Gå til innhold

Ekkel prising av skjermkort i norske butikker


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå har jeg riktig nok ikke fulgt med på PC hardware fronten siden 2002, og stusser over prisingen til skjermkortene som ligger ute. 

 

RX480 som skulle koste 200 USD, som tilsvarer 1600 kr , koster jo nærmere 3000kr (2780 for det billigste). Gamle kort som er på vei ut slik som 970 koster jo hele 3300 kr (2800 for det billigeste). 

 

Jeg kan jo skjønne at de priser det slik fra et selgers perspektiv, men da lurer jeg på når vil prisene typisk falle? per nå, så er det på en måte ingen valg som gjør at jeg som kjøper "vinner" hvis dere skjønner. Jeg kan ikke kjøpe fjorårets for de koster nesten mer enn de nye, og de nye kortene koster for mye i forhold til hva produsent har ment selv. Vil jeg se rx480 gå ned mot 2000 kr i 2016? f.eks

 

Hvordan blir det fremover? Kunne tenkt meg å bygge en maskin til Battlefield 1.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

200 USD er anbefalt utsalgspris for 4GB versjonen, da typisk den med kjipeste kjøleløsning. For 8GB versjonen er det 240 USD som er anbefalt.

 

Hvis vi ikke regner med påslaget i prisen for 5 års reklamasjonsfrist, høyere lønninger, arbeidsgiveravgift, leie av lokaler o.s.v i Norge, så ville prisen vært: 

 

(240 USD * valutakurs) + moms = (240 * 8.55) + 25% = 2.565,-

 

Et påslag på 200 kr er ikke så drastisk som enkelte vil ha det til...

  • Liker 9
Lenke til kommentar

dessuten pleier generelt ikke prisene å falle så mye på hardware, de bare roterer ut og blir erstattet av bedre ting til ca samme eller litt høyere pris, slik at det hele tiden koster omtrent det samme for en oppgradering til ny generasjon som det gjorde ved forrige generasjon.

 

faktisk er 10x0 korta de første skjermkorta fra nvidia som er prisa en del høyere enn tilsvarende kort fra forrige generasjon ved release.

 

670, 770 og 970 lå alle rundt 3k ved release

Lenke til kommentar

dessuten pleier generelt ikke prisene å falle så mye på hardware, de bare roterer ut og blir erstattet av bedre ting til ca samme eller litt høyere pris, slik at det hele tiden koster omtrent det samme for en oppgradering til ny generasjon som det gjorde ved forrige generasjon.

 

faktisk er 10x0 korta de første skjermkorta fra nvidia som er prisa en del høyere enn tilsvarende kort fra forrige generasjon ved release.

 

670, 770 og 970 lå alle rundt 3k ved release

æsj... håpte jeg kunne få til en rx480+i5 build til 6000 lappen i høst, men ser dårlig ut det da. kjipt prisene ikke går ned noe serlig. kan da lure på hva de gjør med alle de gamle kortene som returneres

200 USD er anbefalt utsalgspris for 4GB versjonen, da typisk den med kjipeste kjøleløsning. For 8GB versjonen er det 240 USD som er anbefalt.

 

Hvis vi ikke regner med påslaget i prisen for 5 års reklamasjonsfrist, høyere lønninger, arbeidsgiveravgift, leie av lokaler o.s.v i Norge, så ville prisen vært: 

 

(240 USD * valutakurs) + moms = (240 * 8.55) + 25% = 2.565,-

 

Et påslag på 200 kr er ikke så drastisk som enkelte vil ha det til...

ah, det forklarer litt ja. Ja nei da er det jo ikke så ille priset alikevel. Men amd priser seg vel ut da man kan få 1060 til samme pris som har 10-15% bedre prestasjon og i tillegg bedre overklokk evne. for jeg kunne tenkt meg rx480 til 2000 lappen for så gjerne kjøre crossfire etterhvert som det ble nødvendig. men da hadde jeg evnt bare kjøpt 1070 med det samme

Lenke til kommentar

I forhold til lønnsnivå så har Norge meget gode priser på elektronikk, folk ser seg blinde på amerikansk anbefalt utsalgspris. Tar vi med forbrukerrettighetene så er vi kanskje et av de beste landene i verden å handle elektronikk i ;) Pris/ ytelse forholdet på de nye generasjonene av skjermkort overgår glatt det vi har sett tidligere også, bare så det er sagt.

