Gå til innhold

Bo i kommunene rundt Oslo - studere på UiO


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har erfaring med å bo i kommunene rundt Oslo, for så å måtte pendle (ta bussen/toget) til UiO ved behov? Jeg har fått tilbud om en stor, fin og ikke minst rimelig hybelleilighet på Frogner i Sørum kommune. Det tar cirka fem minutter å gå til T-banen, og 20 minutter inn til Oslo. Jeg skal studere jus, og det juridiske fakultetet ligger i Karl Johans gate 47. Tanten min, som bor i Lørenskog, sier at det er gangavstand til fakultetet når jeg er framme i byen, og at det derfor vil ta cirka 20-25 minutter til sammen. Er dette en grei avstand? Noen som har erfaring med at pendling blir slitsomt i lengden? Burde jeg heller satse på å finne meg noe nærmere universitetet? Da er jeg redd husleien blir noe høyere. Samtidig må man ta med transportkostnadene i tillegg...

 

Hilsen Solveig.

Endret av søb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går nok fint å pendle 25 minutter hver vei. Det gjør også en del av studentene som bor i Oslo. Det som kan være en større utfordring hvis du skal delta på sosiale aktiviteter med andre studenter i byen, er at kollektivtilbudet ut av Oslo kan være dårlig sent på kvelden.

 

Leieprisene varierer mye etter standard og beliggenhet i Oslo. Hvis du vil ha et inntrykk av hvor høye de er, kan du se på finn.no eller hybel.no.

 

Som oslant sier, er Sørum ganske langt fra byen og reisetiden vil nok være nærmere en time hver vei. Frogner er også navnet på en bydel i Oslo, så det er antakelig reisetiden derfra du har funnet.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Nei, det stemmer faktisk ikke. Det er en T-banestasjon fem minutter unna huset, og utleieren min pendler til og fra Oslo på 20 minutter hver vei, men jeg må beregne ti-femten minutter ekstra for å komme meg fram til det juridiske fakultetet. Det har jeg sjekket nøye. ;)

 

Gjerne kom med flere erfaringer, på både godt og vondt. :)

Lenke til kommentar

Tog er det vel. Fra Frogner stasjon.  :)

 

Det har du nok rett i.

 

Det toget går to ganger i timen og bruker 21 minutter fra Frogner til Oslo S. Så vil jeg tro det tar rundt 10 minutter å gå fra toget til juridisk fakultet, kanskje også mer fra man går av toget til man er inne i forelesningssalen. Det er ikke så langt, men det tar lang tid å gå mellom de andre pendlerne, opp i ankomsthallen, ut av Oslo S, forbi trafikklys og mellom alle menneskene på Karl Johans gate. I tillegg må vel trådstarter beregne litt tid til å gå til og fra Frogner stasjon.

 

Da er nok den effektive reisetiden litt mer enn en halvtime, som kan være litt langt og i hvert fall blir langt hvis trådstarter går glipp av et tog eller toget er forsinket, som ikke er en like stor utfordring for studentene som bor i byen og har buss, T-bane eller trikk med få minutters mellomrom. Men det er jo ikke så ille at trådstarter behøver å bli utslitt av pendlingen. Det blir nok en større utfordring at det siste toget fra Oslo S til Frogner går kl 0044 og at man ellers må belage seg på overnatting eller en drosjetur, samt at en togtur hver vei krever mer planlegging som en aktiv og sosial student helst slipper.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Ser at det både er fordeler og ulemper med å bo utenfor byen. Tenker at jeg ikke får en såpass stor, nyoppusset hybelleilighet for én person til kun 4500 kroner i måneden noe nærmere Oslo. Det er i hvert fall et bra sted å starte, så kan jeg heller prøve det ut en stund før jeg eventuelt finner meg et annet sted å bo senere. Har en oppsigelsestid på én måned.

 

Det tar vel litt tid å forflytte seg uansett hvor man bor, skjønt enda litt lenger hvis man bor utenfor byen. Husleien er i hvert fall lavere der. Alle de andre tilbudene jeg har fått har vært på 5000-7000 kroner - både i og utenfor Oslo kommune, vel å merke. Det blir altfor dyrt for en person med forholdsvis dårlig økonomi (nå snakker jeg kun for meg selv...). ;)

 

Alltid kjekt å høre hva andre har erfart. :)

Endret av søb
Lenke til kommentar

 

Tog er det vel. Fra Frogner stasjon.  :)

 

Det har du nok rett i.

 

Det toget går to ganger i timen og bruker 21 minutter fra Frogner til Oslo S. Så vil jeg tro det tar rundt 10 minutter å gå fra toget til juridisk fakultet, kanskje også mer fra man går av toget til man er inne i forelesningssalen. Det er ikke så langt, men det tar lang tid å gå mellom de andre pendlerne, opp i ankomsthallen, ut av Oslo S, forbi trafikklys og mellom alle menneskene på Karl Johans gate. I tillegg må vel trådstarter beregne litt tid til å gå til og fra Frogner stasjon.

