Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte før oppsigelsestid?


Laserflip

Anbefalte innlegg

Ifg min kontrakt har jeg 3 mnd oppsigelse og sa opp for 2 mnd siden - altså må jeg bo her i 1 mnd til. Det hadde vært veldig praktisk om jeg kunne flytte før så jeg prøver å sette meg litt inn i lovene rundt det. Naboen min (som har samme type leilighet) har visst 1 mnd oppsigelse - fordi utleier mente at det går under § 9-6:

 

 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

(vi har kun et enkeltrom, resten er felles, men skjønner ikke helt det med "adgang til en annens bolig")

Nå skal det sies at utleier er rimelig sleip, og hadde skrevet inn at leietaker har 3 mnd oppsigelse, men de har bare 1... er dette lov? Uansett så har jeg 3 mnd.

 

Jeg har lest at hvis jeg finner en leietaker som vil flytte inn med en gang, kan ikke utleier nekte meg dette uten saklig begrunnelse?

Men jeg lurer også på om §9-6 eller noe annet kan gi meg grunnlag for å flytte før? Eller er den eneste utveien for meg å finne noen som kan ta over med en gang?

 

Edit: nå har jeg lest litt mer, og for meg ser det ut som at utleier *kan* nekte og at da skjer ikke noe mer enn at jeg kan si opp etter vanlige bestemmelser, altså 3 mnd, og da er jeg jo like langt...?

Endret av Laserflip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leste et sted at husleieloven gjelder fremfor avtaler, og at jeg kan kreve å følge husleieloven. Men det måtte i så fall være på grunn av "enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig", men usikker på om det gjelder meg. Jeg har kun ett rom, men med eget bad, og stue/kjøkken er delt med resten av etasjen. Utleier bor ikke her heller.

 

Så eneste muligheten min er å finne ny leietaker? Har også hørt at jeg kan flytte før hvis utleier skulle ha vært i stand til å finne ny leietaker før - det er tydelig at han bare ikke gidder å prioritere det. Han har 5 etasjer med leiligheter liksom, og det har allerede flyttet inn 2-3 nye beboere men da selvfølgelig i andre rom... veti kke om dette er noe jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...