer helt an på programmet og hva hun skal gjøre. Å fikse kontrast og slike småting kan man gjøre i tilsvarende programmer som MS Paint, krever veldig lite.

 

Jeg ville valgt en 15" over en 13" når det gjelder bilder, men nå er ikke jeg fan av 13" generellt :p Du bør gå for noe med i5 hvertfall, de nye er det alltid SSD/ Flashbasert lagring så det er ikke noe å tenke på. 8GB RAM er å foretrekke og de dyrere har mer lagringsplass.

 

Noe ala denne er et greit kjøp, litt lite lagringsplass bare

https://www.komplett.no/product/839744/pc-nettbrett/pc-baerbar/ultraportable/apple-macbook-pro-13-retina-display#

Her er en med mer lagringsplass

https://www.komplett.no/product/839746/pc-nettbrett/pc-baerbar/ultraportable/apple-macbook-pro-13-retina-display

 

Dette forslaget er basert på erfaring med maskinvare og generell ytelse med den antagelsen at det blir litt multitasking og mer krevende oppgaver enn å bare fikse kontrast og slike enkle ting + at du sa at det er bedre å legge litt for mye i maskinen enn litt for lite, god tankegang :)

 

Hei! 

 

Takk for utfyllende svar :) Er mye enig i det du skriver først, men nettopp det at "svakere" viker "bedre" på apple er nok litt av det som trekker mot Apple. Har hatt alt for mange "Acer" til 4990,- som er ubrukelig treg etter 2 mnd bruk :p

 

Jeg ser den du linker til er på tilbud på netonnet til 11990,- nå så jeg tror jeg slår til der. Hun er nok ikke så opptatt av å ha det siste og beste så det gjør ikke så mye at dette er utgående modell :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...