 

Butikkene må tjene penger også og jeg tviler på at profittmarginen er høyere her til lands enn i USA eller andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektronikk er vel ikke spesielt billig her lenger. Pga. synkende krone kombinert med økende dollar har prisene på grafikkort ca. dobla seg de siste fem åra, hvorav mesteparten av økninga har kommet de siste to. Jeg regner med å måtte gi over dobbelt så mye totalt for neste maskin + skjerm som i 2011, men da uten SLI.

Lenke til kommentar

I forhold til lønnsnivå så har Norge meget gode priser på elektronikk, folk ser seg blinde på amerikansk anbefalt utsalgspris. Tar vi med forbrukerrettighetene så er vi kanskje et av de beste landene i verden å handle elektronikk i ;) Pris/ ytelse forholdet på de nye generasjonene av skjermkort overgår glatt det vi har sett tidligere også, bare så det er sagt.

 

Butikkene må tjene penger også og jeg tviler på at profittmarginen er høyere her til lands enn i USA eller andre steder.

Ser den, vi har det godt også :)

 

Elektronikk er vel ikke spesielt billig her lenger. Pga. synkende krone kombinert med økende dollar har prisene på grafikkort ca. dobla seg de siste fem åra, hvorav mesteparten av økninga har kommet de siste to. Jeg regner med å måtte gi over dobbelt så mye totalt for neste maskin + skjerm som i 2011, men da uten SLI.

Husker jeg kjøpte et Radeon 9800 pro 128mb i 2002 mener jeg, det kostet meg 1800 kr ca. Var ikke toppkortet, men var ganske bra for sin tid mener jeg

Lenke til kommentar

200 USD er anbefalt utsalgspris for 4GB versjonen, da typisk den med kjipeste kjøleløsning. For 8GB versjonen er det 240 USD som er anbefalt.

 

Hvis vi ikke regner med påslaget i prisen for 5 års reklamasjonsfrist, høyere lønninger, arbeidsgiveravgift, leie av lokaler o.s.v i Norge, så ville prisen vært: 

 

(240 USD * valutakurs) + moms = (240 * 8.55) + 25% = 2.565,-

 

Et påslag på 200 kr er ikke så drastisk som enkelte vil ha det til...

 

La meg få lov til å rette litt på deg, anbefalt utsalgspris på 8GB er 229$

Pga etterspørsel så ligger prisene på 239$ i statene på Sapphire sitt kort  , de er derimot utsolgt og dette er noe som gjentar seg mange plasser.

 

I ren dollarkurs er dette altså 1951 Kroner I følge Norges bank , tar man 10 kroners regelen burde kortene havne på omtrent 2300 kroner noe de ikke gjør. Så vi snakker trolig om at butikkene har en ytterligere avanse og velger å ikke gjøre noe med det pga høy etterspørsel.

Lenke til kommentar

 

200 USD er anbefalt utsalgspris for 4GB versjonen, da typisk den med kjipeste kjøleløsning. For 8GB versjonen er det 240 USD som er anbefalt.

 

Hvis vi ikke regner med påslaget i prisen for 5 års reklamasjonsfrist, høyere lønninger, arbeidsgiveravgift, leie av lokaler o.s.v i Norge, så ville prisen vært: 

 

(240 USD * valutakurs) + moms = (240 * 8.55) + 25% = 2.565,-

 

Et påslag på 200 kr er ikke så drastisk som enkelte vil ha det til...

 

La meg få lov til å rette litt på deg, anbefalt utsalgspris på 8GB er 229$

Pga etterspørsel så ligger prisene på 239$ i statene på Sapphire sitt kort  , de er derimot utsolgt og dette er noe som gjentar seg mange plasser.

 

I ren dollarkurs er dette altså 1951 Kroner I følge Norges bank , tar man 10 kroners regelen burde kortene havne på omtrent 2300 kroner noe de ikke gjør. Så vi snakker trolig om at butikkene har en ytterligere avanse og velger å ikke gjøre noe med det pga høy etterspørsel.

 

 

Dette er det eneste nettstedet jeg har sett $229 nevnt, alle andre steder er det vel $239 som er det som er oppgitt. Nettstedet er forresten ikke helt enig med seg selv, i tabellen litt lenger ned på siden står $239 oppgitt...

Endret av jonny
Lenke til kommentar

 

 

200 USD er anbefalt utsalgspris for 4GB versjonen, da typisk den med kjipeste kjøleløsning. For 8GB versjonen er det 240 USD som er anbefalt.

 

Hvis vi ikke regner med påslaget i prisen for 5 års reklamasjonsfrist, høyere lønninger, arbeidsgiveravgift, leie av lokaler o.s.v i Norge, så ville prisen vært: 

 

(240 USD * valutakurs) + moms = (240 * 8.55) + 25% = 2.565,-

 

Et påslag på 200 kr er ikke så drastisk som enkelte vil ha det til...

