Gå til innhold

Beste 4G modem/ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en netgear aircard 785, den er bra.

 

OK fint, men hva med evne til mottak ved svake signaler, det er det som er utfordringen på hytta og har lite lyst til å sette opp utvendig antenne, dessuten blir ledningen så lang at dempningen biir så høy at forsterkningen omtrent tapes i ledningen.

Tips om tester eller rutere som er bra ved svake signaler?

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å bruke ruteren til Telia, montere ekstefne antenner på utsiden av hytta, ha ruteren nær antenna, deaktivere wifi, kjør nettverkskabel til ny ruter som kan ta seg av wifi. Tungvint, men da får du utnyttet wifi og mobildekning best mulig.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å bruke ruteren til Telia, montere ekstefne antenner på utsiden av hytta, ha ruteren nær antenna, deaktivere wifi, kjør nettverkskabel til ny ruter som kan ta seg av wifi. Tungvint, men da får du utnyttet wifi og mobildekning best mulig.

 

Takk for svar, men enig i at dette blir mye bokser og ledninger og tungvint.

 

Ser nå på en av disse 2:   http://www.prisjakt.no/product.php?p=3172505   eller denne:   http://www.prisjakt.no/product.php?p=2899769

 

Ser at Huawei har Cat6 og dermed inntil 300 Mb/s nedlasning, men dette er vel noe som ikke er tilgjengelig i 4G nettet i Norge enda slik at TP linken (som er billigere og nyere) som "bare" har Cat4 med 150 Mb/s er like bra?

Eksterne antenner kan dog være viktig, og det har vel bare Huawei ser det ut som.

 

Vil Cat6 gi bedre fart i Norge pga at den bruker 2 frekvenser og dermed, selv om nettet er overbelastet pga mange brukere, klarer å levere bedre fart enn en ruter som bare har Cat4?

Lenke til kommentar

Selv om du ikke vil ha det, så anbefaler jeg at du kjøper deg en ekstern antenne. Selv om du taper en del i kabelen, så vil du få betraktelig bedre signal. Selv bruker jeg følgende antenne https://www.komplett.no/product/776064/mobil/mobilt-bredbaand/poynting-xpol-a002-8-dbi-panelantenne.

 

Et annet alternativ er å bruke en router der du kan sette inn et 4G usb-modem, og plasserer det i en tett boks utendørs der signalet er best. Routere fra produsenten Dovado er perfekte til slikt. Av erfaring synes jeg Wi-Fi signalet på Dovadorouterene rekker langt. Et billig USB 4G modem skaffer du deg billig på eBay, f.eks dette http://www.ebay.com/itm/4G-Huawei-E3372h-USB-LTE-Dongle-Modem-HiLink-Mobile-Broadband-Internet-Unlocked-/122018423869?

Det finnes også andre routere som kan benyttes, hvis du går inn på ofmodemsandmen.com så ser du hvilke modem de lager firmware til (kanskje har du allerede et liggende?). 

Ang. USB-modem så har jeg best erfaring med Huawei-modemer uten Hi-Link, men de virker knirkefritt på Dovado (Dovado deaktiverer Hi-Link på modemet), kan være litt mere prakk på OpenWRT-løsninger. Spesielt om du skal legge inn port-forward.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du ikke vil ha det, så anbefaler jeg at du kjøper deg en ekstern antenne. Selv om du taper en del i kabelen, så vil du få betraktelig bedre signal. Selv bruker jeg følgende antenne https://www.komplett.no/product/776064/mobil/mobilt-bredbaand/poynting-xpol-a002-8-dbi-panelantenne.

 

Et annet alternativ er å bruke en router der du kan sette inn et 4G usb-modem, og plasserer det i en tett boks utendørs der signalet er best. Routere fra produsenten Dovado er perfekte til slikt. Av erfaring synes jeg Wi-Fi signalet på Dovadorouterene rekker langt. Et billig USB 4G modem skaffer du deg billig på eBay, f.eks dette http://www.ebay.com/itm/4G-Huawei-E3372h-USB-LTE-Dongle-Modem-HiLink-Mobile-Broadband-Internet-Unlocked-/122018423869?

 

Det finnes også andre routere som kan benyttes, hvis du går inn på ofmodemsandmen.com så ser du hvilke modem de lager firmware til (kanskje har du allerede et liggende?). 

