Gå til innhold

Nymfeparakitt - Skriker - Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har hatt en nymfeparakitt i nå 10 år. Jeg fikk fuglen da jeg var relativt ung og hadde ingen erfaring om fugler. Oppdragelsen på fuglen har derfor endt med alt for mye skriking, og dene eneste løsningen jeg har for å stoppe dette er å sette han inn på ett mørkt rom. Jeg har virkelig ingen aning om hva jeg skal gjøre med fuglen da skrikingen har kommet til ett punkt hvor jeg ikke kan ha han lengere.

 

Det er snakk om en nymfeparakitt(han). Han er håndtam og plystrer pent når han ikke skriker.

 

Det er ingen tvil om at fuglen har endt som grunnet lite kunskap om fuglen før anskaffelse. Andre familiemedlemmer mener jeg skal få fuglen avlivet, noe jeg IKKE kommer til å gjøre. Jeg har ikke hjerte til å avlive fuglen for en feil forårsaket av oss.

 

Hva gjør jeg med denne fuglen? Det jeg helst ønsker er å få gitt den bort til noen som har nok av tid til å ta seg av han. Han er blid og glad når han får oppmerksomhet, men dette ønsker han hele tiden. Alternativene jeg har tenkt på er enten at noen med en voiler med andre fugler kunne tatt han inn slik at han får selvskap av andre fugler eller om en person som er villig til å legge tid og omsrog for å få han til bedre vaner(Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengere).

 

Litt desperat etter en løsning her.. Alt peker mot en løsning jeg virkelig ikke ønsker.

 

Er det noen som vet om noen oppdrettere eller liknende som evt. kunne hjulpet meg ut av denne situasjone?

 

Takker for all hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativene jeg har tenkt på er enten at noen med en voiler med andre fugler kunne tatt han inn slik at han får selvskap av andre fugler

 

Hvorfor kan ikke du skaffe en annen fugl da? Den skriker antagelig fordi den ikke har selskap, noe du har bevis på siden den ikke gjør det når du gir den oppmerksomhet.

 

Fuglen din lider av ensomhet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har hatt en nymfeparakitt i nå 10 år. Jeg fikk fuglen da jeg var relativt ung og hadde ingen erfaring om fugler. Oppdragelsen på fuglen har derfor endt med alt for mye skriking, og dene eneste løsningen jeg har for å stoppe dette er å sette han inn på ett mørkt rom. Jeg har virkelig ingen aning om hva jeg skal gjøre med fuglen da skrikingen har kommet til ett punkt hvor jeg ikke kan ha han lengere.

 

Det er snakk om en nymfeparakitt(han). Han er håndtam og plystrer pent når han ikke skriker.

 

Det er ingen tvil om at fuglen har endt som grunnet lite kunskap om fuglen før anskaffelse. Andre familiemedlemmer mener jeg skal få fuglen avlivet, noe jeg IKKE kommer til å gjøre. Jeg har ikke hjerte til å avlive fuglen for en feil forårsaket av oss.

 

Hva gjør jeg med denne fuglen? Det jeg helst ønsker er å få gitt den bort til noen som har nok av tid til å ta seg av han. Han er blid og glad når han får oppmerksomhet, men dette ønsker han hele tiden. Alternativene jeg har tenkt på er enten at noen med en voiler med andre fugler kunne tatt han inn slik at han får selvskap av andre fugler eller om en person som er villig til å legge tid og omsrog for å få han til bedre vaner(Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengere).

 

Litt desperat etter en løsning her.. Alt peker mot en løsning jeg virkelig ikke ønsker.

 

Er det noen som vet om noen oppdrettere eller liknende som evt. kunne hjulpet meg ut av denne situasjone?

 

Takker for all hjelp!

 

Kanskje den burde vært sammen med en annen fugl og fått selskap. Jeg har hatt fugler selv. Både undelat og papegøyer. Vet at undelater liker ofte å være sammen med andre fugler. Papegøyen virket til å trives alene ;) 

Lenke til kommentar

Prøv å legg ut annonse på finn og facebook. :) Men vær ærlig om problemene han har. 

 

Så for meg at det ville bli mye useriøst på finn med tanke på nye eiere som vil ha en ny fugl. Lett å ta til seg fuglen, men ikke lett å holde på han om man ikke er fullstendig klar over hans oppførsel :p

 

Alternativene jeg har tenkt på er enten at noen med en voiler med andre fugler kunne tatt han inn slik at han får selvskap av andre fugler

 

Hvorfor kan ikke du skaffe en annen fugl da? Den skriker antagelig fordi den ikke har selskap, noe du har bevis på siden den ikke gjør det når du gir den oppmerksomhet.

 

Fuglen din lider av ensomhet!

 

Skulle ønske dette var tilfellet, men det er det altså ikke. Har tidligere vært en som ønsket å ta til seg fuglen som også hadde 10-15 andre fugler fra før. Min fugl brydde seg pent lite om alle de andre fuglene og ville heller sitte å skrike når han ikke fikk oppmerksomhet fra menneskene i huset.

