Gå til innhold

Hjelp til valg av minne i7-6850K


Shelke88

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Ser at valg av minne har blitt besvart nylig for denne CPUen, men jeg har egentlig funnet flere type ram.. Bare usikker på hva jeg skal velge.

 

Kommer til å kjøre Asus X99 Strix Gaming og i7-6850K og ønsker egentlig å benytte meg av alle funksjonene tilgjengelig.. Mao. ønsker jeg også å dra nytte av Quad-channel.

 

Har også tenkt en del på hvor mye ram jeg skal ha.. Ser flere og flere spill begynner å kreve 16GB som recommended, ønsker å bygge en rig som holder i 4-5 år med kun utbytte av skjermkortene.

 

Tenker da først og fremst, 32GB vs 64GB? Vet at 64GB er overkill i dag, men er det overkill om 3-4år?

 

 

Så til valg av ram, har tittet på to forskjellige typer. Corsair Vengeance LPX og G.skill TridentZ.

 

Har et Rødt/Svart tema på gang her og tenkte å gjenspeile det i rammen også, siden Corsair Vengeance LPX er ensfarget, så tenkte jeg egentlig to stk 4x8GB (quad-channel) kits av samme type, et i rødt og et i svart.. For å matche temaet.

 

Å kjøre 8 sticks har jeg skjønt stresser memory controlleren unødvendig(?) og det er heller bedre å da skaffe seg 4x16GB.. Men føler at å kun ha en farge på rammen ødelegger litt av looken.

 

 

Derfor har jeg også tittet på G.skill, men her får jeg et annet problem :) Hos Proshop finner jeg f.eks disse: TridentZ 32GB og TridentZ 64GB . Saken er da at hos Proshop står det at disse er Quad-channel, men hos G.skill står det at de er Dual Channel (Z170).. Nå fungerer vel også Z170 minne på X99, men vil de kjøre i Quad Channel? 32GB kittet finner jeg også i manualen hos Asus som at de er sertifisert til å fungere, men ikke 64GB sticken.

 

 

Så min avgjørelse vil ligge på om G.skill sine kit vil kjøre Quad-channel på et X99 HK og CPU som støtter det? Om de ikke gjør det, må jeg vurdere Corsair, men 8 sticks kan bli litt drøyt og at man møter på komplikasjoner med å mikse to kit, selv om det antagelig vil gå bra.

 

Quad-channel vil nok ikke ha noe spesielt å si i den virkelige verden, men hvorfor ikke dra nytte av de funksjonene man får med. Kanskje enda mer utnytte av det i fremtiden?

 

Får håpe at noe av dette ga mening og at det kommer noen oppklarende svar.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du må spørre om dette da trenger du helt sikkert ikke 64 gb.

De fleste har ikke mer enn 8 eller 16. Har selv 16 og det er plenty, men hadde jeg kjøpt i dag ville jeg nok landet på 32.

Ram-priser har droppet mye de siste årene.

Det er lenge siden lite ram var et problem i pc-verdenen, når man hadde 32 og 128 mb kanskje, men ikke i disse dager.

Lenke til kommentar

Har disse selv. Minne kontrolleren i CPU vil ikke takle å ha dem på 3600 Mhz, men 3200 eller 3400 går an. Har mine på 3200 Mhz med 15-15-15-35 1T timings og 1.35v. Funker fint det :) Eller du kan velge G.Skill TridentZ 3200 Mhz CL14 kittet. Da kan du bare sette XMP profil. 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hvis du må spørre om dette da trenger du helt sikkert ikke 64 gb.

De fleste har ikke mer enn 8 eller 16. Har selv 16 og det er plenty, men hadde jeg kjøpt i dag ville jeg nok landet på 32.

Ram-priser har droppet mye de siste årene.

Det er lenge siden lite ram var et problem i pc-verdenen, når man hadde 32 og 128 mb kanskje, men ikke i disse dager.

Bruker allerede 12GB i bla. Doom, flere spill har allerede begynt å kreve 16GB recommended.. Så vet ikke hvor lenge 16GB holder for å spille alt på Ultra fremover.

Lenke til kommentar

Har disse selv. Minne kontrolleren i CPU vil ikke takle å ha dem på 3600 Mhz, men 3200 eller 3400 går an. Har mine på 3200 Mhz med 15-15-15-35 1T timings og 1.35v. Funker fint det :) Eller du kan velge G.Skill TridentZ 3200 Mhz CL14 kittet. Da kan du bare sette XMP profil. 

Vet du om TridentZ kittet vil kjøre Quad Channel på X99? Selv om G.skill nevner at det er Dual channel for Z170 på sine sider?

Lenke til kommentar

Vet du om TridentZ kittet vil kjøre Quad Channel på X99? Selv om G.skill nevner at det er Dual channel for Z170 på sine sider?

 

Ja, G.Skill TridentZ DDR4-3200 QC - 32GB vil funke. QC står for Quad Channel. Grunnen til at kanskje det står dual channel for Z170 på G.Skill sine sider er fordi brikkene funker der også, men da kun i dual channel så klart.

Lenke til kommentar

Pass bare på hvilke RAM slotter du putter brikkene ned i når du får dem :) (les i manualen)

Takker! tror jeg banker på med 32GB kittet, tipper det må holde i noen år til.. Nesten 2000,- til for 64GB og da tenker jeg innen den tiden mer enn 32GB trengs, så er ram såpass billig at jeg kan kjøpe et nytt 64GB kit da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...