 

Da er nok den effektive reisetiden litt mer enn en halvtime, som kan være litt langt og i hvert fall blir langt hvis trådstarter går glipp av et tog eller toget er forsinket, som ikke er en like stor utfordring for studentene som bor i byen og har buss, T-bane eller trikk med få minutters mellomrom. Men det er jo ikke så ille at trådstarter behøver å bli utslitt av pendlingen. Det blir nok en større utfordring at det siste toget fra Oslo S til Frogner går kl 0044 og at man ellers må belage seg på overnatting eller en drosjetur, samt at en togtur hver vei krever mer planlegging som en aktiv og sosial student helst slipper.

 

 

Liten rettelse: Toget stopper på Nationaltheateret :) Jeg tok i hvert fall toget til Jessheim fra national for noen uker siden, og passerte da Frogner.

 

Velkommen til jussen, Solveig!

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Det er helt uproblematisk å pendle med tog når man studerer juss. Du får kortere reisevei enn mange som bor relativt sentralt i byen. Fra nationaltheatret er det ikke mange minuttene til forelesningssalene (men merk at de byggene som ligger på Karl Johan sjeldent blir brukt til undervisning, så du må ofte gå noe lengre enn dit). Jeg kjenner flere som har pendlet med tog, flere sågar så langt unna som Holmestrand. Det er ikke noe problem å få hverdagen til å gå opp om du pendler fra Frogner.

 

Jeg ville imidlertid aldri leid på Frogner om jeg skulle studere i Oslo, spesielt ikke som ny student. Det er mye høyere terskel for å delta på sosiale ting om du togpendler, og ikke kan reise hjem med byens kollektivtrafikk. Om du blir invitert på vorspiel litt utenfor sentrum så bruker du fort en time inkludert trikk/buss/gange fra togstasjonen. Om du må hjemom først etter lesesalen, så kommer du til å stå over mye mer enn om du bor nærmere sentrum. Jeg vil på det varmeste anbefale å finne et rom i kollektiv mer sentrumsnært, du trenger ikke egen hybelleilighet som student.

 

Men som sagt, det går helt fint an å være student og bo på Sørum/Frogner. Jussen ligger kjempesentralt, enkelt tilgjengelig fra toget.

 

Edit: Jeg har her regnet med at du skal være "typisk student", og ønsker å delta på det sosiale rundt jussen, og ikke bare gå på forelesning. Om livssituasjonen din er annerledes, og du ikke trenger ta hensyn til slikt, så kan du fint se bort fra alle innvendingene mine.

 

Edit2: Du begynner vel først på jussen til våren, jf. andre tråder. Da ville jeg vært mindre skeptisk til Sørum/Frogner, om du kan si opp med en måneds varsel. Jeg vil fortsatt anbefale å prøve å finne et kollektiv med innflytting i januar.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

 

Tog er det vel. Fra Frogner stasjon.  :)

 

Det har du nok rett i.

 

Det toget går to ganger i timen og bruker 21 minutter fra Frogner til Oslo S. Så vil jeg tro det tar rundt 10 minutter å gå fra toget til juridisk fakultet, kanskje også mer fra man går av toget til man er inne i forelesningssalen. Det er ikke så langt, men det tar lang tid å gå mellom de andre pendlerne, opp i ankomsthallen, ut av Oslo S, forbi trafikklys og mellom alle menneskene på Karl Johans gate. I tillegg må vel trådstarter beregne litt tid til å gå til og fra Frogner stasjon.

 

Da er nok den effektive reisetiden litt mer enn en halvtime, som kan være litt langt og i hvert fall blir langt hvis trådstarter går glipp av et tog eller toget er forsinket, som ikke er en like stor utfordring for studentene som bor i byen og har buss, T-bane eller trikk med få minutters mellomrom. Men det er jo ikke så ille at trådstarter behøver å bli utslitt av pendlingen. Det blir nok en større utfordring at det siste toget fra Oslo S til Frogner går kl 0044 og at man ellers må belage seg på overnatting eller en drosjetur, samt at en togtur hver vei krever mer planlegging som en aktiv og sosial student helst slipper.

 

 

Liten rettelse: Toget stopper på Nationaltheateret :) Jeg tok i hvert fall toget til Jessheim fra national for noen uker siden, og passerte da Frogner.

 

Velkommen til jussen, Solveig!

 

Takk for det! Gleder meg masse. :) Bor du i Jessheim? Hvordan opplever du i så fall det, med tanke på pendling og sånn? Blir det slitsomt i lengden, eller går det greit?