 

Ang. USB-modem så har jeg best erfaring med Huawei-modemer uten Hi-Link, men de virker knirkefritt på Dovado (Dovado deaktiverer Hi-Link på modemet), kan være litt mere prakk på OpenWRT-løsninger. Spesielt om du skal legge inn port-forward.

 

 

Skjønner det med ekstern antenne, men synes det ble litt komplisert med USB 4G modem inn i en ruter når man får alt i en boks.   Har heller ikke noe slikt liggende.   Hvilke er best av de 2 jeg linket til over ?  Ser ut som TP link ikke har antenneinngang så da er man jo låst til intern antennen.

 

 

Lenke til kommentar

 

Selv om du ikke vil ha det, så anbefaler jeg at du kjøper deg en ekstern antenne. Selv om du taper en del i kabelen, så vil du få betraktelig bedre signal. Selv bruker jeg følgende antenne https://www.komplett.no/product/776064/mobil/mobilt-bredbaand/poynting-xpol-a002-8-dbi-panelantenne.

 

Et annet alternativ er å bruke en router der du kan sette inn et 4G usb-modem, og plasserer det i en tett boks utendørs der signalet er best. Routere fra produsenten Dovado er perfekte til slikt. Av erfaring synes jeg Wi-Fi signalet på Dovadorouterene rekker langt. Et billig USB 4G modem skaffer du deg billig på eBay, f.eks dette http://www.ebay.com/itm/4G-Huawei-E3372h-USB-LTE-Dongle-Modem-HiLink-Mobile-Broadband-Internet-Unlocked-/122018423869?

 

Det finnes også andre routere som kan benyttes, hvis du går inn på ofmodemsandmen.com så ser du hvilke modem de lager firmware til (kanskje har du allerede et liggende?). 

 

Ang. USB-modem så har jeg best erfaring med Huawei-modemer uten Hi-Link, men de virker knirkefritt på Dovado (Dovado deaktiverer Hi-Link på modemet), kan være litt mere prakk på OpenWRT-løsninger. Spesielt om du skal legge inn port-forward.

 

 

Skjønner det med ekstern antenne, men synes det ble litt komplisert med USB 4G modem inn i en ruter når man får alt i en boks.   Har heller ikke noe slikt liggende.   Hvilke er best av de 2 jeg linket til over ?  Ser ut som TP link ikke har antenneinngang så da er man jo låst til intern antennen.

 

 

 

 

 

Ble litt feil dette, her skal vel svaret ligge:   Skjønner det med ekstern antenne, men synes det ble litt komplisert med USB 4G modem inn i en ruter når man får alt i en boks.   Har heller ikke noe slikt liggende.   Hvilke er best av de 2 jeg linket til over ?  Ser ut som TP link ikke har antenneinngang så da er man jo låst til intern antennen.

Lenke til kommentar

Fikk tips om at det kan være kapasitet i området (Stavern) som er problemet og ikke signalstyrke.  Har signal på mellom - 65 og - 75 dBm og det er uten bruk av ekstern antenne. Noen ganger så bra som -55 dBm Dette er vel bra nok ?

 

Men; Speedtest viser enormt stor variasjon, alt fra 28 Mb/s ned i 1 Mb/s.  Noe jeg kan gjøre for å stabilisere hastigheten?  Har en gammel ZTE MF91D 4G ruter og tenkte den var noe av problemet?

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Dette er bra signal ja, det du kan forsøke er å låse routeren på 3G eller 4G å se om det gjør noen forskjell. Noen har også mulighet for å låse på gitte 4G frekvenser. Om jeg låser routeren min på 1800MHz då får jeg som regel bedre hastighet enn på 800MHz, selv om signalet på 800MHz er sterkere.(En 4G+ routeren vil bruke begge disse båndene og gi deg dobbel fart i teorien. Men jeg har kun en vanlig 4G routeren)

Endret av Krokan
Lenke til kommentar

Dette er bra signal ja, det du kan forsøke er å låse routeren på 3G eller 4G å se om det gjør noen forskjell. Noen har også mulighet for å låse på gitte 4G frekvenser. Om jeg låser routeren min på 1800MHz då får jeg som regel bedre hastighet enn på 800MHz, selv om signalet på 800MHz er sterkere.(En 4G+ routeren vil bruke begge disse båndene og gi deg dobbel fart i teorien. Men jeg har kun en vanlig 4G routeren)

