Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Feil olje til Volvo V70


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har klart å kjøpe feil olje til min Volvo V70 (2006-modell, 2.0T 180Hk bensin).

 

Bilen skal egentlig ha Castrol 0W-30 A5/B5, men jeg klarte å kjøpe Castrol 0W-30 *A3/B3*.

 

Etter en del søk på nett tok jeg sjansen på å likevel fylle på denne oljen (fordi jeg egentlig ikke fant så mye informasjon om dette). Hva tenker folk her inne om det? Er det problematisk å fylle på olje med 'feil' ACEA-rating?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke uttale meg konkret, jeg heller fant ikke så mye info. Bilen er utenfor garanti, jeg hadde ikke brydd meg litt engang. I hovedsak er "alle" oljer like når de er ny, det er helst når de begynner å bli gamle og slitne og full av dritt at det faktisk spiller en viss rolle. Sånn sett kunne du garantert fint ha kjørt med aller billigste oljen du fant som hadde rette viskositet, bare du bytter oftere. Med mindre du har planer om å belaste motoren unormalt mye (motorvei, campingvogn...).
Det er uhyre mye "tull med tall" rundt oljer. Longlife-oljer til blodpriser er det mest oppskrytte og problematiske oljeproduktet solgt gjennom tidene. Mer enn 1 bileier som har fått angre bittert på å stole på produsentens anbefalinger om lange skiftintervaller med fjolle-oljer til 2-300,- for literen.
Når det er sagt har jeg et positivt inntrykk av Castrol generelt, så det var ikke spesielt det merket jeg tenkte på :-)

Lenke til kommentar

Så sant du ikke bare kjører ultrakorte turer hvor motor aldri når driftstemperatur, eller kjører med spesielt høy belastning, er 10.000 på en slik olje godt innafor, også på en slik motor du har. Mitt inntrykk er at koksing/tiltetting er et mye større problem enn at oljen ikke har alle bokstavene i orden. En titt ned i åpningen til oljelokket på biler som har kjørt flexi-service og longlife-oljer et par hundre tusen i Norskt klima, har en tendens til å være et begredelig syn av nokså tjukt belegg over det hele, og en temmelig sur lukt. Da er det motorvask, evt ned med bunnpanne for å rense silen, og så på med oljer som også rengjør, som er oppskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...