 

La meg få lov til å rette litt på deg, anbefalt utsalgspris på 8GB er 229$

Pga etterspørsel så ligger prisene på 239$ i statene på Sapphire sitt kort  , de er derimot utsolgt og dette er noe som gjentar seg mange plasser.

 

I ren dollarkurs er dette altså 1951 Kroner I følge Norges bank , tar man 10 kroners regelen burde kortene havne på omtrent 2300 kroner noe de ikke gjør. Så vi snakker trolig om at butikkene har en ytterligere avanse og velger å ikke gjøre noe med det pga høy etterspørsel.

 

 

Dette er det eneste nettstedet jeg har sett $229 nevnt, alle andre steder er det vel $239 som er det som er oppgitt. Nettstedet er forresten ikke helt enig med seg selv, i tabellen litt lenger ned på siden står $239 oppgitt...

 

 

Sjekket dette opp igjen og du har rett : "During all of this Nvidia love-fest of new GPUs, there has been one caveat waiting in the wings: What about AMD's Polaris GPUs? AMD officially announced the card's name, the Radeon RX 480, and some core details a month ago, the biggest news being the price: $200 for the 4GB model, and $229 $239 for the 8GB card. (AMD increased the suggested price on the 8GB model at the last minute, though we'll have to see what happens with street pricing.)"

 

 

Så ja, ser ut som det er 10 dollar mer for kortet enn det som ble sagt i starten. Uansett så burde dette altså ikke utgjøre mer enn omtrent en 100 lapp mer , men det er tydelig at Norske aktører fortsatt har en god del å gå på...

Lenke til kommentar

Elektronikk er vel ikke spesielt billig her lenger. Pga. synkende krone kombinert med økende dollar har prisene på grafikkort ca. dobla seg de siste fem åra, hvorav mesteparten av økninga har kommet de siste to. Jeg regner med å måtte gi over dobbelt så mye totalt for neste maskin + skjerm som i 2011, men da uten SLI.

 

Alt annet har økt i pris også, lønningene har også økt + at det er mindre konkurranse på markedet og dalende salg siden PC'ene holder lenger.  Prisene på elektronikk har økt med ca akkurat samme % som i USA også, det norske prispåslaget var faktisk høyere når jeg begynte med PC (litt mer enn 5 år siden).

 

Det er ganske meningsløst å se på prisøkning alene. Hvis det du kjøper holder dobbelt så lenge og er 70% dyrere så blir det faktisk billigere hvis man slenger brukstiden inn i prisen. Hvis det du kjøper nå gir dobbel ytelse pr krone og har dobbel pris så blir det like mye ytelse pr. krone. Når jeg ser på prisene nå så får man bedre pris/ ytelse enn forrige generasjon.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Jeg også irriterer meg over dette.

 

Ta Komplett som eksempel.

 

Jeg er ute etter et ekstra gtx 980 og skulle gjerne kjøpt nytt.

 

Komplett tar kr. 3800 for billigste kort.

 

Dilemmaet: Nå har GTX 1060 kommet ut og det yter like bra som 980 og bruker mindre strøm. Det er altså et bedre kort. Dette kortet koster kr. 2800 hos Komplett.

 

Jeg kontaktet Komplett via chat og spurte om det var mulig å få 980 til omtrentlig samme pris som 1060. Fra mitt ståsted så tenker jeg at jeg hjelper komplett med å rydde lageret for gamle varer som er i ferd med å bli ukurant.

 

Komplett sitt svar til meg er at dette ikke er mulig. Komplett forklarer at de må selge varer med en viss avanse for å tjene penger. Når det gjelder ukurante varer så settes ikke disse ned i pris før Komplett får en "kickback" fra produsenten for å selge disse ut billig.

Dette er min tolkning av Kompletts forklaring (jeg kan ha misforstått).

 

Dette er fullstendig forståelig, men likevel irriterende. Hvorfor skulle man ønske å betale 1000kr. mer for et dårligere og utdatert kort? I stedet for så kjøper man da selvfølgelig det nye kortet som er en del bedre og mye mye billigere.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Kjøp brukt. Finn.no

 

Newegg har GTX 1060 til 249.99,- USD, og RX 480 til 199.99,- USD.

 

2662,- konvertert til NOK (8,52 kurs) og 2129,- NOK.

 

Prisguide finner man GTX 1060 til salg for 2799,- og RX 480 til 2590,-.

