Gå til innhold

Teknisk fagskole


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å ta teknisk fagskole for å bli "fagskoleingeniør"

 

Jeg vil ta en bachelor påbygg etterhvert, men først vil jeg gjerne ha en mer praktisk videreutdanning.

 

Fra før har jeg fagbrev som serviceelektroniker og har jobbet både med data, ikt, automasjon, elektronikk og elektro i 10 år til sammen.

 

Nå som det er svært vanskelig å få seg en fast stabil jobb i rogaland pga nedbemanninger i oljebransjen etc... vurder jeg derfor fagskolen.

 

 

Men hvilken? Jeg liker både elkraft, automasjon, mekatronikk og data (programmering)

 

Er det noen fagskoler i Norge som anbefales?

 

Merk at ikke gidder å starte på høyskole med en gang og miste inntekt i disse nedgangstider...

 

Fagskoler kan tas deltid/nettbasert.

 

Noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Merk at ikke gidder å starte på høyskole med en gang og miste inntekt i disse nedgangstider...

 

Fagskoler kan tas deltid/nettbasert.

 

 

Husk at det finnes bachelor'er som også er deltid/nettbasert. Jeg tar bachelor mens jeg er i 100% jobb. Det meste havner på nett. Ofte er det mer krav til oppmøte på fagskole enn universitet/høgskole. Dette semesteret har jeg vært 4 dager på skolen, hvor 3 av de var til eksamen. 

 

Ellers kjenner jeg en del som har tatt fagskolen i automasjon i Bergen, de skryter mye. Han ene går direkte over til bachelor nå, men må starte helt på "nytt" selv om han har fullført teknikken, må til og med ta realfag for å kvalifisere. Så dette må du nesten ta inn iberegningen din. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk Automasjon på Stavanger Offshore Tekniske Skole, fikk jobb som serviceingeniør etter pga utdanningen, men fikk fort fyken igjen nå pga oljen...

Du kan melde deg opp til installatørprøven om du går automasjon eller elkraft så det er et pluss.

Om du skal ta det nettbasert så er det vell et fett hvilken?

Her er en søt liten liste over et par i Sørlandet:

http://fagskolene.no/studiekategori/elektro

 

Jeg valgte andre valgfag en realfagene, så jeg har tatt opp igjen matte og fysikk nå for å søke bachelor.
Skolen jeg gikk har avtale med UIS om at de kan ta bachelor der på 2 år dersom de går teknikken først.

Lenke til kommentar

Jeg gikk Automasjon på Stavanger Offshore Tekniske Skole, fikk jobb som serviceingeniør etter pga utdanningen, men fikk fort fyken igjen nå pga oljen...

Du kan melde deg opp til installatørprøven om du går automasjon eller elkraft så det er et pluss.

Om du skal ta det nettbasert så er det vell et fett hvilken?

Her er en søt liten liste over et par i Sørlandet:

http://fagskolene.no/studiekategori/elektro

 

Jeg valgte andre valgfag en realfagene, så jeg har tatt opp igjen matte og fysikk nå for å søke bachelor.

Skolen jeg gikk har avtale med UIS om at de kan ta bachelor der på 2 år dersom de går teknikken først.

 

Vet du hvilken oppbygning den avtalen har? altså hvilke fag dere har de to årene? 

Lenke til kommentar

Hvor er det du tar utdannelsen Salvesen?

 

Er det ikke vanskelig å være borte fra studiet mens man jobber? Tenker på om da man henger med? Selv om det er selvstudie.

 

Bruker du tiden godt på kveldene?

Er forelesninger lagt på streaming? Hva med labøvelser etc?

 

 

SOTS ser jeg tilbyr fagskole i auto/elkraft og de har avtale med UIS og man trenger da ikke ta noen ekstra realfag, man sparer et år på bacheloren på UIS, man oppnår da både fagskole og bachelor 4 år. Det burde holde vel?

 

 

Hvorfor skryter de av fagskolen i bergen da?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor er det du tar utdannelsen Salvesen?

 

UiS, men har fått innpass til å starte i 3 klasse ved Hsh til neste år, så blir nok det. Der går utdanningen på deltid der så passer meg bedre og jeg bor i den byen :)

 

 

 

Er det ikke vanskelig å være borte fra studiet mens man jobber? Tenker på om da man henger med? Selv om det er selvstudie.

 

Det krever en del, men er fult mulig om man går inn for det. Fulltidsstudie kombinert med fulltids utdanning er dog veldig krevende og jeg satser på å trappe ned på progresjonen på studiet fra neste semester av. 

 

 

 

Bruker du tiden godt på kveldene?

Er forelesninger lagt på streaming? Hva med labøvelser etc?

 

Kvelder og helger brukes som regel til studier, men får fortsatt med meg festligheter og ellers hverdagsliv :) 

vi har hatt streaming muligheter i 4 av 6 fag dette året. Labøvelser har vi fått mast til oss til å ta flere samlet slik at vi ikke trenger å møte opp så ofte. 

 

 

 

SOTS ser jeg tilbyr fagskole i auto/elkraft og de har avtale med UIS og man trenger da ikke ta noen ekstra realfag, man sparer et år på bacheloren på UIS, man oppnår da både fagskole og bachelor 4 år. Det burde holde vel?

 

Ja noen har slike gode avtaler, mens andre ikke har det. I Bergen starter en på "bar bakke" men har dog en del kunnskap i sekken som vill hjelpe på. Men SOTS som du sier har avtaler der en får godkjent noe osv. Derfor er det viktig å søke litt opp for beste alternativ:)

 

 

 

 

Hvorfor skryter de av fagskolen i bergen da?

