Gå til innhold

Liggeunderlag, forslag når komfort>størrelse>vekt


Anbefalte innlegg

Hei,

vi planlegger en biltur-campingferie til sommeren. Jeg er ikke ofte på turer hvor vi primært går over lengre strekninger. Som regel har vi enten Kajak, bil, sykler etc. Jeg har et 5-6 år gammelt liggeunderlag fra Ajungilak (mammut) som er svært behagelig, dog for stort. Dette er ca 68 cm bredt og 5-6 cm tykt, men kan ikke brettes i to før det rulles opp. Dermed må det ofte henge på utsiden av min Bergans Viking 130L ryggsekk. Jeg har også et Artiach skin-mat som er vesentlig mindre (deles i to før opprulling), men kun 2,5 cm tykk. Disse sover jeg godt på.

 

Jeg ønsker en tredje matte og har nå forsøkt to typer fra Therm-a-rest kjøpt på XXL (siste var "NeoAir Venture WV"). Disse har også vært oppblåsbare, men er for meg ikke gode å ligge på. Årsaken er at det føles som en luftmadrass; dytter jeg hodet ned i madrassen spretter bena opp. Slik er det overhode ikke på mine to eldre liggeunderlag. Tydeligvis er det annerledes teknologi...

 

Jeg spør derfor etter tips til liggeunderlag som ligner på mine eldre liggeunderlag (Ajungilak mammut og Artiach skin-mat) som ikke fremstår som "luftmadrasser" om dere forstår hva jeg mener. Når jeg trår på den ene enden vil jeg ikke at motsatt ende skal endre fasong/bli større grunnet endret lufttrykk/volumendring i madrassen. Tykkelse helst <3-4cm. For meg er det viktigere at liggeunderlaget tar liten plass enn at det veier 1 kg mindre... 

 

 

På forhånd takk for hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei hå!

 

Jeg og madammen bruker begge liggeunderlag på korte og lange turer. Hun kjører Sea ro Summit (Grønn) og er meget fornøyd med dette. Jeg syns det er litt for smalt, men vekten og volumet det tar i pakket tilstand er utrolig bra.

 

Jeg bruker et Exped Synmat 9 LW (9 cm tykk, LW = long and wide). Det veier litt over kiloen og er nesten dobbelt så stort som hennes underlag pakket sammen, men fremdeles en fin størrelse som får god plass i min 120l sekk. Komforten er helt upåklagelig og jeg sover like godt ute som jeg gjør hjemme. I tillegg er det fylt med syntetisk stoff som tåler ned mot -25 grader, en temperatur jeg fikk testet underlaget på nå i mars som var.

 

Personlig liker jeg ikke Therm-a-rest, men det er KUN pga. lyden der lager når man ligger på de. Det virker som at det er kreppapir øverst, noe som irriterer meg intenst når jeg skal sove. Ellers enn lyden syns jeg de er gode.

Lenke til kommentar

Sånn generelt så føler jeg ikke at det er sånn. Hvis jeg setter meg på midten vil jo luften pressen ut mot sidene, men jeg merker ingenting til dette når jeg ligger på det.

 

Hvis du er usikker på størrelse på der, kan du søke det opp på YouTube. Det fins mange videoer av de der! Hvis du ønsker enda mer kuldemotstand har de en serie med dun inni også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...