Gå til innhold

Finansiering av oppussing av et helt hus


Anbefalte innlegg

Jeg får muligens overta huset til bestefaren min om noen år. I første omgang blir det til at jeg og familien min deler huset med han til han blir for skrøpelig til å bo der og må på sykehjem eller lignende. Et "problem" med å overta huset er at det har ikke vært pusset opp etter han bygde det på tidlig 70-tall. Det er så vidt jeg vet greit vedlikeholdt, men stilen på hele huset er fra den tiden og ikke særlig fint etter min mening. Så egentlig må hele huset få en overhaling, inkl 2 bad og kjøkken. 

Vi har ikke duskutert detaljene rundt overtagelse, men jeg vil tro det vil være en gunstig løsning for oss så vi ikke trenger å ta opp så mye i lån, i beste fall ikke noe i det hele tatt. Jeg har en leilighet nå som jeg vil selge når vi flytter og som jeg antagelig vil sitte med et overskudd på ihvertfall et par 100 000 kr. 

Det vil nok imidlertid ikke være i nærheten av nok til å finansiere oppussing og møblering av hele huset, så hvordan kan jeg finansiere det?

Huset fungerer jo som det er og det er ingen umiddelbare behov for oppussing, så det er noe jeg evt kan ta i omganger etterhvert som jeg får spart opp penger og gjøre så mye som mulig selv, men ser for meg at det vil ta rimelig lang tid, og det hadde vært fint å kunne pusse opp ihvertfall soverom, kjøkken og kanskje bad relativt kjapt.

Vil lån til oppussing ha mye høyere rente enn et boliglån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Når du overtar huset så få en verdivurdering, ta denne med deg i banken og lån deretter det du trenger på boligen, opp til 85% At du har noen kr i bakhånd vil bare virke positivt. Da får du en boligrente på et lån du kan bruke til hva du vil, også kan du prioritere det fremfor å skulle spare frem rom for rom. Det er bedre å ta alt med en gang, enn å skulle ta det etterhvert for til slutt vil du være så dritt lei at det aldri kommer til å bli ferdig. 

Lenke til kommentar

om du skal overta huset uten å måtte gi noe, er det å ta en verdivurdering/takst lureste. da for du en standpunkt på verdi av huset samt en buffer på egenkapital hvor du kan ta et oppussinglånet. når huset er ferdig oppusset så tar du ny vurdering og få presset rente lavere samt egenkapitalen i huset til høyere verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bedre å ta alt med en gang, enn å skulle ta det etterhvert for til slutt vil du være så dritt lei at det aldri kommer til å bli ferdig. 

Du har vel sett sinnasnekkeren? Problemer med de er de starter i alle retninger da blir man aldri ferdig.

Ta heller et rom av gangen.

 

Angående lån er nok små lån hvor rentene er høyest.

Beste er vel heller å vente med å pusse opp til du har spart opp nok penger.

Så slipper du å komme i gjeldsfella hvis du blir arbeidsledig.

 

Særlig når det ikke er nødvendig å pusse opp, kun for boligen skal se nyere ut.

Men du bør først prioritere utvendig opppusing særlig maling\beising hvis ikke boligen av av mur

Det bør du ikke utsette lengere en  nødvendig da sopp\råte kan fort bli dyrt. Samme med sprekket takstein etc.

Slike kostnader kan bli dyrt å ikke gjøre noe med. Eleksitet\ vann rør bør også sjekkes da 1970 hadde man ikke jording en gang, men kan være det og sikringen har vært byttet ut før den tid. Men hvis alt er greit også der. Kan du heller vurdere å skaffe møbler eller andre ting du har råd til. Eller se mulighet å jobbe ekstra.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...