 

 

OK; så da kan det hjelpe å bytte til et 4G+ modem, selv om problemet skulle være at det er for mange som bruker nettet på stedet jeg er, eller vil da kapasiteten pr. kanal halveres slik at summen blir den samme?  Har som sagt et 3 år gammelt ZTE modem fra Telenor nå, men kjører Banzai (som vel er Telio infrastruktur)

Lenke til kommentar

Telia ligger nok en del etter Telenor når det gjelder 4G+ utbygging. Du kan gå inn på finnsenderen.no for å se hvilke frekvenser de bruker i området ditt. Har senderen både LTE på 800 og 1800 (evt 2600 MHz) så benyttes nesten garantert 4G+ teknologi. Men jo høyere frekvens, jo mer utsatt er signalet for hindringer. 2600MHz krever nesten fri sikt til senderen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-329093

Jeg driver og trikser med Netgear Aircard 785 nå, og jeg kan ta ut batteriet og kjøre den av bare strøm enten fra vegguttak eller fra USB-utgang på PC, og når den er koblet i USB på PC så trenger jeg ikke bruke wifi, da blir den kablet modem! :)

Jeg drev og lurte på å kjøpe en ruter uten batteri og med 4G, for å slippe å passe på å koble til og fra strøm etter om batteriet er fullt eller tomt, eller kjøpe en USB-pinne med 4G og koble i en wifi ruter, men denne funker jo uten batteri så da trenger jeg ikke kjøpe noe mer :)

 

Dette sto IKKE i bruksanvisningen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Dere som har en Aircard av noe slag, hvordan fungerer standby? Er det slik at dingsen kan stå på i en bag og være synlig for enheter selv om ingen er aktive, eller må du manuelt vekke den når du skal koble på? Vurderer en 790S som avlaster for hotspot på mobilen, da det som irriterer meg mest med iPhone hotspot er at hotspot-delen av settings må være åpen for at andre enheter skal se nettverket om ikke noe allerede bruker det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Dere som har en Aircard av noe slag, hvordan fungerer standby? Er det slik at dingsen kan stå på i en bag og være synlig for enheter selv om ingen er aktive, eller må du manuelt vekke den når du skal koble på? Vurderer en 790S som avlaster for hotspot på mobilen, da det som irriterer meg mest med iPhone hotspot er at hotspot-delen av settings må være åpen for at andre enheter skal se nettverket om ikke noe allerede bruker det.

Ikke sikker på om jeg forstod riktig, men den er på så lenge den har strøm på batteriet...

 

Hvis du må vekke den så kan du gjøre det fra "nettsiden" til ruteren, eller fra android appen som finnes ihvertfall for den jeg har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Dere som har en Aircard av noe slag, hvordan fungerer standby? Er det slik at dingsen kan stå på i en bag og være synlig for enheter selv om ingen er aktive, eller må du manuelt vekke den når du skal koble på? Vurderer en 790S som avlaster for hotspot på mobilen, da det som irriterer meg mest med iPhone hotspot er at hotspot-delen av settings må være åpen for at andre enheter skal se nettverket om ikke noe allerede bruker det.

Ikke sikker på om jeg forstod riktig, men den er på så lenge den har strøm på batteriet...

 

Hvis du må vekke den så kan du gjøre det fra "nettsiden" til ruteren, eller fra android appen som finnes ihvertfall for den jeg har.

 

Altså, om den har stått på i en halvtime uten noe tilkoblet, vil nettverket dens være tilgjengelig uten noe interaksjon med det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Woffington: Nå lot jeg min aircard 785S stå uten noe tilkoblet i godt og vel 40 minutter, og så koblet jeg meg på wifi-nettverket dens, jeg måtte ikke innom "rutersiden" dens i nettleseren, og måtte ikke fikle med noen knapper eller noe for å vekke den, så snart jeg koblet meg på nettverket var jeg på nett, lastet med en gang et nettsted jeg gikk inn på. Ingen problemer.

 

Netgear aircard appen finnes for iphone også forresten, jeg sjekket det med det samme. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...