 

Nvidia har et prispremium på 137,- og AMD har et prispremium på 461,- ut fra amerikanske priser. Det jeg ikke forstår er hvorfor AMD får over tre ganger høyere prispremium enn Nvidia. En forskjell på 324,- i dette prissegmentet er mye og kan være avgjørende for hvilket kort forbrukeren velger.

 

Hadde AMD fått samme prispremium som Nvidia og ikke over tre ganger så mye, og solgt 4gb Sapphire RX 480 til 2266,- så hadde RX 480 framstått som et åpenbart førstevalg foran GTX 1060. Slik prissettingen i Norge er per i dag så er det et mye vanskeligere valg.

Endret av MatsG
Lenke til kommentar

Jeg også irriterer meg over dette.

 

Ta Komplett som eksempel.

 

Jeg er ute etter et ekstra gtx 980 og skulle gjerne kjøpt nytt.

 

Komplett tar kr. 3800 for billigste kort.

 

Dilemmaet: Nå har GTX 1060 kommet ut og det yter like bra som 980 og bruker mindre strøm. Det er altså et bedre kort. Dette kortet koster kr. 2800 hos Komplett.

 

Jeg kontaktet Komplett via chat og spurte om det var mulig å få 980 til omtrentlig samme pris som 1060. Fra mitt ståsted så tenker jeg at jeg hjelper komplett med å rydde lageret for gamle varer som er i ferd med å bli ukurant.

 

Komplett sitt svar til meg er at dette ikke er mulig. Komplett forklarer at de må selge varer med en viss avanse for å tjene penger. Når det gjelder ukurante varer så settes ikke disse ned i pris før Komplett får en "kickback" fra produsenten for å selge disse ut billig.

Dette er min tolkning av Kompletts forklaring (jeg kan ha misforstått).

 

Dette er fullstendig forståelig, men likevel irriterende. Hvorfor skulle man ønske å betale 1000kr. mer for et dårligere og utdatert kort? I stedet for så kjøper man da selvfølgelig det nye kortet som er en del bedre og mye mye billigere.

1548.gif

 

måtte flire litt, sendte dem en mail selv og klaget på dette. men de kunne ikke skjønne hva problemet var, fyren som svarte virket smått irritert også

 

tydligvis ikke bare meg som har klaget

Lenke til kommentar

Kjøp brukt. Finn.no

 

Newegg har GTX 1060 til 249.99,- USD, og RX 480 til 199.99,- USD.

 

2662,- konvertert til NOK (8,52 kurs) og 2129,- NOK.

 

Prisguide finner man GTX 1060 til salg for 2799,- og RX 480 til 2590,-.

 

Nvidia har et prispremium på 137,- og AMD har et prispremium på 461,- ut fra amerikanske priser. Det jeg ikke forstår er hvorfor AMD får over tre ganger høyere prispremium enn Nvidia. En forskjell på 324,- i dette prissegmentet er mye og kan være avgjørende for hvilket kort forbrukeren velger.

 

Hadde AMD fått samme prispremium som Nvidia og ikke over tre ganger så mye, og solgt 4gb Sapphire RX 480 til 2266,- så hadde RX 480 framstått som et åpenbart førstevalg foran GTX 1060.

 

RX 480 til 2590,- er Sapphire Nitro+ utgaven, som i USA selges for $219.

Lenke til kommentar

 

Kjøp brukt. Finn.no

 

Newegg har GTX 1060 til 249.99,- USD, og RX 480 til 199.99,- USD.

 

2662,- konvertert til NOK (8,52 kurs) og 2129,- NOK.

 

Prisguide finner man GTX 1060 til salg for 2799,- og RX 480 til 2590,-.

 

Nvidia har et prispremium på 137,- og AMD har et prispremium på 461,- ut fra amerikanske priser. Det jeg ikke forstår er hvorfor AMD får over tre ganger høyere prispremium enn Nvidia. En forskjell på 324,- i dette prissegmentet er mye og kan være avgjørende for hvilket kort forbrukeren velger.

 

Hadde AMD fått samme prispremium som Nvidia og ikke over tre ganger så mye, og solgt 4gb Sapphire RX 480 til 2266,- så hadde RX 480 framstått som et åpenbart førstevalg foran GTX 1060.

 

RX 480 til 2590,- er Sapphire Nitro+ utgaven, som i USA selges for $219.

 

Det er greit, men jeg tok utgangspunkt i den rimeligste versjonen som var til salgs. For AMD var det referansemodellen. I Norge er referanse priset likt med Nitro.

 

Men mye mulig Nitro vil koste litt ekstra, og at referanse etterhvert prises lavere. Referanse RX 480 til 2266,- hadde også vært et veldig godt kjøp.