 

Det er helt uproblematisk å pendle med tog når man studerer juss. Du får kortere reisevei enn mange som bor relativt sentralt i byen. Fra nationaltheatret er det ikke mange minuttene til forelesningssalene (men merk at de byggene som ligger på Karl Johan sjeldent blir brukt til undervisning, så du må ofte gå noe lengre enn dit). Jeg kjenner flere som har pendlet med tog, flere sågar så langt unna som Holmestrand. Det er ikke noe problem å få hverdagen til å gå opp om du pendler fra Frogner.

 

Jeg ville imidlertid aldri leid på Frogner om jeg skulle studere i Oslo, spesielt ikke som ny student. Det er mye høyere terskel for å delta på sosiale ting om du togpendler, og ikke kan reise hjem med byens kollektivtrafikk. Om du blir invitert på vorspiel litt utenfor sentrum så bruker du fort en time inkludert trikk/buss/gange fra togstasjonen. Om du må hjemom først etter lesesalen, så kommer du til å stå over mye mer enn om du bor nærmere sentrum. Jeg vil på det varmeste anbefale å finne et rom i kollektiv mer sentrumsnært, du trenger ikke egen hybelleilighet som student.

 

Men som sagt, det går helt fint an å være student og bo på Sørum/Frogner. Jussen ligger kjempesentralt, enkelt tilgjengelig fra toget.

 

Edit: Jeg har her regnet med at du skal være "typisk student", og ønsker å delta på det sosiale rundt jussen, og ikke bare gå på forelesning. Om livssituasjonen din er annerledes, og du ikke trenger ta hensyn til slikt, så kan du fint se bort fra alle innvendingene mine.

 

Edit2: Du begynner vel først på jussen til våren, jf. andre tråder. Da ville jeg vært mindre skeptisk til Sørum/Frogner, om du kan si opp med en måneds varsel. Jeg vil fortsatt anbefale å prøve å finne et kollektiv med innflytting i januar.

Takk for gode svar! :) Ja, jeg begynner å studere til våren, men flytter på meg allerede i slutten av august, og har behov for å bo alene (av mange årsaker). Ønsker å delta på det sosiale, skjønt litt under gjennomsnittet, men skjønner at det kan bli litt slitsomt i lengden hvis jeg er avhengig av T-banen på kveldstid. Får bare satse på at jeg blir kjent med greie folk som jeg kan overnatte hos en gang i blant. :innocent:

 

Du skriver at mye av undervisningen ikke foregår på fakultetet. Hvor finner forelesningene sted da? På Blindern? Føler at jeg ikke har helt oversikt over dette... Har for så vidt aldri riktig "skjønt" betydningen av "Blindern" som begrep, hva det er som foregår der og sånn...

Lenke til kommentar

Du må slutte å skrive t-bane, det er ikke t-bane du skal ta! Det er tog! Det er enda mer stress å være avhengig av tog enn av t-bane. Toget tar ifølge NSB 25 minutter, så det er ikke noe problem å pendle daglig og legge opp hverdagen etter det, men man er bundet til relativt få avganger utenom rushtiden sammenlignet med kollektivtransport inne i byen.

 

Juridisk fakultet disponerer flere bygninger enn bare der hvor post- og besøksadressen til fakultetsledelsen er. Det er ikke undervisning på blindern (annet enn i exphil), men det er undervisning i andre bygg enn Karl Johans gate 47. Det er svært lite undervisning i det bygget, noe kursundervisning i nabobygget, og mye undervisning lengre inn mot St. Olavs plass (nordover langs universitetsgata fra Karl Johan).

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Bur i Oslo og kjenner til ein drøss med folk som bur i Jessheim, Bærum, Follo etc. utan å ha problem med å studere eller arbeide i byen. Sjølvsagt ei større utfordring om ein skal på byen. Ofte tar det lang nok tid å komme seg på skulen også for oss som bur i byen når vi tar buss i morgonrushet, noko du nok ikkje møter så mykje med tog, så antagelegvis vil det ikkje ha så mykje å seie i det daglege.

Lenke til kommentar

 

 

Tog er det vel. Fra Frogner stasjon.  :)

 

Det har du nok rett i.

 

Det toget går to ganger i timen og bruker 21 minutter fra Frogner til Oslo S. Så vil jeg tro det tar rundt 10 minutter å gå fra toget til juridisk fakultet, kanskje også mer fra man går av toget til man er inne i forelesningssalen. Det er ikke så langt, men det tar lang tid å gå mellom de andre pendlerne, opp i ankomsthallen, ut av Oslo S, forbi trafikklys og mellom alle menneskene på Karl Johans gate. I tillegg må vel trådstarter beregne litt tid til å gå til og fra Frogner stasjon.

