Gå til innhold

død, eller "stuck" piksel, noe å bry seg om egentlig?


Anbefalte innlegg

har merket at mitt canon 6d har en død eller eventuelt så kalt "stuck" piksel. Den er egentlig kun synlig ved 100%, men blir litt mer synlig ved mørk bakgrunn(feks mørke skyer) og ved lange eksponeringer. Virker også som den er mer synlig ved langeksponering ved iso 200 kontra iso 100.

 

Uansett, det jeg reagere mest på er, at den ikke blir fjernet av LR5, når jeg henter raw fila inn. Andre så kalte "hot pixels", som kommer frem ved lange eksponering-er blir fjernet, men denne ene lille hvite pikselen blir ikke fjernet, noe som får meg til å tro at det er en død piksel.

 

Er dette egentlig noe å bry som om og en relativ vanlig sensor defekt? Eller har jeg vært litt uheldig, med tanke på at dette mest sannsynlig er en død piksel, som dukker opp på alle bilder og ikke blir fjernet av LR.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er helt normalt på alle sensorer. Bruker du lightroom eller adobe camera raw så pleier den være veldig flink til å fjerne varme/død pixler. Enkelte kamera har også måter å remappe disse pixlene via meny (ofte godt skjult). Enkelte Nikon skal man kjøre rens av bildesensor 2 ganger fortløpende med deksel på kamerahuset (eller objektiv).

 

NB! dette er ingen defekt, alle kamera har dette fra fabrikken... derfor kamerahusene har system for å remappe pixler rundt for å estimere de defekte pixlene. Hvilke pixler som dør eller blir varme varierer over tidsløpet til sensoren også. Derfor dette ikke kan løses fra fabrikk.... nye vil komme, og enkelte vil komme til live igjen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...