Endret av MatsG
Lenke til kommentar

 

 

Kjøp brukt. Finn.no

 

Newegg har GTX 1060 til 249.99,- USD, og RX 480 til 199.99,- USD.

 

2662,- konvertert til NOK (8,52 kurs) og 2129,- NOK.

 

Prisguide finner man GTX 1060 til salg for 2799,- og RX 480 til 2590,-.

 

Nvidia har et prispremium på 137,- og AMD har et prispremium på 461,- ut fra amerikanske priser. Det jeg ikke forstår er hvorfor AMD får over tre ganger høyere prispremium enn Nvidia. En forskjell på 324,- i dette prissegmentet er mye og kan være avgjørende for hvilket kort forbrukeren velger.

 

Hadde AMD fått samme prispremium som Nvidia og ikke over tre ganger så mye, og solgt 4gb Sapphire RX 480 til 2266,- så hadde RX 480 framstått som et åpenbart førstevalg foran GTX 1060.

 

RX 480 til 2590,- er Sapphire Nitro+ utgaven, som i USA selges for $219.

 

Det er greit, men jeg tok utgangspunkt i den rimeligste versjonen som var til salgs. For AMD var det referansemodellen.

 

 

Foreløpig selges ikke $199-modellen (4GB referanse) i norske butikker. Kan godt være prisen på disse vil havne på rundt 2250,-, det vet vi ikke enda.

 

Edit: Prisen på 2590,- som prisguide.no henviser til er Nitro+-utgavene hos Komplett og CDON (jeg foretrekker prisjakt.no fremfor prisguide.no, synes prisguide.no har altfor mye feil).

Endret av jonny
Lenke til kommentar

 

Jeg også irriterer meg over dette.

 

Ta Komplett som eksempel.

 

Jeg er ute etter et ekstra gtx 980 og skulle gjerne kjøpt nytt.

 

Komplett tar kr. 3800 for billigste kort.

 

Dilemmaet: Nå har GTX 1060 kommet ut og det yter like bra som 980 og bruker mindre strøm. Det er altså et bedre kort. Dette kortet koster kr. 2800 hos Komplett.

 

Jeg kontaktet Komplett via chat og spurte om det var mulig å få 980 til omtrentlig samme pris som 1060. Fra mitt ståsted så tenker jeg at jeg hjelper komplett med å rydde lageret for gamle varer som er i ferd med å bli ukurant.

 

Komplett sitt svar til meg er at dette ikke er mulig. Komplett forklarer at de må selge varer med en viss avanse for å tjene penger. Når det gjelder ukurante varer så settes ikke disse ned i pris før Komplett får en "kickback" fra produsenten for å selge disse ut billig.

Dette er min tolkning av Kompletts forklaring (jeg kan ha misforstått).

 

Dette er fullstendig forståelig, men likevel irriterende. Hvorfor skulle man ønske å betale 1000kr. mer for et dårligere og utdatert kort? I stedet for så kjøper man da selvfølgelig det nye kortet som er en del bedre og mye mye billigere.

1548.gif

 

måtte flire litt, sendte dem en mail selv og klaget på dette. men de kunne ikke skjønne hva problemet var, fyren som svarte virket smått irritert også

 

tydligvis ikke bare meg som har klaget

 

1. Det er ikke slik produksjon av mikroprosessorer fungerer.

 

2. GTX 980 er ikke rimeligere å produsere selv om GTX 1060 er tilnærmet like rask. 980 har 60% flere cuda cores og dobbelt så stor die size. Nvidia kan sikker produsere fire 1060 for prisen av en 980.

 

Komplett, eller hvilken som helst annen nettbutikk kan selvfølgelig ikke dekke kostnadsgapet før Nvidia setter ned prisen på 980 for å kvitte seg med lagerbeholdningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1. Det er ikke slik produksjon av mikroprosessorer fungerer.

 

2. GTX 980 er ikke rimeligere å produsere selv om GTX 1060 er tilnærmet like rask. 980 har 60% flere cuda cores og dobbelt så stor die size. Nvidia kan sikker produsere fire 1060 for prisen av en 980.

Hva i alle dager er det du snakker om??

 

 

Markedet driter da i hvor mye det koster for nvidia og produsere et kort....

 

Selv om det kostet 8000kr. og produsere originale Titan så er det da ingen som hadde betalt det i dag....

 

Markedet bestemmer prisen. Enkelt og greit.

 

Poenget er at butikkene velger å holde på kortene helt frem til Nvidia gir kickback for å selge dem billig. Dette er helt forståelig, men det er irriterende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...