Gå til innhold

[Løst] enkel/billig lampe/belysning til å fotografere ting og tang innendørs?


Anbefalte innlegg

er på jakt etter en enkel lampe evt. lyskilde som gir bedre og klarere bilder på objekter innendørs. tar bilder av mange objekter som f.eks sko, film- og spill covere og annet. har pr. dags dato en varmhvit lyspære (i taket) som ikke duger i det hele tatt. trenger derfor en lamp evt. lyspære som er noe annet enn varmhvit for å få bedre, lysere og klarere bilder.

 

er ikke kresen. trenger ikke å være noe dyrt eller avansert. skal ikke være noe pro greier, men iallefall bedre enn lyspæret i taket-lys...

 

finnes det noe av det der på f.eks komplett.no? (fordi jeg har en verdikupong der på 500kr)

 

takker for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det han mener er at du bruker vegger/tak som reflektor og "skyter" blitslyset mot de istedenfor rett på motivet, da får du mer soft og fordelt lys.

 

Det du trenger er noen lamper som gir en fargetemperatur på ca. 5000K

 

Hvis det er stort sett mindre enheter du fotograferer kan det være fornuftig og lage et enkelt lystelt.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det høres jo ganske fresh ut å ta produktbilder med mobilen; hvorfor ikke kjøpe et brukt DSLR med optikk (kvalitet på optikk har ingen betydning) til 1000-1500 spenn på finn.no eller lignende. Du vil få 100 ganger bedre bilder; og kan bruke en standard blits. Mye enklere.

Lenke til kommentar

glemte selvfølgelig å si at jeg tar bilder med mobilkamera og ikke en...ja...DSLR.. 

 

er ikke så nevneverdig mange bilder, men ja, et par...

 

har du en link til en slik "vegg" du snakker om, eller hva mente du? sorry, litt for fotonoob jeg.

Så lenge veggen eller taket ditt er i relativt nøytrale farger; så er det bare å bruke taket du allerede har i rommet (eller veggene); kombinasjon er ofte bra (pek blits bakover litt skrått opp); sett styrken på den til du får ønske resultat. Sett kamera på manuell (typisk lukker 1/200 eller lignende; og ISO100/200 og blender typisk 5.6 eller hva som passer). Setter du blitsen på manuell og tar et par prøvebilder så vil resultatet blit likt på alle bilder; og du slipper å bli påvirket av farger på produkt du tar bilder av osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

glemte selvfølgelig å si at jeg tar bilder med mobilkamera og ikke en...ja...DSLR.. 

 

er ikke så nevneverdig mange bilder, men ja, et par...

 

har du en link til en slik "vegg" du snakker om, eller hva mente du? sorry, litt for fotonoob jeg.

Så lenge veggen eller taket ditt er i relativt nøytrale farger; så er det bare å bruke taket du allerede har i rommet (eller veggene); kombinasjon er ofte bra (pek blits bakover litt skrått opp); sett styrken på den til du får ønske resultat. Sett kamera på manuell (typisk lukker 1/200 eller lignende; og ISO100/200 og blender typisk 5.6 eller hva som passer). Setter du blitsen på manuell og tar et par prøvebilder så vil resultatet blit likt på alle bilder; og du slipper å bli påvirket av farger på produkt du tar bilder av osv.

 

Mistenker at du overså den lille detaljen trådstarter nevner om at det er snakk om mobilbilder :p

 

- beklager! så ikke at det var du som foreslo å kjøpe på finn!

Endret av D3FaUlT
Lenke til kommentar

- beklager! så ikke at det var du som foreslo å kjøpe på finn!

Ikke noe problem, det hender vel for de fleste at man ikke klarer få med alle deler i en diskusjon. 

 

Forøvrig; om trådstarter fortsatt ønsker å bruke mobil. Så er det selvsagt mulig å bruke LED-lys (for video) og få festet mobil på et stativ (vanlig lysstativ med kameraholder på toppen bør holde i lange baner). Dette vil forøvrig bli dyrere enn å finne et billig speilrefleks med blits på finn (alle modeller duger).

Lenke til kommentar

ja, det ble mye dyrere enn hva man hadde planlagt. er ikke SÅ detaljert fotografering det jeg skal bedrive på med, men men...

 

uansett, jeg setter pris på både ideer og svar.

 

løsningen ble, som nevnt ovenfor, et "hus" med hvite vegger. fant frem knæsjhvite laken som jeg har satt på noen hvite "beholdere" slik at det nå har blitt et hus med hvite vegger, uten tak da, men der har jeg jo kaldhvitt lys som lyser ned, så da ordner det seg. :)

 

takk igjen.

 

tråd løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...