 

Bare at det har vært en god erfaring, har ikke så mye konkret egentlig. Men hører bare positivt fra de :) 

Lenke til kommentar

Høres grei deal det Salvesen :) Jeg skal se hvilke muligheter jeg har, akkurat nå er det for sent å søke på ingeniørutdanning og jeg har ikke realfagene enda, men fagskolene har restplasser og jeg kan da ta realfagene jeg mangler hos dem hvis jeg vurderer det.

 

Bergen har også en sånn avtale ser jeg, man får godskrevet 60sp etter fagskole så lenge man har tatt realfagene som valgfag :)

Lenke til kommentar

Høres grei deal det Salvesen :) Jeg skal se hvilke muligheter jeg har, akkurat nå er det for sent å søke på ingeniørutdanning og jeg har ikke realfagene enda, men fagskolene har restplasser og jeg kan da ta realfagene jeg mangler hos dem hvis jeg vurderer det.

 

Bergen har også en sånn avtale ser jeg, man får godskrevet 60sp etter fagskole så lenge man har tatt realfagene som valgfag :)

 

Husk også Y-veien, her trenger du ikke realfagene. Det er denne retningen jeg tar, det er også lokalt opptak så det er lettere å komme inn etter frister om noe skulle være ledig :)

 

etter hva jeg har forstått av de jeg kjenner er det ikke en slik avtale lengre, mulig de har med andre skoler? Han jeg kjenner som går rett over til bachelor må starte i 1 klasse på høgskolen der borte i alle fall :) Men finnes nok mange "variasjoner" :)

Lenke til kommentar

 

Høres grei deal det Salvesen :) Jeg skal se hvilke muligheter jeg har, akkurat nå er det for sent å søke på ingeniørutdanning og jeg har ikke realfagene enda, men fagskolene har restplasser og jeg kan da ta realfagene jeg mangler hos dem hvis jeg vurderer det.

 

Bergen har også en sånn avtale ser jeg, man får godskrevet 60sp etter fagskole så lenge man har tatt realfagene som valgfag :)

 

Husk også Y-veien, her trenger du ikke realfagene. Det er denne retningen jeg tar, det er også lokalt opptak så det er lettere å komme inn etter frister om noe skulle være ledig :)

 

etter hva jeg har forstått av de jeg kjenner er det ikke en slik avtale lengre, mulig de har med andre skoler? Han jeg kjenner som går rett over til bachelor må starte i 1 klasse på høgskolen der borte i alle fall :) Men finnes nok mange "variasjoner" :)

 

 

 

 

Jeg har kun spurt SOTS via facebook og de sier at avtalen gjelder fortsatt med UiS, man får godskrevet 60sp fra en teknisk fagskole innen samme studieretning :)

 

Vel hvis det er noe ledig på Y-veien så skal jeg også vurdere det :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er utdannet fra Fagskolen Telemark, og har også hatt enkelte undervisningsdager hos Fagskolen Tinius Olsen. Jeg gikk dog dagtid, men har hatt timer i fellesskap med deltidsstudetene for å se hvordan dette var. Deltidsstudentene benytter seg av samlingsbasert undervisning, det vil si at studentene møter fysisk opp en gang i måneden og har undervisningen fra fredag til lørdag. 

 

Realfagene på fagskolen er svært teknisk basert. Vi fikk undervisning i hvordan vi skal skrive formelle brev innenfor bransjen, hvordan man bygger opp en god teknisk rapport, hvordan skrive søknader, hvordan man bygger opp anbud o.l. I Engelsk var det kun fokus på hvordan man kan få en god dialog med utenlandske på en arbeidsplass. Du får ikke undervisning i nasjonalromantikken eller gramatiske bøyninger som de fleste forbinder med norsk og engelsk.

 

Du har også en mulighet for å fullføre teknisk fagskole og bachelor på tilsammen 4 år, se bildet nedenfor.

 

e508494b2befab8c224a16c614621768.png

Det er UiA som tilbyr dette, men jeg ville tro det er flere skoler som har et lokalt samarbeid mellom fagskoler og universiteter som Smooshball også poengterte.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er utdannet fra Fagskolen Telemark, og har også hatt enkelte undervisningsdager hos Fagskolen Tinius Olsen. Jeg gikk dog dagtid, men har hatt timer i fellesskap med deltidsstudetene for å se hvordan dette var. Deltidsstudentene benytter seg av samlingsbasert undervisning, det vil si at studentene møter fysisk opp en gang i måneden og har undervisningen fra fredag til lørdag. 

 

Realfagene på fagskolen er svært teknisk basert. Vi fikk undervisning i hvordan vi skal skrive formelle brev innenfor bransjen, hvordan man bygger opp en god teknisk rapport, hvordan skrive søknader, hvordan man bygger opp anbud o.l. I Engelsk var det kun fokus på hvordan man kan få en god dialog med utenlandske på en arbeidsplass. Du får ikke undervisning i nasjonalromantikken eller gramatiske bøyninger som de fleste forbinder med norsk og engelsk.

 

Du har også en mulighet for å fullføre teknisk fagskole og bachelor på tilsammen 4 år, se bildet nedenfor.

 

e508494b2befab8c224a16c614621768.png

Det er UiA som tilbyr dette, men jeg ville tro det er flere skoler som har et lokalt samarbeid mellom fagskoler og universiteter som Smooshball også poengterte.

 

 

Fant ut at UiS godkjenner 2 årig fagskole i elkraft eller automasjon eller elektronikk og går da kun 2 år for å oppnå Bachelorgraden.

 

De godkjenner ikke bare fra SOTS, men fra andre fagskoler som følger nasjonalrammeplan, så lenge det er relevant til det studiet man ønsker å få godkjent for. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...