Gå til innhold

Selvskading etter sesjon del 2


Eriknis

Anbefalte innlegg

Jeg var på sesjon del 2 i tidlig 2015. Jeg besto legetesten og de andre 2 testene og ble sendt til garden, men etter det var jeg dum nok til å begynne med selsvskading. Jeg har ett halvt dusin arr på begge lår. Er dette noe som kan hindre førstegangstjenesten min? Må jeg må jeg besøke psykolog for å få dømt den psykiske helsen min?Må jeg si ifra til forsvaret at jeg har disse arrene? Jeg har ikke vært til behandling hos psykolog tidligere, men har ikke skadet meg selv på 1,5 år.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du føler deg selv psykisk skikket, trenger du ikke å si fra til de. Et kjent ordtak i forsvaret "Hvis det ikke plager deg, plager det ikke oss heller." Kommer bare til å oppstå masse klammerier og evt tjenestenekt hvis du nevner dette. Hadde jeg vært deg og ville tjenestegjort, hadde jeg ikke nevnt dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Har du det vondt og trenger hjelp, må jeg anbefale deg å ta en prat med legen på sykestua. For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det kan kanskje hindre deg i å fullføre førstegangstjenesten, eller du kan bli omplassert til en ikke kjempende enhet. Du kan eksempelvis bli omplassert og gjort til velferdssoldat, feltprestassistent, eller bli designert til lignende tjeneste.

Har du snakket med dine romkamerater eller makker om dette? Det er kjipt å holde tett om ting som er vondt.

Lenke til kommentar

Hvis arrene blir oppdaget og du ikke har vært ærlig (de kan se at du ikke har nevnt noe om selvskading på sesjon 2). Så kan du bli dimmet veldig fort, enten det skjer ved innrykk eller senere tjeneste. Det kan enten være befal som ser det eller medsoldater som sier ifra.

Selvskading går under psykiske helse. Og det er noe forsvaret tar alvorlig, de tar generelt helse alvorlig uansett. 

Det er bedre å være ærlig med engang, ettersom det kan være en vuderingssak. Og ved å si ifra viser du at du er klar over det og at du er ærlig.

 

Forsvaret vurderer psykiske helse ved hjelp av to ting. Erklæring om at du er frisk og hvor lenge siden det er siden sist.

Så hvis jeg var deg ville jeg ha gått til psykolog og fått erklæring om at du er frisk. Ettersom det er 1.5 år siden sist gang du gjorde det. Så tviler jeg på at det vil stoppe deg i å kunne fullføre førstegangstjeneste.

 

"Hvis det ikke plager deg, plager det ikke oss heller"

 

 

Gjelder for en god del i forsvaret. Men psykiske helse er ikke en av de. Ettersom det handler om sikkerheten til medsoldater og befal. Og vurdere sin egen psykiske helse er ikke lett. 

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg selv psykisk skikket, trenger du ikke å si fra til de. Et kjent ordtak i forsvaret "Hvis det ikke plager deg, plager det ikke oss heller." Kommer bare til å oppstå masse klammerier og evt tjenestenekt hvis du nevner dette. Hadde jeg vært deg og ville tjenestegjort, hadde jeg ikke nevnt dette. 

 

Selvskading er et resultat av at noe plager vedkommende. Jeg skjønner derfor ikke relevansen av det du skriver.

Lenke til kommentar

 

Hvis du føler deg selv psykisk skikket, trenger du ikke å si fra til de. Et kjent ordtak i forsvaret "Hvis det ikke plager deg, plager det ikke oss heller." Kommer bare til å oppstå masse klammerier og evt tjenestenekt hvis du nevner dette. Hadde jeg vært deg og ville tjenestegjort, hadde jeg ikke nevnt dette. 

 

Selvskading er et resultat av at noe plager vedkommende. Jeg skjønner derfor ikke relevansen av det du skriver.

 

TS sier selv at h*n ikke har drevet med selvskading på 1.5 år. Selvfølgelig er det noe som har plaget TS, men det ser ut som h*n har  lyst å tjenestegjøre. Dette er ikke psykologi diskusjon, jeg svarte på spørsmålet til TS, så jeg skjønner derfor ikke hvorfor du gidder å kommentere slik.

Lenke til kommentar

Du fikk med deg at TS skrev at han begynte med selvskading igjen i militæret?

 

Jeg kommenterer slik fordi det ikke er en god ide at noen som sliter så mye skal måtte gå rundt uten å få hjelp, og ikke minst omgås skarpladde våpen.

Du vet at selvskading og skarpladde våpen ikke har noen sammenheng? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...