Gå til innhold

Arbeidsoppgaver på IT avdeling


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Skal begynne som lærling på it avdelingen til et stort universitet. Derfor lurer jeg på hva som er typiske jobber på en it avdeling, og hva jeg kan gjøre for å forberede meg godt før jeg starter i jobben?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg oppsett av datalabber, eller mer vedlikehold av disse, updates, group policy osv.

De skolene jeg har gått på virker det som IT driver generell support for lærere og all annen stab. I form av 'PC har klikka'. Muligens AV support i auditorium og møterom. Drift og vedlikehold av skolens nettverk. Vedlikehold av utallige skrivere er også sannsynlig tror jeg.

 

Har ikke hatt liknende stilling, bare går ut ifra det jeg har sett som student. Derfor ganske vagt svar, men kanskje litt hjelpsomt.

Endret av almond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Takk for tips. Har sendt mail til sjefen. Noen som vet om noen gode bøker/nettsider hvor jeg kan lese meg opp på forskjellige emner innen it drift, servere o.l?

Lenke til kommentar

Takk for tips. Har sendt mail til sjefen. Noen som vet om noen gode bøker/nettsider hvor jeg kan lese meg opp på forskjellige emner innen it drift, servere o.l?

Spørs jo hva du vil fordype deg i, men Microsoft Virtual Academy er bra for mye MS-ting (www.mva.ms). PowerShell er min klare anbefaling, det bruker jeg mye tid på med elevene mine (på Vg2 IKT-servicefag).

 

VMware har også mye bra opplæringsmateriale på sine hjemmesider, de har også et betydelig antall lab-oppgaver på http://labs.hol.vmware.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Takk for tips. Har sendt mail til sjefen. Noen som vet om noen gode bøker/nettsider hvor jeg kan lese meg opp på forskjellige emner innen it drift, servere o.l?

Spørs jo hva du vil fordype deg i, men Microsoft Virtual Academy er bra for mye MS-ting (www.mva.ms). PowerShell er min klare anbefaling, det bruker jeg mye tid på med elevene mine (på Vg2 IKT-servicefag).

 

VMware har også mye bra opplæringsmateriale på sine hjemmesider, de har også et betydelig antall lab-oppgaver på http://labs.hol.vmware.com

 

Takk, skal sjekke det ut. 

Lenke til kommentar

Rent praktisk siden jeg har jobbet på skoler som både IT-medarbeider og elev-assistent er det noe av det mest givende og sosiale man kan få som IT dude, man kan få jobb i å sette opp nye brukere til ansatte, vedlikeholde nettsider, skifte toner på skrivere og mange smålige oppgaver som å bare installere ett program på en PC da de fleste maskiner ikke har admin rettigheter og trenger noen å faktisk taste inn ett passord..  Som lærling vil man kanskje bli mye utsatt for slike oppgaver i starten.. Ellers er det jo en serverpark som trenger tilsyn og vedlikehold, backup er vel noe av det viktigste.. Felles lagring av dokumenter for ansatte og god struktur og løsninger..

 

Som Lærling kan man i praksis komme med nye gode ideer, nye løsninger og inspill.. Man kan ikke forberede seg noe særlig, iallefall på et universitet.. Her vil du trolig finne også elever som har langt høyere kunnskap og erfaring en deg selv også.. Så man må være villig til å lære fra elever også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...