 

 

Heisann! Jeg har hatt en nymfeparakitt i nå 10 år. Jeg fikk fuglen da jeg var relativt ung og hadde ingen erfaring om fugler. Oppdragelsen på fuglen har derfor endt med alt for mye skriking, og dene eneste løsningen jeg har for å stoppe dette er å sette han inn på ett mørkt rom. Jeg har virkelig ingen aning om hva jeg skal gjøre med fuglen da skrikingen har kommet til ett punkt hvor jeg ikke kan ha han lengere.

 

Det er snakk om en nymfeparakitt(han). Han er håndtam og plystrer pent når han ikke skriker.

 

Det er ingen tvil om at fuglen har endt som grunnet lite kunskap om fuglen før anskaffelse. Andre familiemedlemmer mener jeg skal få fuglen avlivet, noe jeg IKKE kommer til å gjøre. Jeg har ikke hjerte til å avlive fuglen for en feil forårsaket av oss.

 

Hva gjør jeg med denne fuglen? Det jeg helst ønsker er å få gitt den bort til noen som har nok av tid til å ta seg av han. Han er blid og glad når han får oppmerksomhet, men dette ønsker han hele tiden. Alternativene jeg har tenkt på er enten at noen med en voiler med andre fugler kunne tatt han inn slik at han får selvskap av andre fugler eller om en person som er villig til å legge tid og omsrog for å få han til bedre vaner(Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengere).

 

Litt desperat etter en løsning her.. Alt peker mot en løsning jeg virkelig ikke ønsker.

 

Er det noen som vet om noen oppdrettere eller liknende som evt. kunne hjulpet meg ut av denne situasjone?

 

Takker for all hjelp!

 

Kanskje den burde vært sammen med en annen fugl og fått selskap. Jeg har hatt fugler selv. Både undelat og papegøyer. Vet at undelater liker ofte å være sammen med andre fugler. Papegøyen virket til å trives alene ;)

 

Jeg har aldri prøvd å sette en annen fugl direkte inn i bruet siden han alltid har bodd alene. Når han har vært ute av buret eller stått ved sidenav andre fugler så har han vist null interesse :huh:

Lenke til kommentar

Blir du gæren og det ikke hjelper med selskap ville jeg ha omplassert til noen med dårlig hørsel eller avlivet fuglen. Du må finne en løsning. Jeg synes ikke du skal bli sittende med en fugl som "terroriserer" deg fordi det er synd på den. Jeg vil tro at skrikingen er et symptom på at den kanskje ikke har det så bra eller at den manipulerer deg for å få viljen sin (oppmerksomhet). 

Lenke til kommentar

Blir du gæren og det ikke hjelper med selskap ville jeg ha omplassert til noen med dårlig hørsel eller avlivet fuglen. Du må finne en løsning. Jeg synes ikke du skal bli sittende med en fugl som "terroriserer" deg fordi det er synd på den. Jeg vil tro at skrikingen er et symptom på at den kanskje ikke har det så bra eller at den manipulerer deg for å få viljen sin (oppmerksomhet). 

Det jeg helst ønsker å få få han omplassert til noen som vil ta godt om han. Fuglen har vært der i store deler av livet mitt, og jeg vil ikke noe vondt for han. Å avlive han pga. dårlig/ukonsekvent oppdragelse fra min side er ikke ett alternativ. Fuglen er stort sett blid og glad slik jeg oppfatter det, men ja, han skriker for å få oppmerksomhet. Til tider hjelper det faktisk ikke om jeg sitter ved siden av buret og slipper han ut av buret heller(han blir heller sittende inne, eller er ute i 5 min for så å gå frivillig inn for så å skrike).

 

Eneste løsningen jeg ser er ett håp om at noen andre som har tid til å ta hånd om han dukker opp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du prøvd å disiplinere han? La han skrike så mye han vil uten at du går bort til buret? Kan være vanskelig da han sikkert øker litt på volumet og sånt hvis han merker du ikke reagerer på han, men det kan ikke være verre enn hvordan det er nå da han skriker uansett?

Altså han skriker ikke om man tar ett pledd over buret eller om det er mørkt, men jeg ønsker ikke å la han stå i mørket heller :)

 

Å la han skrike har jeg forsøkt tidligere, men det er flere i huset som ikke var så begeistret for det etter ett par uker.

Lenke til kommentar

Da legger du pleddet over han hver gang han skriker. Fugler er smarte, han vil til slutt innse forbindelsen mellom de to.

Nja, da tror jeg fuglen min er unik. Vi tar pledd over hver gang har starter å skrike, noe vi har gjort over flere år og han har ikke catcha det :hmm:

Lenke til kommentar

Hvor lenge lar dere pleddet ligge? Det skal litt til for at fuglen kobler "skriking = pledd = det vil jeg ikke = slutte å skrike" hvis dere lar pleddet ligge der for lenge. Jeg vil anta at det finnes mange med gode råd og mange med erfaring som har løst problemet. Prøv å gooooogle litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...