 

Da er nok den effektive reisetiden litt mer enn en halvtime, som kan være litt langt og i hvert fall blir langt hvis trådstarter går glipp av et tog eller toget er forsinket, som ikke er en like stor utfordring for studentene som bor i byen og har buss, T-bane eller trikk med få minutters mellomrom. Men det er jo ikke så ille at trådstarter behøver å bli utslitt av pendlingen. Det blir nok en større utfordring at det siste toget fra Oslo S til Frogner går kl 0044 og at man ellers må belage seg på overnatting eller en drosjetur, samt at en togtur hver vei krever mer planlegging som en aktiv og sosial student helst slipper.

 

 

Liten rettelse: Toget stopper på Nationaltheateret :) Jeg tok i hvert fall toget til Jessheim fra national for noen uker siden, og passerte da Frogner.

 

Velkommen til jussen, Solveig!

 

 

Skal vi være helt presise, stopper toget på både Oslo S og Nationaltheatret.

Lenke til kommentar

Du må slutte å skrive t-bane, det er ikke t-bane du skal ta! Det er tog! Det er enda mer stress å være avhengig av tog enn av t-bane. Toget tar ifølge NSB 25 minutter, så det er ikke noe problem å pendle daglig og legge opp hverdagen etter det, men man er bundet til relativt få avganger utenom rushtiden sammenlignet med kollektivtransport inne i byen.

 

Juridisk fakultet disponerer flere bygninger enn bare der hvor post- og besøksadressen til fakultetsledelsen er. Det er ikke undervisning på blindern (annet enn i exphil), men det er undervisning i andre bygg enn Karl Johans gate 47. Det er svært lite undervisning i det bygget, noe kursundervisning i nabobygget, og mye undervisning lengre inn mot St. Olavs plass (nordover langs universitetsgata fra Karl Johan).

Ja vel... Skjønner at det blir litt vanskelig med pendling og sånn, men skal i hvert fall gi det et forsøk. Kan jo alltids flytte på meg senere dersom det ikke går i lengden.

 

Ser at Sørum/Frogner ligger nær Lindeberg, dette må ikke veksles med Lindeberg som ligger i bydel Alna.

Kjekt å vite!

 

Bur i Oslo og kjenner til ein drøss med folk som bur i Jessheim, Bærum, Follo etc. utan å ha problem med å studere eller arbeide i byen. Sjølvsagt ei større utfordring om ein skal på byen. Ofte tar det lang nok tid å komme seg på skulen også for oss som bur i byen når vi tar buss i morgonrushet, noko du nok ikkje møter så mykje med tog, så antagelegvis vil det ikkje ha så mykje å seie i det daglege.

Nå ble jeg lettet.  :laugh:  Tror det skal gå bra, og det er jo, som du selv sier, mye trafikk i byen også, skjønt større muligheter for å komme seg hjem om kveldene.

 

 

 

 

Tog er det vel. Fra Frogner stasjon.  :)

 

Det har du nok rett i.

 

Det toget går to ganger i timen og bruker 21 minutter fra Frogner til Oslo S. Så vil jeg tro det tar rundt 10 minutter å gå fra toget til juridisk fakultet, kanskje også mer fra man går av toget til man er inne i forelesningssalen. Det er ikke så langt, men det tar lang tid å gå mellom de andre pendlerne, opp i ankomsthallen, ut av Oslo S, forbi trafikklys og mellom alle menneskene på Karl Johans gate. I tillegg må vel trådstarter beregne litt tid til å gå til og fra Frogner stasjon.

 

Da er nok den effektive reisetiden litt mer enn en halvtime, som kan være litt langt og i hvert fall blir langt hvis trådstarter går glipp av et tog eller toget er forsinket, som ikke er en like stor utfordring for studentene som bor i byen og har buss, T-bane eller trikk med få minutters mellomrom. Men det er jo ikke så ille at trådstarter behøver å bli utslitt av pendlingen. Det blir nok en større utfordring at det siste toget fra Oslo S til Frogner går kl 0044 og at man ellers må belage seg på overnatting eller en drosjetur, samt at en togtur hver vei krever mer planlegging som en aktiv og sosial student helst slipper.

 

 

Liten rettelse: Toget stopper på Nationaltheateret :) Jeg tok i hvert fall toget til Jessheim fra national for noen uker siden, og passerte da Frogner.

 

Velkommen til jussen, Solveig!

 

 

Skal vi være helt presise, stopper toget på både Oslo S og Nationaltheatret.

 

Det er vel best å gå av ved Nationaltheatret? Da tar det vel cirka fem minutter å gå til det juridiske fakultetet? Jeg må jo også belage meg på å ta buss en gang i blant, men forhåpentligvis ikke hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...